A Mercedes-Benz kiterjedt gyártói hálózatának legbensőbb szentélyeibe invitálta a Vezesst, hogy megmutathassuk olvasóinknak, hogyan is készülnek a Manufaktur programban, vagyis egyedi vevői kérések, igények szerint gyártott, legdrágább, legkülönlegesebb Mercedes-Benz, Maybach vagy AMG modellek. A rendezvény apropója egészen pontosan az volt, hogy megnyílt az új Manufaktur Studio, ahol a magyar szaksajtó egyedüli képviselőjeként figyelhettük meg, hogyan válnak valósággá ezek az álomautók, hihetetlen mennyiségű kézi munkával, de immár a legkorszerűbb gyártásszervezésben.
Center of Excellence: milyen legyen a kocsi színe? Kárpitozása? A birtokon legelésző ló takarója?
Az egyedi, mondhatni méretre csináltatott Mercik, Maybachok, AMG modellek története, ha a vevő igazán elkötelezett, a Center of Excellence bemutatóteremben kezdődik. Ha itt körbesétál az ember és elbeszélget a személyzettel, soha többé nem fogja autószalonnak nevezni a kommersz márkák bemutatótermeit vagy a márkakereskedéseket. A legapróbb részletekig tudatosan kitalált bútorokkal, világítótestekkel, műtárgyakkal berendezett termekben a végtelenül kedves, udvarias és felkészült tanácsadókkal tényleg szalonhangulatban történhet az autó megálmodása.
Külön terme van itt a G-nek, az AMG-nek, a Maybachnak és a Guardnak, vagyis a páncélozott járműveknek. A dekoráció finoman, de állandóan az ember tudatküszöbén tartja, hogy nem egy, hanem az autógyártónál jár, annál az emberöltők óta megszakítatlan történelmű cégnél, ahol ez a dolog, hogy autó, egyáltalán megszületett. És az is nagyon hamar egyértelművé válik, hogy a Maybach vagy az AMG egyáltalán nem biztos, hogy csupán az autózással kapcsolódhat össze. Az itt-ott felbukkanó display-ek világossá teszik, hogy saját magunkat, de akár a lovunkat is felöltöztethetjük Maybachba, ha szeretnénk:

Nem is igazi maybachos, aki nem vesz a lovára márkázott takarót, nyerget is Sindelfingenben az új kocsi mellé!

A Guard részleg: itt lehet összekonfigurálni a páncélozott Mercedest, Maybachot, AMG-t
El is hiszem, amit az egyik értékesítő mesélt. Volt ügyfél, aki annyira belelkesedett, hogy kénytelenek voltak lakberendezőt is bevonni az autóvásárlási folyamatba, mert a kedves vevő ráébredt, hogy ő nemcsak az új autójában, hanem a nappalijában is ezt a puha-illatos-finom hangulatot szeretné érezni.
Négy óra, és már el is készül egy bőrpárna a kárpitosműhelyben
A Manufaktur programban megrendelt autók gyártástechnológiai szempontból abban különböznek az alapmodellektől, hogy festésük különleges, néha teljesen egyedi. Bőrkárpitozott elemeik nagyrészt kézi munkával készülnek, valamint a végső összeszerelésük is kézzel történik. Hogy a festés hogyan is zajlik, pontosan hogyan kapják meg a kéttónusú fényezést, a kézzel húzott csíkokat az autók, most nem láthattuk, végigjártuk viszont a bőr teljes útját a kárpitosműhelyben.

A színezett bőrökkel indul a folyamat a Manufaktur üzemben

Egy egyszerűbb egyedi kormány négy, egy komplikáltabb, bőr-fa karima nyolc órán át készül
Az üzem Németországban, a sindelfingeni gyár területén működik az egyik nagy csarnokban. Autógyári viszonylatban kifejezetten csendes, kellemes, nyugodt környezetben dolgozik itt az a mintegy kétszázötven ember, akik hároméves tréninget követően válhatnak Manufaktur-mesterré. Ahogy bejártuk a helyszínt, úgy láttam, az itt dolgozók az autóipar legboldogabb munkásai közé tartoznak; ez alighanem a szuperprémium-márkáknál dolgozó autóipari szakemberek kiváltsága, mert hasonló hangulatot éreztem korábban a Porsche zuffenhauseni üzemében és az Audi RS gyártóegységében is.
Míg egy hétköznapi autógyárban a kékgalléros dolgozók jobb esetben is csak közönyösek, ha látogató téved a területükre, a legendás márkáknál mindig örömmel, büszkén mutatják meg a mesterek, hogyan járulnak hozzá a csodálatos végtermék elkészültéhez.
A Manufaktur kárpitosműhelyében úgy indul a folyamat, hogy a csarnok egyik végébe bejönnek az „úthengerrel elgázolt” tehén formájú, színes egész bőrök. Ezek először gépi és emberi optikai hibakeresésen mennek át, majd a táblabőrök digitális leképezésén a hibapöttyök közé elektronikus tollal „felrajzolják” azokat a tökéletes darabokat, amelyekből az egyes kárpitelemek készülnek majd el. Ezt persze úgy kell megcsinálni, hogy minél kevesebb legyen a nyesedék, a leeső darab, mert az egyrészt veszteség, másrészt hulladék – bár az innen kikerülő bőrhulladék nem a szemétre, hanem kisebb bőrtárgyakat gyártó cégekhez kerül, amelyek hasznosítják az arra még alkalmas részeket.

