Szinte teljesen felhagyott a kerékbilincseléssel Budapesten a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI), 2018-ban mindössze 84 alkalommal szereltek fel kerékbilincset szabálytalanul parkoló autókra, szemben a 2017-es 2979 alkalommal – derül ki a Vezess által kikért adatokból. Ez nagyjából 97 százalékos csökkenés.

„A járműelszállítási tevékenység egyfajta paradigmaváltás eredményeként is hangsúlyosabb szerepet kapott az elmúlt években. Arra törekszünk, hogy a szabálytalanul várakozó járművek elszállításával a kialakult problémát – azaz a forgalmi zavart kiváltó állapotot – mielőbb megszüntessük, és ne ’konzerváljuk’. Ennek a megközelítésnek a közvetlen és egyértelmű következménye, hogy a FÖRI kerékbilincselési tevékenysége lényegében minimálisra csökkent” – válaszolta kérdésünkre a FÖRI.

A váltás eredménye a másik oldalon is tisztán látszik, 2018-ban 2680 alkalommal szállítottak el szabálytalanul várakozó járművet a 2017-es 2381 alkalommal szemben. Nem olyan látványos a változás, mint a kerékbilincselések számának csökkenésénél, de itt év közben vett lendületet a FÖRI. A Vezess információi szerint az eddigi két lopósautó mellé tavaly vásároltak egy harmadikat is.

Drasztikus módszer váltja a kerékbilincselést Budapesten 1

Több évre visszatekintve is egyértelmű, hogy megállás nélkül növekszik az elszállítások száma: 2016-ban 2177 szabálytalanul álló autót vittek el, míg 2015-ben 1831-et, 2014-ben pedig 1708-at

Nem igazán kell magyarázni, és józan ésszel könnyű belátni, hogy pl. a forgalmat akadályozó, járdára parkolt stb. személyautók elszállítása a lebilincselésük helyett sokkal célra vezetőbb módszer. Ráadásul sokkal jobban fáj a szabálytalankodónak is:

  • 20 ezer forint a személyautók elszállítási költsége Budapesten, plusz minden egyes nap után 1200 forint tárolási díjat is kell fizetni,
  • ezzel szemben 11.500 forint a kerékbilincs leszedésének a költsége.
Ön szerint jól teszi a FÖRI, hogy a kerékbilincselés helyett az autók elszállítását preferálja?
Igen.
76% (6886)
Nem.
24% (2195)

Többet fizetnek az autósok, mégis csökkent a bírságbevétel

Hiába fizetik a hibázó autósok a kerékbilincs leszedésének a dupláját azért, hogy visszakapják a tulajdonukat, mivel az elszállítások száma nem ugrott meg egyelőre olyan mértékben, mint a kerékbilincselés csökkenése, a FÖRI által e kettőből beszedett összeg jelentősen csökkent tavaly.

Gépjárművek elszállításából 57,41 millió forint bevétel származott 2018-ban, szemben a 49,94 millió forintos 2017-es adattal. Csakhogy eközben kerékbilincselésből 960 ezer forint folyt be tavaly, szemben a 33,61 milliós tavalyelőtti adattal. Összességében 83,55 millió forintról (2017) 58,37 millióra (2018) esett a bevétel.

Mivel az új, harmadik lopós autót év közben állította hadrendbe a FÖRI, könnyen elképzelhető, hogy 2019-ben növekedni fog az elszállított járművek száma, és az ebből származó bevétel is.

Nem az elszállított autók gazdái esnek neki a köztereseknek

Aki látott vagy átélt ilyet, igazolhatja, hogy többnyire igen feszült helyzetet eredményezhet a tulajdonos megjelenése az autójánál, miközben a közteresek éppen felemelik azt a szállító jármű platójára. A FÖRI szerint ennek ellenére csak nagyon ritkán durvul el a helyzet, az elmúlt 4 évben mindössze egyetlen alkalommal vált veszélyessé. „A szabálytalanul várakozó gépjármű tulajdonosa a helyszínre érkezve beszállt a gépjárművébe, és a helyszín elhagyásában őt megakadályozó felügyelő lábának tolatott. Komolyabb sérülés azonban szerencsére nem történt.”

Drasztikus módszer váltja a kerékbilincselést Budapesten 2

Szóváltás a jármű elszállítása előtt

Egyéb ügyben ennél sokkal többször kellett keményen fellépni a köztereseknek. A FÖRI szerint „az elmúlt másfél évben 19 esetben alkalmaztak jogszerű intézkedéseik során kényszerítő eszközt a közterület-felügyelőink (2017-ben 9 alkalommal, 2018-ban 10 alkalommal), ebből 15 esetben további rendőri intézkedés is szükséges volt. Egy esetben az intézkedés alá vont személy panaszt tett a rendőrségnél a kényszerítő eszköz alkalmazása miatt, de az ügy vizsgálata során a rendőrhatóság az intézkedést jogszerűnek és arányosnak ítélte.”  Azt nem tudjuk, hogy ebből mennyi kapcsolódik szabálytalanságot elkövető autósokhoz.

Üljön be a lopós autóba!

