Szerencsére az autóbolondok nem egyformák. Van, aki minél újabb, erősebb autóra költi a pénzét, van, aki az utolsó csavart is jobbra cserélve épít magának valami kerekes szörnyet, mások terepjárók után kutatnak a világ másik felén is, és vannak, akik a gyerekkorukat idéző szocialista autóknak örülnek, örülnének ma is a legjobban. Bár a fiatalságot, a kettőhatvanas kenyeret így sem tudja visszahozni, azért mégis lehet bizsergető érzés, ha valami szocialista járgányfosszília pihenget valakinek a garázsában.

Szerencsére ezekből újat már egy ideje nem lehet kapni, használtan is egyre ritkábbak, még azok is, amelyekből anno tengernyi darab készült. A rendszerváltás környékén a Daciák, Arók nagy része Románia, a Ladák krémje pedig a mai Ukrajna felé hagyta el az országot, hogy a helyüket hasonló korú, csak nyugati autók töltsék ki. A kevésbé keresett darabok pedig becsülettel kiszolgálták itthon az idejüket, aztán elenyésztek. Pár túlélő azért még maradt, megnéztük, ezeknek a megvásárlásához ma mennyi pénzt kell összeszedni.

Végül a legritkább esetben kapott olyan autót a vásárló, mint amit megrendelt. Emellett a drágulás is mindennapos volt - fotó: fortepan.hu

De mielőtt elmerülünk a jelenlegi KGST-s autókínálatban, nyugodtan valljuk be magunknak, ezek az autók igazi nyugati autóval összehasonlítva a világ vackai voltak. Még akkor is, ha akkoriban akár hosszú évekig is kellett rájuk várni, és hetedhét határra szóló vigasság kerekedett belőle, ha a megrendeléskor kinézett szent kocsinak legalább a típusa megegyezett az átvettel. Aki pedig a jelenlegi újautó-árakat hasonlítaná össze a 30 évvel ezelőttiekkel, az ide kattintson.

Dacia

Bár annyira nem kultikus autó, mint mondjuk egy Trabant vagy Lada, de mégis az öreg szocialista modellek egyik legkényelmesebb darabja volt a Dacia. A nagy román-francia egymásra találás gyümölcse ez is, hiszen az autó alapjait a Renault 12-es adta. Az akkoriban modernnek számító 1300-as modell 1969-től 1983-ig készült Pitestiben, amit ’83-ban váltott le a 1310-es széria. A Daciák leginkább a féltengelytöréseikről voltak híresek, de okos ember a frissen átvett autóját azonnal eltalicskázta egy szerelőhöz, hogy a csapnivaló gyári összeszerelési minőségű, használat közben magától darabokra hulló kocsit újra összerakják. Ezúttal rendesen.

Ez a példány nem a legszebb, de 80 ezerért náthát sem kap az ember. Ez pedig egy keveset futott, műszakis 1310-es, szolid 700 ezerért, 21 ezer kilométerrel.

Volga

Igazi TSZ-elnöknek való pöffeszkedős autó

A korabeli TSZ-elnök autó ma már elég ritka, ez a modell már a ki tudja, hányadik facelift utáni darab, kicsivel egymillió forint alatt, 2,5 literes benzinmotorral, 95 lóerővel, hátsókerék-hajtással. Nekem valószínűleg meghatározó élmény volt kiskoromban, amikor egy termetes, bozontos vörös szakállú ember beszállt a végtelenül nagynak tűnő, megpakolt kombi Volgájába, aminek az ördög tudja, miért, de a motorháztetejére volt rögzítve a pótkereke, majd nagy gázzal elhajtott kalandozni. Valahol ott kattanhatott be a Land Rover-buzéria… Lényeg, hogy csinos, régi M24-es Volgát nehéz találni. De azért nem lehetetlen, mint ahogy a link is mutatja, bár egy 1988-as modellért nem kevés az 1,2 millió forint.

