Aki téli gumit szeretne, az ide kattintva megtudhatja, melyek az idei szezon legjobban teljesítő téli abroncsai. De nem mindenkinek van szüksége arra, hogy novembertől áprilisig olyan abroncs feszüljön a felniken, ami akár arasznyi hóban is biztonsággal megkapaszkodik. Nekik megfelelő lehet a független gumiteszteken jól teljesítő négyévszakos abroncs is, amit egész évben fent hagyhatnak az autón.

A téli és a nyári abroncsokhoz hasonlóan a négy évszakosakkal is készülnek alapos, minden részletre kiterjedő tesztek, amiket még az aktuális szezon előtt publikálnak, hogy a vásárlásnál már a friss eredményekre támaszkodva lehessen meghozni a jó döntést. Nézzük, melyek lettek 2018 legjobbjai!

Testvérlapunk, az Autó Magazin októberi számában közölt tesztjében hétféle gumit mért és értékelt a 225/45 R17-es kategóriában. Náluk a Continental AllSeasonContact lett a befutó, a Goodyear Vector 4Seasons a második, míg a harmadik helyre a Michelin CrossClimate + került. Az utolsó helyre a Toyo Celsius szorult.

Hét oldalon értékeli az októberi Autó Magazin a 225/45 R17-es méretben tesztelt négy évszakos gumiabroncsokat. Rengeteg mérést követően a Continental AllSeason Contact nyert, hetedik, azaz utolsó a Toyo Celsius

Persze ez nem jelenti azt, hogy minden időjárási helyzetben ez lenne a sorrend. Például száraz felületen fékezésnél a Michelin CrossClimate Plus a bajnok, és vizes felületen is ez az abroncs kezelhető a legbiztonságosabban, nedves felületen fékezésnél a Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2 állt meg a legrövidebb úton.

Havon a Continental AllSeasonContact-nál mérték a legrövidebb féktávot, ami a referencia téli gumihoz képest csupán 90 centiméterrel volt hosszabb a maga 29,3 méterével. A rendkívül alaposan dokumentált, részletes mérési eredményekkel alátámasztott gumiteszt az októberi Autó Magazinban olvasható a keveset és főleg városban autózóknak ajánlható négy évszakos gumikról.

Minden gumiteszt eredménye az adott méretkategóriára vonatkozik, ugyanazokkal a márkákkal is más eredmény adódhat eltérő oldalfalmagassággal és felniátmérővel. De a prémiummárkák többnyire jól szerepelnek, az Autó Magazin tesztjében a Continental, a Goodyear és a Michelin a dobogós 225/45 R17-es méretben

Az ADAC a 175/65 R14 méretű négy évszakos abroncsokból vásárolt egy halommal és a próbák során még egy jó minőségű téli, illetve nyári gumit is melléjük tettek, hogy teljes legyen a kép. Itt az eredmény:

A lista elején a Nexen N Blue 4 Season végzett, másodikként a Continental AllSeasonContact futott be, a harmadik helyet pedig a Goodyear Vector 4Seasons második generációs modellje szerezte meg. A sor legvégén a Michelin CrossClimate végzett, ami azért is meglepő, mert néhány évvel ezelőtt a Michelin feküdt rá tiszta erőből a négy évszakos témára, pont ezzel az abronccsal. Akkor meg is verték az egész mezőnyt, de úgy látszik, mára már a konkurensek is összekapták magukat. Sőt.

A német Auto Bild az egyre népszerűbb, SUV-ra való 235/60 R18 méretben kutatott a legjobb abroncs után, az alábbi eredménnyel:

Az élen a Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 végzett példás minősítéssel, amit az a Michelin CrossClimate követett, ami az ADAC tesztjén, igaz, jóval kisebb méretben, csak az utolsó helyet tudta megszerezni. A SUV-változat most viszont ezüstérmes lett, a harmadik helyet a Nokian Weatherproof SUV szerezte meg. Ebben a méretben a Mastersteel All Weather a sereghajtó, ami kielégítő eredménnyel lett a hatodik.

Persze aki abroncsvásárlás előtt áll, az ne hallgasson feltétel nélkül a szomszédra, olvasson inkább rengeteg tesztet, mert ugyanaz az abroncstípus különböző méretekben teljesen másképp szerepel. Magyarul ami a haver szabadidő-autóján úgy megy fel a jeges meredélyen, mint a pinty, az egy kisautón akár csapnivaló is lehet. És fordítva is igaz, ami kisebb méretben remekül teljesít, az lehet, hogy nagyban teljesen mást mutat.

Miért jó a négy évszakos abroncs?

Az egyik legvonzóbb velejárójuk, hogy a négy évszakos gumikkal évente kétszer 5-10 ezer forint közötti összeget megspórolhatnak azok, akik nem maguk cserélik a gumikat. Ez összességében több pénz annál, amennyivel a négyévszakos konkurencia drágább a téli és a nyári gumiknál. Döntő előnyök, hogy év közben nem kell kerülgetni az éppen pihenőn lévő gumiszettet és nincs cipekedés tavasszal meg ősszel, a váltáskor.

Persze bármennyire is jók a modern, friss fejlesztésű négy évszakos abroncsok, senki ne ringassa magát abba a hitbe, hogy a saját szezonjukban nem lesznek jobbak náluk a kifejezetten nyári, vagy téli használatra tervezett gumik. De aki nem autózik különösen sokat, illetve ezt is főleg városban teszi, az a négy évszakos gumik fejlődésével egyre inkább vállalható kompromisszumot köthet, ha nem tart két teljes készletnyi abroncsot az autójához. A négy évszakos gumi tehát nem való mindenkinek, de annak jó, akinek kitalálták. Csak meg kell találni belőlük a legjobbat.