Az üléskárpit és pár más nagy felületű elem varrását robot is meg tudja csinálni
Látványos pillanat, amikor a bőrtáblából két nagy gép kiszabja a jó darabokat. Az egyik vízsugarat használ erre a célra a hűrőradiátor-szerű, lyukacsos lapon fekvő bőr felett szaladgálva; ez pontosabb, de lassabb, mint a másik, amelyik pengével nyesi a bőrt egy nagy filctábla felett.
A kész, méretre vágott darabok mennek tovább. Van, amelyikre szivacsréteget ragasztanak (vízbázisú ragasztóval, környezetvédelmi okból, ami a 12 hengeres luxusautók gyártásánál rendkívül fontos), van, amelyik közvetlenül kerül fel a párnázást nem igénylő helyekre, mondjuk a napellenzőre. A kisebb daraboknál a bőr felragasztása a kemény alapra teljesen kézi munkával történik: hőlégfúvós melegítés és kézi simítgatás kifulladásig. A nagy felületű tetőkárpitelemre viszont gép szorítja és melegíti fel a bőrt, de a végső eligazgatás, peremezés itt is kézzel megy.

A finom részletekhez emberi kéz kell
A legtöbb kézimunka-igény ott jelentkezik, ahol varrni kell. Van már ugyan automata, ami egy ülőlap vagy háttámla hosszabb varrásait egyedül csinálja meg, de a kormány, a fejtámlák, a fejpárnák varrása, a szegés kézzel történik. A folyamatos odafigyelést igénylő, hibázást nem engedő (rossz helyen nem lehet kilyukasztani a bőrt, akkor kuka az egész) bőrkárpitvarró szakma pályacsúcsa a kormánybőrözés; még az egyszerűbb AMG-kormányból is csak kettőt lehet megcsinálni egy műszak alatt, de a lakkozott fabetétes Maybach-kormány bebőrözése nyolcórás meló!
A vegán műbőrre nem kattantak még rá a gazdagok?
Rákérdeztem a bőripari szakembereknél, hogy mi a helyzet a luxusautó-szegmensben a tömegmodelleknél a valódi bőrt már teljesen általánosan kiváltó szintetikus anyagokkal. Azt mondták, hogy ők azzal is tudnak dolgozni, sőt: a végtermék vizuálisan talán még ha nem is szebb, de tökéletesebb lehet, hiszen a teljesen homogén műbőröknél fel se merülhet a hibázás lehetősége. De azok a vevők, akik igazán komoly luxusautót keresnek, nagy többségükben – még – valódi bőrre vágynak.
A trendek viszont valószínűleg elérnek majd ide is; van rá esély, hogy a leggazdagabbak körében is elkezd majd ciki lenni állati bőrben ülni. Még akkor is, ha nehéz objektíven igazolni, hogy az állati eredetű, természetes anyagnál valahogyan környezetkímélőbb bír lenni a plasztik.

Maybach-kárpitok, egyelőre szinte mindig valódi bőrből
Autógyár, ahol még az övcsat is bőrborítást kap
A kész ülések, kormányok, tetőkárpitok mehetnek a végső összeszerelés helyszínére. Ez mostantól a vadonatúj Manifaktur Studio, ami voltaképpen egy nagyon kicsi autógyár utolsó szerelősorának felel meg, azzal a hatalmas különbséggel, hogy ez nem szerelősor. A gyártásszervezés úgynevezett mátrixrendszerben történik, vagyis a kilenc munkaállomás között gondosan és folyamatosan szervezett rendben, de nem feltétlenül lineárisan fuvarozzák a kocsikat ide-oda kis robot-targoncák, úgy, hogy a lehető legjobban ki lehessen használni a rendelkezésre álló kapacitást. Már csak azért sem lett volna értelme szalagszerű rendszert kialakítani itt, mert nem minden kocsin kell elvégezni minden lehetséges munkafázist; lehet, hogy az egyediség kimerül egy-két különleges elem felszerelésében.