Wartburg

A szögletes alapdizájn sokáig bírta

Ha valaki öreg autóba akarja önteni a pénzt és valami különleges oknál fogva Wartburgot akar, akkor logikus, hogy egy gömbölyű 311-est kell vennie. Itt épp van is egy „jó restaurálási alapként” jellemzett, lakatoláson már túlesett jelentkező, 600 ezerért. Aki a kevésbé menő formájú, szomorú szögletes 353-assal is megelégszik, az műszaki nélkül, de tennivalóval már 199 ezerért kaphat Wartburgot.

Kicsit kevesebbért már jóval újabb, négyütemű is van a Jófogáson, friss műszakival, de kinek kell VW motoros Wartburg? Hol marad akkor a kaland? Az 1966-ban megjelent szögletes karosszériájú, kétütemű Wareszt egészen 1991-ig gyártották, háromhengeres egyliteres motorja 50 lóerős volt. Ebből épp árulnak egyet közel 400 ezerért, teljesen vállalható belsővel és mindössze 27 ezer kilométerrel. Alkatrészekkel. Igaz, ez már a belemezelt orrú modell.

Fiat 126P

Pici, városi jószág, rettenetesen rázkódó motorral

A lengyelek kiskocsija Fiat-licencre épült és a 70-es, 80-as évek jobban kereső családjaiban ez volt anya autója. Mai szemmel ijesztően picike járgány, bútorgörgő méretű kerekekkel, hangos, fel-le ugráló kéthengeres motorral. Ma már nem mernék vele nagyobb távot leautózni, de ’94-ben, amikor hazajöhettem az elátkozott szombathelyi laktanyából, akkor a szomszéd Márti mindig odaadta a fáradt sárga, vész esetén – ha a kézifék melletti karral hiába indítózott az ember – egy parkettadarab segítségével is beindítható járgányát, ami abban a helyzetben nekem a világ legjobb autója volt. Gyors, kényelmes, kiváló. Sok eladó nincs belőle a legnagyobb hirdetési oldalakon, én kettőt találtam, egyik 750 ezerért, a másik 2,5 millióért. Igen, két és fél milla egy Kispolszkiért. Igaz, nem futott sokat és a képek alapján leginkább egy garázsban porosodott.

Trabant

A keleti Népautót Honecker bosszújának is nevezték, és azt gondolnánk, hogy a volt szocialista országokban ennél csapnivalóbb autót nem is készítettek. Pedig de. A szovjet Zaporozsec, illetve a román Oltcit négyütemű motorjaik ellenére is milliószor hitványabbak voltak a mezei, lassú, kékes füstöt eregető, de aránylag megbízható Trabantnál. A mára legendássá vált és nyugaton is keresett minimál kisautóból közel 3 millió darab készült a keletnémet zwickaui gyárban. Az újabb, négyütemű darabok olcsóbbak, már 50 ezer forintért is lehet találni, de 90 ezerért már műszakis, gázos Trabi is akad. A kétüteműek 120-130 ezer forinttól kezdődnek, a tisztességes állapotúak nagy többsége 3-400 ezer forint körüli áron kapható, a gyári állapotúak 1 millió körül, de vannak eszement, 3,5 millió forintos árak is.

Lada

Az 1200-as nem a legmenőbb Lada, de sokaknak ez is a mennyország volt, fotó: fortepan.hu

Máig a legnépszerűbb, legjobban kedvelt szocialista autó, amely a Fiat 124-es alapjaira épül. Legnagyobb érdeme, hogy egy dolgot sikerült benne váratlanul jóra csinálni, ez pedig a váltó. Meg hátsókerekes, ami ugyan a szolid 60 lóerővel inkább csak hóban jelentett némi mókalehetőséget. Ha a Dacia volt a legkényelmesebb, akkor a Lada a legmenőbb. Pláne a dupla fényszórós ezerötös és ezerhatos Ladák, amikkel akkoriban a teljes szoci autóparkot meg lehetett alázni. Papír nékül már 80 ezer forinttól lehet Ezerkettest találni, ami a csalitosban csapatáshoz már megteszi. Aki komolyabb, szebb darabot szeretne babusgatni, az 800 ezer és 1 millió között már jó eséllyel talál magának valamit, de 2-4 millióért is árulnak 1200S-t. Hajrá!

Forrás: fortepan.hu