Mi megtettük, elmentünk portyázni a szabálytalan autókra vadászó közteresekkel.

Korábban több per indult a lopós autó miatt, mostanában szinte semennyi

A Tarlós-korszak előtti időszakban is működött sokáig a lopósautós rendszer, mígnem a hírek szerint a szállítás közben megsérült járművek miatt indított tulajdonosi perek következtében leállíttatta az akkori városvezetés.

Úgy tűnik, manapság jobban figyel és ügyesebb a lopós autó személyzete, az elmúlt 4 évben egyetlen járműsérüléses per indult a FÖRI ellen. Igaz, azt elveszítették a közteresek, a FÖRI-t 550 ezer forint megfizetésére kötelezte a bíróság.

Ezen felül lezajlott két egyéb ügy. „A panaszokból eredő bírósági eljárások nem a gépjárműben keletkezett kár megtérítése iránt folytak, hanem mindkét esetben a gépjármű kiadásával összefüggésben merült fel panasz” – magyarázta az eseteket a FÖRI. Az elszállított járműveket Budapest XVI. kerületében, zárt helyen őrzi egy ezzel a feladattal megbízott cég.

Országosan romlik a közlekedési kultúra, Budapesten eközben egyre csak javul?

Éppen nem zárja ki egymást a két állítás, csak első blikkre kissé meglepő lenne. Márpedig a 2018-as rendőrségi statisztikák szerint a személyi sérüléses balesetek száma 2010 óta nézve az elmúlt 9 év legrosszabb adata. 2018 első 10 hónapjában (egyelőre nincs egész éves adat) 14.159 ilyen baleset történt országosan, amire reagálva az ORFK – többek között – bejelentette ősszel, hogy onnantól visszatérnek a lesből traffipaxozásra is.

Ha részletesebben belenézünk az adatokba, azt látjuk, hogy Budapesten is szinte pont ugyanúgy magas a szám: a 3139 közlekedési baleset az elmúlt 9 év második legrosszabb adata. Tehát a balesetek számában vidéken és Budapesten egyaránt rendkívül rossz a helyzet.

Drasztikus módszer váltja a kerékbilincselést Budapesten 3

Autó “parkol” Budapest belvárosában az út (és egy T-kereszteződés) kellős közepén. A kerületek tavalyi kerékbilincselési számait még nem ismerjük, de megkérdezzük

A FÖRI azonban nem balestekről, hanem jellemzően parkolási, várakozási, megállási szokásokról beszél, és saját bírságolási számaival alátámasztva azt állítja, ezen a területen igenis javult Budapesten a közlekedési kultúra. Mikor megkérdeztük őket, hogy szerintük miként változott a fővárosban a járművezetők magatartása, szabálykövetése, így válaszoltak.

„Az elmúlt években folyamatosan csökkenő tendenciát mutat a közterület-felügyelőink által végrehajtott közhatalmi intézkedéseink száma. A változás összességében (tehát valamennyi hatáskörünkbe tartozó jogsértés esetében) jelentős mértékű csökkenést mutat, ide értve a járművel elkövetett jogszabálysértések számszerű csökkenését is.”

„Számos objektív körülményt” is soroltak arra, szerintük mi áll a csökkenés hátterében, ezeket szó szerint idézzük:

  • „A Budapest Közút Zrt. a FÖRI közreműködésével az elmúlt években számos parkolóhelyen tudta megújítani az útburkolati jelzést, illetve új forgalmi rendet kialakítva tudta bővíteni a szabályos parkolóhelyek számát, ami a parkolási feltételeket egyértelműen javította.”
  • „Az elmúlt másfél évben számos új parkolóhely került bevonásra a díjfizetéshez kötött parkoló felületek körébe, amely általában csökkenti a parkoló járművek számát.”
  • „Más jogi szabályozási eszköz is hozzájárult ahhoz, hogy egyes szabálytalanul várakozó járművek vonatkozásában ne bírság kiszabása, hanem figyelmeztetés alkalmazására kerüljön sor, amelyet az átmeneti szankció törvény hatályba lépését követően bizonyos esetekben kötelezően kellett alkalmazni.”
  • „Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy az elmúlt években a szabályos várakozóhelyekről elszállított üzemképtelen gépjárművek is számos parkolóhelyet szabadítottak fel.” (Ehhez mi tesszük hozzá, hogy 2018-ban 50 darab üzemképtelen járművet szállítottak el, míg 2017-ben 36 darabot.)

Végül azt írták, hogy „a közlekedési kultúra és a szabálykövetés álláspontunk szerint főleg ezen objektív körülményektől függően tud pozitívan változni, vagyis a Fővárosi Önkormányzat által megtett lépések nagymértékben segítik, segítették az elmúlt években a parkolási helyzet általános javulását”.

Önök mit gondolnak? Szavazzanak!

Javult vagy romlott az elmúlt 2-3 évben Budapesten a közlekedés-kultúra?
Javult.
12% (292)
Romlott.
53% (1320)
Nem változott érdemben.
35% (866)

Látott már ennyire keménykedő kerékbilincselést?

Nézze meg ezeket a fotókat, és olvassa el a sztorit!