Bizonyára vannak a szemétszállításban, a válóperes ügyvédségben és az inszeminátorok mindennapjaiban is ajándékok az élettől, de az autós újságírásban mindenképp. Ilyen ajándék volt ennek a taxivá átépített Ladának a kipróbálása.

Volán csiga és kis szabadjelző

Facebook-tagozatunkra érkezett egyszer az üzenet, hogy egy édesapa két nagyfiával Volán-taxi replikát épített egy vajszínű Lada 1200S-ből, van-e kedvünk kipróbálni? Földes Attilával, akitől nemsokára videó is megjelenik az autóról, kocsiba vágtuk magunkat és irány Székesfehérvár!

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 1

1985-ös az autó, 47 000 km-rel vette mai gazdája. A porlasztótisztítást és a fékfelújítást is Pap Lajos (jobbra) végezte. Balra két fia, akikkel az autót építették, mellettük a szerző

Pap Lajos, az autó gazdája és két nagyfia várt a koronázóvárosban, akiknek közös munkája a taxi megépítése. Pap úr 1983-tól 1990-ig taxizott a helyi Volánnál. Az autós ereklyéket gyűjtve annyi eredeti taxis kiegészítőre lelt az évek során, amiből elkészülhetett egy tökéletesen autentikus, abszolút korhű Lada taxi az 1980-as évekből – csak épp 2019-ben.

Ami kell: vetkőző nős toll

Nemcsak valódiak a képgalériában végigkattintható taxikellékek, de működnek is. A tarifát beállítva a taxaméter számol, utazás közben a mai díjakhoz képest anakronisztikus sebességgel pörögnek a számok felfelé. Üzemel a rádió is, ebben az autóban nem CB van, hanem URH-rádió.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 2

Fel-le forgatva vetkőzik vagy öltözik a hölgyemény a tollban. Plakettekkel ismerték el a balesetmentes vezetést. Képek: Földes Attila

A személyszállítás alaptényezőin kívül a Volán-taxis Ladában minden IS megcsodálható a szocializmus korabeli autós folklórból. Bevált helyén, a műszerfal bal felső részén rebben jobbra-balra a Motortester korallpiros szalagmutatója, van vetkőző nős toll és mechanikus kilométer-regiszter a műszerfalról hiányzó napi számláló kiváltására.

Hamisítatlanul hozza az 1980-as éveket a hamutartóra ragasztott autóhőmérő is. Az RD3614-es Videoton-rádió is visszarepít 35-40 évvel. Az egyik levegőrostélyt korabeli fémpénzek, érdemérmek töltik meg, a kisipari kardánboxból fizetőpincéres pénztárca kerül elő papírpénzgyűjteménnyel, benne a teljes bankósor zöld tízessel, piros 100-assal, lila ötszázassal.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 3

Korabeli tarifákkal, hibátlanul működik a taxióra

VAZ 21013: 1300-as kasztni, 60 lóerős motor

Modellkódja szerint ez egy VAZ 21013, azaz Lada 1200S: a 60 lóerős, 1198 köbcentis motor van az 1300-as kasztnijában. Az 1200-eshez képest a fő különbségek a karosszériára és a belső térre vonatkoznak, más a hátsó lámpa, eltérő a tolatólámpa elhelyezése, kicsit más az első indexbura, nincsenek lökhárítóbabák az átrajzolt lökhárítókon. Az utastérben például az ülésborítás és az ajtókárpitok térnek el, de alapesetben ez majdnem ugyanaz az autó, mint szüleim első autója, TK-07-76.

Itt azonban minden azokat a taxikat idézi, amikkel az 1980-as években a lakosság szerintem sokkal nagyobb része utazott annál, amennyien ma taxiznak.

Egyrészt most sokkal több a magánautó a családoknál, bővebb a használtautó-kínálat és az átlagjövedelmekhez képest egy olcsó használt autót megvenni kisebb kiadás. Ma a hölgyek is nagy arányban vezetnek, 30-40 éve kevesebb nőnek volt jogosítványa és sokan csak az ünnepekről hazafelé ültek volán mögé, ha apu bekoccintott.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 4

Hosszában áll a furatánál rövidebb löketű négyhengeres. Az 1200S a 60 lóerős motort jelzi

Láncos vezérlés, hátsó hajtás

Mivel a klasszikus Zsigulik megritkulása óta lassan felnő egy generáció, pár szót megér a menetkészen 955 kilogrammos autó technikája. Elöl hosszában van a könnyűfém hengerfejes szívómotor. Benzinigényét kéttorkú karburátor szolgálja ki, a második torok akkor nyit, ha mélyebbre nyomjuk a gázt, ilyenkor az autó ereje nem sokkal, fogyasztása viszont megugrik.

Az olasz licencadó motorjának továbbfejlesztéseként a motor felülvezérelt és felülszelepelt (OHC) hengerenként két szeleppel, kétsoros láncos szelepmozgatással. A soros négyhengeres mögött van a sebességváltó és a kardántengely. A csavarrugókkal ellátott hátsó merev híd valódi live axle, mert tényleg benne van az élet: belül futnak a hajtó féltengelyek a két hátsó kerékhez, ahol az eredeti FIAT 124-gyel szemben tárcsa helyett dobfékek lassítanak.

