Mindig öröm hallgatni a Budapestről áradozó külföldieket, és most ne kezdjünk fanyalogni a gazdaságos legénybúcsúra érkező hordákon. Turistaként Budapest összeurópai összevetésben is az egyik legjobb hely, káprázatos zenei és színházi kultúrájú város, optimális fekvéssel. Ám aki itt él és autózik, mást is észlel a városból. A Vezess összegyűjtötte azokat a helyeket Budapesten, ahol szerintünk a legtöbb baj van a közlekedéssel. Vagy a közlekedőkkel.

Cukiba menet ül tort a restség

Egyszer azért szuperáltak ki a véradásból, mert a mérés percében 43-at vert a szívem, majd a stressz hatására ez felment 47-re. Ebből talán sejthető, hogy nem vagyok hebrencs típus, de a pofátlan önzést rosszul viselem, amikor az egyes ember a maga érdekével felülírja az egyébként a közjót szolgáló szokásjogot vagy jogszabályt. Ilyen a kutyaürülék otthagyása parkban, járdán, mezőn, a cigarettázás a panelház lépcsőházában és a szerkesztőségünkkel átellenes cukrászda szabálytalan megközelítése.

A Daubner egy bejáratott cukrászda Budán, a Szépvölgyi út és a Pusztaszeri út sarkán. Parkolójába a Szépvölgyi út felől némi kerülővel lehet szabályosan be- és kihajtani is. Ennek világos közlekedésszervezési oka van, ugyanis a balra fordulók miatt sem a 29-es busz, sem a többi autós nem tud bekanyarodni illetve haladni felfelé és a mit sem vétő járművek blokkolják a forgalmas kereszteződést. Azok miatt, akik nem hajlandóak megtenni még pár száz métert, visszafordulni és szabályosan behajtani a parkolóba, támogatva a boldog és elégedett közlekedést.

Ő épp a cukiból hazafelé kanyarodik szabálytalanul. Vajon befelé érdekelte a kötelező haladási irány tábla, a záróvonal és a többi közlekedő idegrendszere a lusta fajtáját?

A helyzet súlyosbodik hétvégén és különösen akut decemberben, amikor a jónép tonnaszám viszi a bejglit diós és mákos tekercset. A közútkezelő az addigi záróvonalra ráerősített egy kötelező haladási irány táblával, láttam már itt rendőröket is büntetéseket osztani. Tiszteletre méltó erőfeszítéseiknek egyelőre nincs, de remélem, hogy lesz eredménye. Szörényi András

Szerencs utcai kereszteződés az M3 kivezetőjén

Amikor végre már majdnem maga mögött hagyja az ember a budapesti káoszt északkelet felé kitörve, még egyszer azért rúg belé egyet búcsúzóul a Város. Az M3 ki/bevezető Szerencs utcai kereszteződése réges-régi autós-szívató hely, máig itt áll az egykori fix traffipax doboza, de már a szép új Véda kaput is sikerült idetelepíteni. Az amúgy 80-as tempót itt kifelé-befelé egyaránt 50-re kell csökkenteni a lámpa előtt. Ez a lámpa befelé még nem is olyan nagy probléma, legalább felszeleteli kicsit a beáramló forgalmat a reggeli dugóban. Na de kifelé? Egy igazi bottleneck a fővárosi közlekedésben, remekül visszadugítja a forgalmat egészen a Hősök teréig a délutáni csúcsban.

A megoldás pofonegyszerű, csak drága: kellene ide egy felül- (vagy alul-)járó. Mindegy, hogy az M3 kivezetőt eresztjük a Szerencs utca alá vagy fordítva, a lényeg, hogy Budapest második legfontosabb autós közlekedési főütőeréről lekerüljön ez a pulzálva fojtogató bilincs. (Rácz Tamás)

Vajon a VÉDA-kapuk ára hány százalékban fedezte volna a szintbeni kereszteződés aluljárósra cserélésének költségét?

