Teszt: Ford Galaxy 2.3 Trend - A nagy utazó

1995 végén mutatkozott be a Ford Galaxy-Volkswagen Sharan testvérpár, egy évvel később a Seat Alhambra bővítette trióvá a buszlimuzin testvéreket. A hármas ikreket közel ötévnyi gyártás után tavaly vetették alá alapos felújításnak. 2000-ben a gyökereikben azonos, Spanyolországban készülő egyterűek egyéni, a márkaarculatba illeszkedő kialakítást kaptak. A tavalyi modellfrissítés óta a német-spanyol buszlimuzinok már jobban különböznek egymástól, bár belső kialakításuk és motorkínálatuk egy része továbbra is azonos.

A modellfrissítéskor a Galaxy-t az először a Ford Focuson alkalmazott New Edge (új él) design-nak megfelelően alakították át. Szebbek lettek az első lámpák, és a korábban egyenes vonalú hűtőmaszk is fordosra változott. Alaposan átdolgozták az egyterű belső terét is, de a középkonzol a megszólalásig hasonlít a két testvérére.

A Ford belsejében sok fiatalos hatású fémfelületet használnak. A kormány négy küllője fém és a műszerfalon is fémcsík fut végig. A díszítések szépek, a kapcsolók volkswagenesek. Osztatlan tetszést aratott a belső térben használt anyagok minősége és formája. Különösen tetszett a központi zár bekapcsolásakor beljebb ugró fém kilincs. Figyelmes apróság, hogy a benzinmutató mellett egy kis nyíl jelzi, a jobb oldalon van a tanksapka.

A tesztünkben szereplő Ford Galaxy 2.3 literes motorja Ford termék. Csak ebben az egyterűben választható a három testvérmodell közül és a Ford palettán is egyedül a Galaxy-ban használják. Az üresen 1650 kilogrammos súlyú egyterű mozgatásához igencsak szükség van a négyhengeres motor 145 lóerős teljesítményére. A 2.3 literes benzinmotor a már nem gyártott Ford Scorpiót szinte sportos menetteljesítményekhez segítette és a nehéz Galaxy-ban is jól muzsikál. A helyesen áttételezett fokozatoknak és a 203 Nm-es nyomatéknak köszönhetően kifejezetten jól mozgatja a nehéz egyterűt. A lendületes haladásnak és a terebélyes karosszériának persze ára van, a 70 literes tank tartalma hamar leapad. Országúton 100 km/órás átlagtempónál 10 liter alatt tartható a fogyasztás, de az erőtartalékokkal élve városban akár 15 liter benzin is elfogy 100 kilométeren.

A futómű feszes hangolású, támogatja a gyorsan vett kanyarokat, de akkor sem jön zavarba, ha rossz minőségű úton kelünk át. A nagy magasság miatt kissé megdől a karosszéria, az autó hátulja enyhe billegésre hajlamos.

A magas építés nagyon megkönnyíti a forgalom áttekintését. A parkolást viszont nehezíti, hogy a tág tartományban állítható vezetőülésből nem látszik az autó orra, és hátulja is csak sejthető. A hátsó középső fejtámla sokat takar a mögöttes térből. Ránézésre hatalmasnak tűnik a karosszéria, hossza azonban alig nagyobb egy középkategóriás kocsiénál.

Tesztautónkkal a feláras, 100 ezer forintért megvásárolható tolatóradar segítette a parkolást. Nevével ellentétben a rükverc kapcsolásakor aktivizálódó szerkezet nemcsak az autó mögött, hanem előtte is figyeli az akadályokat. Az akadályra szaggatott sípolással figyelmeztet. Ha a tárgy vészes közelségbe kerül, a szaggatott sípolás folyamatos fütyülésre vált. A bevásárlóközpontok zsúfolt parkolójából való kiállás kész sípkoncertté alakul, mivel épp amikor az előttünk álló autó kikerül a radar látóteréből, akkor kerül bele a mögöttünk lévő. Magabiztosabbak és sípolásra érzékenyek akár ki is iktathatják e hasznos tartozékot, mi azonban jobbnak láttuk mindig bekapcsolva tartani.

