Szerda délelőtt értékelte 2019-es évét a Magyar Suzuki. A cég 23 százalékkal növelte árbevételét, az Esztergomban gyártott autókból az elmúlt évben 185 002 talált gazdára világszerte, amiből 51 487 jut az SX4 S-Crossra és 133 515 autó a Vitarára. Arra az újkori Vitarára, amelyből tavaly elkészült a félmilliomodik példány.

Időnként változó sorrendben, de továbbra is Nagy-Britannia, Németország és Olaszország Esztergom három legfontosabb exportpiaca Európán belül, a távolabbi célországok között Ausztrália vezet, de Japánba is sok Suzukit exportálnak hazánkból.

Roncsautó-program Magyarországon? 1

Európán kívül Japán az esztergomi gyár második legnagyobb exportpiaca Ausztrália után. Japánból a Swift jön hozzánk. Fotó: Láng Péter

Autócsere támogatással?

Szóval a Suzukinál nem panaszkodhatnak 2019-re, a főbb számokat hírünkben olvashatjátok. Számomra az online sajtótájékoztató legérdekesebb mozzanata dr. Urbán László, a Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettesének válasza volt a Vezess azon kérdésére, hogy milyen konkrét keresletélénkítő lépesekre gondol a kormány részéről, illetve miben segíthetné a szakmát a kormány, ha már a visszaesés közepén még különadóval is sújtja az újautó-kereskedelmi szektort? A Magyar Suzuki vezérigazgató-helyettese szívesen látna roncsautó-programot, tehát állami szubvenciót használt autók újra cserélésére.

Urbán László nem a 2009-es gazdasági világválság után Nyugaton megvalósított autócsere-programokat venné mintaként, mert az egy évtizeddel ezelőttieknél összetettebbekre van szükség.

Roncsautó-program Magyarországon? 2

Állami támogatással működő autócsere-programra volna szükség a Suzuki vezetői szerint. Volna mit biztonságosabbra, tisztább üzeműre cserélni

Kor helyett emissziós szint

Elképzelései szerint az adózók támogatásával lecserélhető autók körét nem a használt autók kora, hanem károsanyag-kibocsátása szabná meg. Egy esetleg megvalósuló támogatásnak az emissziócsökkentést kellene szolgálni, preferálva a hibrid és elektromos autókat.

Az autócsere-programot sürgető Suzuki erősen eltérő helyzetben van a többi itthon működő autógyártótól. Az Audi és a Mercedes-Benz hazánkban gyártott autóinak nagyon kis részét értékesíti csak Magyarországon, a Suzukinál sokkal nagyobb a belföldi piac súlya.

Roncsautó-program Magyarországon? 3

2019-ben majdnem kétszer annyi új SX S-Cross kapott magyar rendszámot, mint 2018-ban

Tavaly a hazánkban újonnan regisztrált autók között 16,32 százalékra gyarapodott a márka részesedése, ami 2,2% százalékos növekedés 2018-hoz képest. Ezzel az aránnyal 2019-ben a Suzuki zsinórban negyedszer lett első az új autók magyarországi piacán.

Krisztián Róbert, az értékesítésért és a kereskedelmi tevékenységért felelős operatív igazgató arról beszélt, hogy tavaly fordult elő először, hogy a dobogó első helyéért nem más márkával versenyzett a cég, hanem a Vitara és az SX4 S-Cross mozgott az első két helyen. Végül az SX4 S-Cross a második helyre szorult, de szinte megduplázódtak az értékesítései. 2018-ban 4982 kelt el, 2019. január 1 és december 31-e között 9246 darabot helyeztek forgalomba belőle. Vitarából a 2018-as 11 127 darab után tavaly 12 106 kapott magyar rendszámot.

2020-as cél: ne dőljön be egy márkakereskedés sem

A magyar piac idei kilátásaival kapcsolatban Krisztián Róbert úgy fogalmazott, hogy ő a legoptimistább a cégnél, de szerinte már nyár végén visszatérhet a piac a koronavírus-járvány előtti szintekre. Urbán László szerint a kereslet helyreállását, a gyors visszatérést segítheti, hogy a termelési struktúrák épen maradtak, csak az aktivitás szünetelt egy ideig.

Roncsautó-program Magyarországon? 4

78 márkakereskedéssel kezdte az évet a Suzuki, a cél, hogy ennyivel is zárják 2020-at

Bizakodásra adhat okot, hogy júniusban a cég adatai szerint a flottakezelők és a turizmus visszaesésével sújtott bérautós cégek is kezdenek visszatérni vevőként. A Suzukinak van a legtöbb márkakereskedése hazánkban, a cél a 78 egységből álló márkakereskedő-hálózat túlélése, hogy egyetlen pontot se kelljen bezárni 2020-ban. Mivel Magyarországon az autószervizek és az autószalonok működhettek a kijárási korlátozások idején is, a szervizforgalom viszonylag csekély mértékben esett csak, de erről nem hangzottak el konkrétumok.

Villanyautó helyett a jövőben is hibridek

Biztosnak látszik, hogy a Suzuki továbbra is óvatos marad a tisztán elektromos autókkal. A cég nem számít a villanyautók gyors és széles körű elterjedésére, amelyek értékesítéséről jól tudjuk, hogy csak addig pörög, ameddig vaskos állami szubvenció mérsékli felárukat a benzines, dízel vagy gázüzemű autókhoz képest. A Suzuki egyelőre a hibridhajtások fejlesztését látja rövid és középtávú feladatának, emiatt idén az Európai Unió országaiban kizárólag 12 vagy 48 voltos hibridrendszerrel ellátott autókat értékesít.