Véget ért a hegymenet, 156 475 darab külföldről használtan behozott személyautóval megállt 2019-ben az elmúlt szűk évtizedre jellemző látványos növekedés (sőt, ez 2 százalékos csökkenés). Ha messzebbről nézzük a Datahouse számait, tulajdonképpen az elmúlt 3 esztendőben már nagyjából azonos szinten mozgott az import, a nagy lendület korábbra volt jellemző:

ÉvDarab
2019156 475
2018158 790
2017155 417
2016142 033
2015122 420

Sajnos állandósulni látszik a behozott járművek életkora, a tavalyi 156 ezer személyautó átlagosan 11 éves volt. Elkeserítő, de az országba érkezett használt autók 38 százaléka 11-15 év közötti, 22 százaléka pedig 16 évnél idősebb.

Nyilvánvaló, hogy a jelenleg hatályos szabályozás mellett a használtautó-import nem teszi zöldebbé (és biztonságosabbá) a mintegy 3,6 millió darabos hazai járműparkot, amely átlagosan 14 éves, azaz nagyrészt környezetszennyező autókból áll. Bőven itt lenne az ideje elgondolkodni a kormánynak azon, hogy az eleve vagyonos polgárok villanyautó-vásárlási támogatása mellett a szerényebb jövedelműeknek is segítsen fiatalabb személyautóra cserélni a mostanit.

A 20 legnagyobb számban betrélerezett modell közül mindössze kettőnél volt az állomány átlagéletkora 10 év alatti, a többi 18 modellnél 11 és 14 év között mozgott. A korábbi évek listáihoz képest mostantól minden egyes autónál megadjuk ezt a számot, hogy még nyilvánvalóbb legyen, mennyi korszerűtlen négykerekű érkezik be nyugatról.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 1

34 ezer 16 évnél idősebb használt autó ömlött be Magyarországra tavaly. A legtöbb közülük 3-as BMW

A 10 legnépszerűbb importmodell – Továbbra is Astra, Focus, Golf a sorrend

Nincs változás az élmezőnyben, a három klasszikus kompakt magabiztosan és azonos sorrendben uralja a dobogót. Igaz, mindnek csökkent éves szinten 350-550 darabbal az importja 2019-ben.

Szintén három személyautót kell kiemelni, ha a komolyabb mennyiségi változásokat nézzük. Legnagyobb mértékben az Opel Zafira és a 3-as BMW importja csökkent (655 és 633 darabbal), miközben ellenpéldaként a Hyundai i30 évek óta tartó szárnyalása folytatódott, 632 példánnyal több jött be tavaly, mint 2018-ban.

SorrendModellDarabÁtlagos életkor (év)Változás darabszámban 2018-hoz képest
1.Opel Astra530512-562
2.Ford Focus519411-381
3.VW Golf507913-373
4.VW Passat489412-210
5.Audi A4369613+15
6.BMW 3-as349114-633
7.Opel Corsa282512+34
8.Opel Meriva278712+203
9.Hyundai i3025318+632
10.Opel Zafira236713-655

Életkor szerint is a BMW és a Hyundai a két véglet. A középkategóriás német prémium a top 20-as lista legöregebbje 14 évével, míg a dél-koreai kompakt a legfiatalabbja 8 éves átlagéletkorával.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 2

Valójában ez a mi autónk: a forgalomban Astrából fut a legtöbb, és az importlistát is ez vezeti

A toplista 11-20. helyezettjei – Itt is egy dél-koreai modell az új sláger

A mérséklődő behozatal közepette, és a gyalázatosan idős járműparkot nézve is ki kell emelni a Kia Ceedet, amely az újautó-piacon szintén nagyot ment tavaly (a legnépszerűbb kompakt lett), és a használtautós importnak is az egyik főszereplőjévé vált.

Az i30 és a Ceed mellett a top 20-ban egyedül a Škoda Octavia behozatala tudott 10 százaléknál nagyobb mértékben növekedni (16,5), és ki kell még emelni a Mercedes C-osztály iránti szimpátianövekedést (plusz 9,32 százalék 2018-hoz képest).