Bár a futómű elöl rugóstagos, de véletlenül sem MacPherson, hanem kettős keresztlengőkaros háromszöglengőkarokkal, csavarrugókkal. Így néz ki. A Lada 1200S felépítése azt a mintát követi, amire kisebb-nagyobb eltérésekkel autók tízmilliói készültek Japánban, Amerikában és Európában is, amíg a jobb helykihasználás és a költségek leszorítása miatt a hosszmotoros hátsókerék-hajtás ki nem szorult a felső kategóriába.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 5

Terheléstől függően a 60 lóerős motorral a Zsigulik végsebessége 140-142 km/óra, a gyorsulás 0-ról 100-ra 22 vagy 20 másodperc. Ez nem az autó valódi rendszáma, csak dísz. Nagy ötlet volt elrejteni benne a Lada 1200 típuskódját, a 2101-et

Ez az autó idén 35 éves. Több évnyi állás után, egykori tulajdonosa örököseitől vásárolta meg mai gazdája a taxivá alakításhoz. Méltányos összegért váltak meg tőle, mert fontos volt az eladónak, hogy ne kupecekhez kerüljön, hanem a jövőben is gondját viseljék.

Nincs még benne 50 000 km

Mindössze 47 000 km volt az autóban akkor, de az állás miatt többek között a karburátor teljes szétszedésére és tisztítására is szükség volt a fékfelújításon kívül. A motor jó állapotban maradt, ahogy a karosszériát sem ette meg az idő. A vásárlás óta megtett táv jó részét családi kirándulások adták, de az autó rendezvényre, esküvőre vagy filmforgatásra is kibérelhető.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 6

Évi 80 ezer kilométer belekerült a Lada taxikba Székesfehárvott, a selejtezés többnyire 240 000 km után következett. Képek: Földes Attila

1985-ös gyártásával ez egy kései 21013. A korai Ladákat ismerők szerint színvonalban már elmarad az 1970-es évek elején gyártott Zsiguliktól, mert a szerszámok szétkopása, az alapanyagok romlása és a technológiai fegyelem lazulása sokat rontott a minőségén.

De a sebességváltás így is élmény! A hátul hajtó Ladákban a váltókar közvetlenül a sebességváltóba csatlakozik, nincs se rudazat, se bovden, ami ronthatná a kapcsolási érzetet. Kezembe simul a kisautós váltógomb és elindulás után érzéki pontossággal kattan át a kar kettesbe, majd hármasba és négyesbe.

Kioldva a Koppány-zár, nyílik az elefántfül

Muszáj egyet előzni, csak hogy megadasson a gázfröccsös visszakapcsolás, négyesből hármasba. 80-ig küldöm a motort harmadikban, a fordulatszámmérő nélküli műszeregységben piros osztás jelzi a kihúzatási határt majdnem 100-nál, de nem bántom a 35 éves technikát.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 7

Koppány-zár akadályozta meg az autó feltörését. Az első kisablak gyári zárát öngyújtóval le lehetett melegíteni, az elefántfület benyomva nyithatóvá vált az ajtó. Ezt akadályozta meg a Koppány-zár

Annyira rövid a váltó áttételezése, hogy 20-nál simán elfér a harmadik, cserébe ötös híján 100 felett a motornak megugrik a hangja és az étvágya is. Pap Lajos mérései szerint országúti sebességnél elég 8 liter 100 kilométerre, városban ez az Ezerkettes ugyanúgy elkéri a 10 litert, mint azok a taxik, amelyekkel egykor dolgozott.

Lágy rugóin békésen himbálódzik a taxireplika az országúton. A rövidlöketű négyhengeres finoman duruzsol, kedvem lenne megcélozni a fáradtan világító, télvégi napot és menni az alkonyatba, ameddig csak tart a tank.

Nézném, ahogy leng a benzinszintjelző, követném a fogyasztás csíkját a Motortesteren, visszavenném a szibériai fagyra méretezett fűtést és lazán könyökölnék a párkányon. Már odalett a tél szorítása, leugorhat a Koppány-zár, hogy az elefántfülön bejusson a tavasz első fuvallata. 39 literrel nem jutnék messzire, de ebből 450-ből minden egyes kilométerre emlékeznék a legszebb gyermek- és ifjúéveimet idéző Ladában.

Ez a magyar Lada-taxi leárnyékol minden Mercedest 8

Országúton nagyjából 8, városban 10 litert fogyaszt 100 kilométeren egy 1200-es Lada. Ez egy taxireplika, így tilos vele a fizetős személyfuvarozás. Közúton le kell takarni a szabadjelzést is

 

Hogy tetszik a Volán-taxivá alakított Lada 1200S?
3479 szavazat - átlag: 9.24 (10-ből)
Hogy tetszik a Volán-taxivá alakított Lada 1200S?