Az övcsat se karcolhat meg egy egyedi Mercedest!
Persze az is lehet, hogy a kedves vevő emblémák sorát vagy valamilyen egyedi ábrát kér a motorháztetőre. Ebben az esetben a Manufaktur Studio feladata az új, Pixel Paint nevű festés beütemezése a gyártásba, melynek során egy nagy, ipari tintasugaras nyomtató a végső lakkrétegek előtt festi fel a tetszőleges színű, formájú mintát mondjuk a motorháztetőre. Így a kész autón nem domborodik a minta, hanem a festés részeként jelenik meg, ami elképesztően jól néz ki, és már csak azért is nagyon menő, mert máshol az eredeti gyártási folyamatban tudomásunk szerint nem tudnak ilyet csinálni. Még.

Pixel Paint festésű gépháztető: gyakorlatilag egy óriási ipari tintasugaras nyomtató rajzolta fel a mintát
A hangulat a Manufaktur Studióban is tipikus luxusautógyári. Komolyan, felelősségteljesen, de jó hangulatban megy a munka – már amennyire ezt meg lehetett állapítani az ottjártunkkor átmenetileg tárlatvezetésre berendezett kisüzemben. Az általános jóérzés mindenesetre indokolt: aki itt dolgozik, olyan autók előállításában vesz részt, amelyből jó eséllyel csupán egyetlenegy lesz az egész világon.
Mennyire lehet egyedi az a festés? – kérdeztük a Mercedes-Benz gyártásért felelős igazgatóját
Az üzemlátogatás részeként egy kerekasztal-beszélgetésen vehettünk részt Jörg Burzerrel, a Mercedes igazgatótanácsának gyártásért, minőségbiztosításért és ellátási láncért felelős tagjával. A kérdések mind egy komoly és egy komolytalan téma köré csoportosultak: hogy viseli a Mercedes-Benz a kínai nyomulást, illetve mi lesz a márka renoméjával, ha mondjuk egy amerikai gengszter meztelen nőt akarna festetni Pixel Painttel a gyári rendelésből várt Maybachja motorháztetejére? És akkor még csak egy egészen szalonképes lehetőséget vázoltunk, ugye.
Kínával az van, hogy a Mercedes, illetve a luxusautó-ipar a maga részéről továbbra is félelmektől mentesen fogadja a piaci versenyből származó kihívásokat. Sőt: Burzer úr szerint a technológiai és minőségi színvonal fenntartására és fejlődésére, ami a Mercedes márkaértékének is része, épp a versenypiaci nyomás a legbiztosabb garancia. A németországi gyártás megmaradásának, megtartásának szándéka a márka részéről egyértelmű, a Mercedes-Benz esetében olyan tradíciókról van szó ebben a kérdésben, amelyeket nem kívánnak és nem is tartanának előnyösnek feladni. A Manufaktur Studio megnyitása is ennek az üzenetnek a része: a legkülönlegesebb autók gyártásának központja innentől deklaráltan Sindelfingenben van.
A meztelen nős kérés lehetőségével kapcsolatban a gyártási igazgató úgy véli, a megrendelővel folytatott személyes konzultációk során a márkát esetleg romboló, PR-okokból nem elfogadható kérések elutasítását sikerül majd a jövőben is megoldani, és nem tartja reális veszélynek, hogy gyári aktképek borítsák majd el az AMG-k, Maybachok, S-osztályok orrát szerte a világon.
A Manufaktur Studio megnyitásával megnőtt az individualizálható autók száma, így az eddig a Manufaktur-programba bevont AMG, Maybach és G-modellek mellett 2025-től a Mercedes az S-osztályokhoz is várja a különleges vevői igényeket. A kapacitásbővítés része az is, hogy immár 80 gyári szín közül választhatnak a vevők a korábbi pár tucat helyett, de ha ez sem elég, igazából szinte bármilyen egyedi árnyalatot ki tudnak keverni. Például ilyeneket is:

Már 80 alapszín közül választhatnak a vevők, de kérésre szinte bármit kikevernek ezen a palettán felül is

Vannak vevők, akik más márkák színét kérik, mert mondjuk olyan AMG-modellt szeretnének a garázsukba, ami passzol egy már ott lévő klasszikus Ferrari vagy Lambó színéhez
Ezek az autók természetesen árukban is igazán különlegesek. Ez persze egy individualizált kocsinál mindig a vevő és a gyártó intim ügye, így amikor rákérdeztem, hogy mégis hova lehet elvinni egy 12 hengeres, egyedi luxusautó árát, félig-meddig kitérő választ kaptam. A Manufaktur nemcsak az egyedi rendelésű, hanem a nagyon kis szériás high-end Mercedes modellek gyártóüzeme is, így a legutóbbi, mindössze 150 darabos Virgil Abloh csomagos 680-as Maybach 500 ezer eurós árát említették. Ez több mint 200 millió forint, vagyis ez a kocsi drágább, mint két darab alapáras S680 Maybach (aminek jelenlegi listaára 97,5 millió forint). Ennél sokkal több pénzt még igazán extrém ötletekkel is nehéz otthagyni egyetlen autóért a Manufakturnál.