Nemcsak a tolatóradar információit közli az autó hangos síppal, hanem egyéb vészjeleket is. Ha sikerül behúzott kézifékkel elindulni, miközben a műszerfalon folyamatosan villog a felkiáltójel (nekem sikerült), sípolással is jelzi a Galaxy, hogy valami nem stimmel. Először ijedten néztem körül, hogy milyen akadály van az autó előtt (vagy mögött), aztán rájöttem, hogy csak a behúzott kézifék akadályoz a nyugodt haladásban. Később újra rémülten nyúltam a két első ülés közt elhelyezkedő karért, mikor az egyik piros lámpánál állva újabb pityegést hallatott az autó. Se akadály, se behúzott kézifék, csak a tankban volt túl kevés az üzemanyag. A kezdetben zavaró sípolások könnyedén megszokhatók, akárcsak a Galaxy tekintélyt parancsoló mérete.

A belső térben sokkal nagyobb a hely, mint egy azonos hosszúságú középkategóriás kombiban. A tesztben szereplő Trend felszereltségű Galaxy-hoz alapáron öt ülés jár, egyenként 80 ezer forintért további két fotel vásárolható hozzá.

Az első ülésekhez kartámasz hajtható le, amelynek magassága egy kis tekerő segítségével állítható. A második üléssorban három egyforma méretű ülés kapott helyet a Trend változatban. A gyengébben felszerelt Galaxy-kban hátul üléspad található, ami nagyban lecsökkenti a hátsó tér variálhatóságát. Hazánkban azonban minden Ford egyterűben széria a három önálló hátsó ülés. A középső fotelek (akárcsak a felárért kapható hátsó kettő) háttámlája állítható és teljesen előre hajtható. A körülbelül 18 kilós ülések egyenként kiszedhetők és a menetiránynak háttal is beszerelhetők. A fotelek mozgatását megkönnyíti, hogy fület alakítottak ki rajtuk.

Mindegyik ülés háttámláján asztalka található két pohártartóval, ha tálcaként felhajtjuk. Tetszett az igényesen kialakított belső térhez illő asztalmegoldás. Nem akadóponton kell áterőltetni a tálcákat, hanem teleszkóp emeli őket pont eltalált magasságba. Ha a második üléssor középső ülését kiszereljük és a leghátsó sorba helyezzük át, akkor a fennmaradó két ülés eggyel beljebb rögzíthető, így még kényelmesebb lesz a tér könyökmagasságban. Mindhárom üléssorban kiemelkedően nagy a fej- és lábtér, a második üléssor könnyedén megközelíthető, bár a személyautósan nyíló hátsó ajtók kevésbé praktikusak, mint a több egyterűn alkalmazott tolóajtók. A harmadik üléssor két fotelje már kevésbé könnyedén közelíthető meg.

A fej- és lábtéren kívül a pakolóhely is bőséges, bár a teljes ülésszámot kihasználva a csomagtér nem túl nagy, 330 literes. Az utasok számának függvényében rugalmasan alakítható a tér. Az összes ülést eltávolítva teherautósan nagy, 2610 literes a raktér.
A vezető körül több apróságot is elhelyezhetünk. Jó ötlet, hogy a műszerpult tetején található két kis zseb burkolata bársony, így nem karistolja össze a napszemüveget. A kesztyűtartó a felette lévő utas oldali légzsák miatt nem túl nagy, akárcsak a hátsó ajtók térképzsebei.

Tágasságával a Ford Galaxy ideális autója lehet nagy családoknak, kényelmét a gyakran hosszú utakat megtevők használhatják ki igazán. Még a maximális hét üléssel is kielégítő csomagteret nyújt. Öt utassal a csomagtér fejedelmi méretű. A kultúrált járású 2.3 literes benzinmotor igen magas városi fogyasztása ellenére is jó választás az autóhoz.

Teszt: Ford Galaxy 2.3 Trend – A nagy utazó 1