Mész ötvennel a forgalomban, keresgéled az előzési lehetőséget. Kidugod az autó orrát a kamion mögül – és csatt, eltalálsz egy szemből érkezőt, aki hozzád hasonlóan türelmetlenebb volt a kelleténél. A jó hír, hogy ezzel demonstráltad az Euro NCAP legújabb félátfedéses frontális töréstesztjének a protokollját. A rossz viszont, hogy valószínűleg meghaltál: a statisztikák szerint az ilyen ütközések okozzák a legtöbb halálos vagy súlyos kimenetelű balesetet.

Nem véletlen, hogy huszonhárom év után most átírta félátfedéses töréstesztjét az Euro NCAP: a vizsgált autó 50 km/órával száguld a tesztpadon, vele szemben pedig ugyanilyen gyorsan halad egy 1,4 tonna tömegű, deformálódó akadály. Utóbbi nem homogén: külső rétegei lágyak, ám ahogy ezek gyűrődnek az ütközésnél, alatta egyre merevebbek lesznek a rétegek – pont, mint egy igazi autónál.

Úgy törték össze a kisautót, mint még soha semmit 2

Ami nem látszik a képen: 100%-os teljesítmény az ostorcsapás nyaksérülés elleni védelemre. A felnőtt utasvédelmi teljesítmény 86 százalékos. A rettegett oszlopnak ütközésnél bravúrosan védett az autó.

Az Euro NCAP most először végzett ilyen tesztet, a kísérleti egér szerepét pedig a Toyota Yarisra bízták. A kisautó pedig egészen jól helytállt – igaz, nem úszták meg benne sérülés nélkül az utasok (kivéve a gyerekeket, ők egészen jól jártak), de még mindig jobban teljesített a nehezített vizsgán az autó, mint közvetlen elődje 2017-ben. A tanulság: a Yaris alighanem sokkal biztonságosabb lett, mint az előző generáció, de felesleges összehasonlításokat végeznünk, hiszen mások voltak a tesztek.

Úgy törték össze a kisautót, mint még soha semmit 3

Más újdonsága is volt a friss töréstesztnek: jól vizsgázott az az első ülések között nyíló, középső légzsák, amely az utasok összefejelését hivatott megakadályozni oldalirányú ütközés esetén.

Nincs viszont komoly újdonság a gyalogosvédelemben: az apró karosszéria ugyanott és ugyanúgy veszélyezteti a gyalogosok, kerékpárosok lábszárát és fejét, mint három éve az előd. Másfelől viszont automatikusan fékez, ha észleli az előtte csellengőket, úgyhogy mégis csak több az esélye azoknak, akik nem autóval közlekednek. Ennek köszönhetően mégis csak több pontot kapott erre a tesztre, mint az elmúlt években bármely más városi kisautó. Ugyanez a helyzet az elektronikus vezetőtámogató rendszerekkel.

Az Euro NCAP októberben tervezi további vizsgálatok eredményét nyilvánosságra hozni; akkor látni fogjuk, mennyire biztonságos is valójában a Toyota Yaris – az öt csillagot mindenesetre megkapta az autó, úgyhogy nagyon nagy baj nem lehet.

Forrás: Euro NCAP, Smarter Media, Toyota