Délelőtt megautóztatták Orbán Viktort egy R8-cal, Mészáros Lőrinc mosolygott, neves autóipari cégek elegáns vezetői pedig egymás tenyerébe csaptak.

Délután megérkezhetett a sajtó is az épülő ZalaZONE névre keresztelt tesztpályára, amely ugyan körülbelül két év múlva lesz kész teljesen, de kampányidőszak van, ezért átadták az első ütemét.

Hagyjuk is ennyiben a politikát, mert egyértelműnek tűnik, hogy a szemünk láttára egy

világviszonylatban is kiemelkedő méretű és tudású járműipari fejlesztőközpont épül Nyugat-Magyarországon.

Rengeteg földmunka, aszfaltozás, építkezés és szépítkezés még hátra van tehát a 260 hektáros komplexum befejezéséig, de azért megnéztük, miként áll a beruházás, mik az újdonságok ahhoz képest, amit a projekt atyja korábban elárult a Vezessnek.

Én háromszor is fejre álltam autóval – emlékezett autóipari fejlesztőmérnök múltjára Hamar Zoltán, a pályát építtető és üzemeltető cég műszaki vezetője. Maroknyi kollégájával mintegy két évtizede találták ki ennek a teszt-központnak az alapötletét, amely a fejükben sokáig klasszikus, ún. dinamikus tesztpályaként élt. Az autóipar fejlődésének iránya egészítette ki azzal, hogy a végső koncepciónak fontos eleme lett az önvezető autók számára fontos, városi környezetet imitáló Smart City

Jellemzően német beszállítókkal kiegészülve 2014-2015 környékén sikerült meggyőzniük a magyar kormányt arról, hogy jelentős állami beruházással kezdjen bele egy tesztkomplexum építésébe. 2017. május 19-én tették le az alapkövet, a különféle pályák és körülöttük az infrastruktúra három fázisban épül ki 2021-ig

A fogadóépület/konferenciaközpont építésének kezdete

Eleinte 40 milliárd forintos beruházásról volt szó, a miniszterelnök tegnap már 45 milliárdról beszélt. Igen komoly pénzekért lehet majd kibérelni a pálya különböző részeit (kb. egy autó/egy óra/200 euró a jellemző ár a komolyabb pályákon), forintban számolva mégsem térül meg belátható időn belül a befektetés. Így néz ki ma a főépület, remek ötlet volt a Z-betű dizájnelemmé tétele

Elvileg ilyen lesz évek múlva, fantáziarajz egy újabb épülettel. Az állami tízmilliárdok befektetésének igazi értelme, hogy több magyar felsőoktatási intézmény kutathat a tesztközpontban, amely köré már most elkezdtek települni fejlesztőcégek, amelyek újabb munkahelyeket teremtenek, remélhetőleg minél több tehetséges magyar pályakezdőnek. A már az országban működő járműgyártók is jó eséllyel használják majd a pályát, és plusz pont lehet azok szemében, akik a térségben szeretnének beruházni. „Szeretnénk hinni, hogy a Jaguar döntésében is szerepet játszott, háromszor jártak nálunk a bejelentésük előtt” – mondta Hamar

Már áll a „technikai épület” irodákkal, boxokkal, amelyekbe akár kamionokkal, buszokkal is beparkolhatnak a fejlesztéseiket próbálgató világcégek

Térjünk át a pályakomplexumra. Ha valaki korábban nem mélázott el a 260 hektár méretén, akkor eláruljuk, hogy ez több néhány pesti, belső kerületnél. Jobbra lent az önvezető autók tesztelésére használható, „álépületekkel” városi környezetet is imitáló Smart City járdákkal, zebrákkal, az üvegtől a tégláig számos homlokzattal. Jobbra fent szinte elveszik a Z-formájú fogadóépület

A Smart Cityből még csak egy hatalmas aszfalt, több út, és ez a parányi téglaépület-imitáció készült el. Itt járnak-kelnek majd a dummyk, pontosabban gurulnak majd lapos, távirányítható platformon az elüthető tesztemberek, tesztgyerekek, tesztállatok. Az ő segítségükkel teszik biztonságosabbá a világcégek az önvezető rendszereket

Ezt a bábut a műegyetem készítette. Hamar elmondta a Vezessnek, hogy az igazán profi (Euro NCAP-féle) dummykból most vásárol majd kb. 500 millió forintért néhányat a tesztpálya

Önvezető kamion tartott bemutatót a sajtónak, magától forgatva a kormányt betolatott a rámpához. Majdnem tökéletes lett a prezi, elinduláskor ugyanis feldöntötte, de ezért van a tesztkörnyezet. Tíz év múlva számos nagy teherautó-parkolóban és raktárban maguktól közlekednek majd a kamionok

Az önvezető járművek számára próbálnak minél többféle közlekedési szituációhoz ideális környezet kialakítani. Soksávos kereszteződések, árnyékból hirtelen napsütésbe menő útfelület (legalul), és háromszintes parkolóház (felül) is lesz

Jelenleg ennyi készült el belőle, balra lent a téglafal-utánzatos épületecske

A több kilométeres oválpálya íves, erősen bedöntött két kanyarját 250 km/órás sebességgel is be lehet majd venni

Nagyjából így. Szerényebb sebességgel meghajtanak majd itt számos buszt és kamiont is a fejlesztők. A pályának ezen a részén egyelőre földmunkák zajlanak, 2020-ban készül el az ovál

Belül a Handling Course-nak nevezett rész épül ki szintkülönbségekkel, rengeteg kanyarral, jellemzően futómű- és ESP-hangolásra. A közhiedelemmel ellentétben elsősorban nem önvezető járművek tesztelése zajlik majd a pályán (az is, persze), hanem nagyobb részt klasszikus járműfejlesztéseket végeznek majd a gyártók mérnökei

Busszal körbevittek a már elkészült szakaszokon, vannak izgalmas kanyarok

Másfajta szintemelkedést is terveznek

A dinamikus tesztek elvégzésére lesz tökéletes ez a rész. A hatalmas körforma már kész kavicsos bukótérrel, korlátokkal. Balra lent látható az a terület, amelyen nyolc különféle felületen tesztelhetnek majd a gyártók tapadást, fékrendszereket, egyebeket

Két különleges, a pályához szorosan kapcsolódó, de annál szélesebb dimenziókat nyitó megállapodás is született. Ausztriával és Szlovéniával együttműködve határátlépéses közúti tesztek is lehetnek majd pl. az önvezető járművek számára

Ennek részeként lesz Zalában olyan közút (M76), amelyet jellemzően hétfőn-kedden lezárnak a civil közlekedők elől, és csak a kemény bérleti díjat fizető tesztelők használhatják, akár 250 km/órás sebességig. A többi napon bárki más a KRESZ betartásával. Jean Todt FIA-elnök videoüzenetben üdvözölte a pályát, két héten belül személyesen is meglátogatja a ZalaZONE-t