SorrendModellDarabÁtlagos életkor (év)Változás darabszámban 2018-hoz képest
11.Kia Ceed23139+552
12.Audi A6211911+17
13.Ford Fiesta209311+147
14.Audi A3194813-12
15.VW Polo193213-143
16.Skoda Octavia190610+270
17.Honda Jazz190412-106
18.Mercedes C-osztály190111+162
19.Honda Civic187012-43
20.Mercedes E-osztály173011-87

Továbbra sem vonzzák a magyar használtautó-vásárlót a francia modellek, egyetlenegy sincs a top 20-ban. Ami 2019-ben azért is különösen érdekes, mert a lopott járművek autóvadászok által összeállított listáját 2019-ben egy Renault vezette. Úgy tűnik, tavaly ebben nem volt párhuzamosság.

Továbbra is a nyugaton kidobott autók temetője vagyunk 3

Ha így folytatódik, hamarosan két dél-koreai lesz a top 10-ben, miközben egy francia sincs a top 20-ban

A márkák sorrendje – Még kívánjuk a német prémiumot, de már nem a BMW a kedvenc

VW, Opel, Ford – nincs változás az élen, viszont az Audi immár a 4-ik helyre kapaszkodott előre, tavaly a Toyotát lökte eggyel hátrébb.

A 2019-es magyarországi újautó-értékesítéseknél a 12., 13. és 16. helyen szerepel a márkák között a német prémiumtrió, ezzel szemben egészen más képet mutat a használtan behozottak sorrendje, itt a 4. mellett a 6. és a 7. helyen állnak. Három éve még a modellek között első volt a BMW 3-as szériája, azóta évről évre csökken irányába az érdeklődés, az 5-ös már ki is esett a húszas keretből, látványos a nepperek és a vásárlók elfordulása a márkától.

SorrendMárkaDarabVáltozás  2018-hoz képest
1.Volkswagen18 444-901
2.Opel16 040-1171
3.Ford14 511-658
4.Audi9981+223
5.Toyota9636-421
6.BMW9244-440
7.Mercedes9202-106
8.Hyundai6223+1352
9.Renault5520-663
10.Honda5458-85
11.Mazda5429-1257
12.Kia4784+1145
13.Peugeot4678 -538
14.Fiat4003-160
15.Citroen3941-496
16.Skoda3771497
17.Mitsubishi3238390
18.Nissan3162174
19.Volvo3093365
20.Seat2348-100

Nemzetek szerint nézve a márkákat, folytatódott a szokásosan egyoldalú import: az első hétből hat német brand. Az is nyilvánvaló és szépen felfelé ívelő tendencia, hogy egyre erősebb a két dél-koreai testvérmárka jelenléte.

Megtorpant a hibridek importja, alacsony szintről nagyot nőtt az elektromosoké

Miközben a húsz legnépszerűbb benzines/gázolajos modellt nézve csak kilencnek nőtt tavaly az importja, az öt legnépszerűbb elektromos közül az első négynél gyakorlatilag duplázódott a mennyiség, a hibrideknél viszont visszaesés látható a darabszámokban. Utóbbiaknál folytatódik a Toyota – és különösen a Prius – dominanciája, igaz, némileg csökkent az importja, az Auris hibridé viszont növekedett.

SorrendModellDarabVáltozás  2018-hoz képest
1.Toyota Prius1469-356
2.Toyota Auris HSD711+161
3.Opel Ampera178-129
4.Toyota Yaris HSD176-21
5.Lexus CT200h112-37

A tisztán elektromos autók behozatala még alacsonyabb számokat mutat, de százalékosan szépen emelkedik. Itt is egy modell húz kiemelkedően, az i3-as BMW. Pedig nem olcsó termékről beszélünk, a gyártás első teljes évének tekinthető 2014-es évjáratúak átlagos piaci ára 5,5-6 millió forint között mozog.

SorrendModellDarabVáltozás 2018-hoz képest
1.BMW i3637+298
2.Nissan Leaf231+123
3.Tesla Model S100+53
4.Renault Zoe87+49
5.Citroen C-Zero58-12

Ki kell emelni az i3-nál is jóval drágább Teslák egyre látványosabb hazai megjelenését. Igaz, hogy még mindig alacsony számokról beszélünk, de a bőven tizenmilliós amerikai villanyautók importjánál a növekedés évről évre duplázódhat, sőt, a Model 3 minden bizonnyal erősödő hazatrélerezésével kalkulálva könnyen triplázódhat.