Felhajtás a Lánchídra Pestről

Rettentően utálatos minden torlódásban sorban állni tisztességesen, a többséggel együtt, és nézni, ahogy mondjuk a mellettünk lévő kanyarodó (leálló stb.) sávban előre sunnyog néhány barom. Ezer éve nyelnek nagyokat a Lánchíd pesti oldalán a korrekt autósok, ahol két sáv kanyarodik fővárosunk 1873-ban átadott egyik jelképe irányába, de csak az egyik megy a hídra, no, ebben állnak, majd araszolnak sokan, minden egyes nap. Eközben a másikban mindig akad pár szemtelen, akik a komplett Széchenyi teret megkerülve, a gyakran százméteres sort alázva pofátlankodnak előre a híd lábánál.

Jobbra, az Auris előtt már áll, majd balra kanyarodva várakozik a sor, hogy feljusson a hídra. A bal oldali sáv egy ideig követi, de végül nem oda vezet, ám páran már itt akcióba lépnek, meglehetősen tiszteletlenül

Éppen megkerüljük a teret. A Scénic mellet kezdődik a záróvonal, de nem itt akarnak a baloldali sáv ügyeskedői még szabályosan, utolsó lehetőségként betérni a hídra vezető sávba

Ők általában az X5 előtti részen furakodnak. Eközben a szabályosan a hídra kanyarodók úriemberként maguk elé engedik a nekik jobbról, szintén szabályosan érkezőket. Lásd a Phaetont, amelynek mindjárt megszűnik a sávja

Itt látható térképen:

Ferihegyi gyorsforgalmi út, sokadik felvonás

Sok baj van az egyre nagyobb forgalmú budapesti nemzetközi reptérre vezető úttal. Már a neve is egy vicc. Bár az Orbán-kormány 2011-ben a Ferihegyi Repülőteret a döntést kritizáló Földrajzinév-bizottság lefejezésével átnevezte Liszt Ferenc repülőtérre, az oda vezető gyorsforgalmi út neve a mai napig Ferihegyi Repülőtérre vezető út.

Mivel a Budapest vége tábla jelezte, hogy lakott területen kívülre értünk, korábban 90 kilométer/óra volt sebességhatár a Ferihegyi gyorsforgalmin. Ezt sok autós képtelen volt felismerni és helyesen értelmezni, ezért 70 körüli tempóval poroszkált, ami másokat előzésre ösztökélt.

Szerkesztőségünk azt javasolta, hogy a városból kifelé az Üllői út és a Köki közti szakaszra 60 km/óra, a Kőbánya-Kispest és a Ferihegy 1 közötti szakaszon egységesen 80 km/óra legyen kitáblázva és a gyorsforgalmi utáni Üllői úti szakaszra is kiterjesztve. Visszafelé pedig szintén a megelőző Üllői úti sebességhatár 70 km/h-ra emelése után a gyorsforgalmin a reptéri busz betéréséig 80 km/h, utána az Üllői útig 60 km/h volt a szerintünk biztonságos és élhető limit. A kusza helyzetre és az itt előforduló súlyos balesetekre a BKK Közút a sebesség mérséklésével reagált. A karámba szorított forgalom 2016. december 2-a óta 50-es és 70-es sebességkorlátozó táblák hatálya alatt haladhat.

Talán megszokásból, de ha a forgalom engedi, ma is 80-90 körüli itt a tempó. (Ezt a gyakorlatot szentesíthette volna az általunk javasolt 80-as tábla.) Mi azonban, rendszeresen a reptérre autózó utasként, nem is a 70 miatt utáljuk ezt a szakaszt. Az úthibák és a megsüllyedt csatornafedelek miatt állandóan kígyózni kell a sáv külső és belső széle között, de ez a kisebbik gond. A nagyobbik a forgalom berekesztése a korlátok közé, mert az utazók akkor sem tudnak kitérni a Gyömrői útra, ha lerobban egy autó, egy kamion vagy busz nem veszi figyelembe a magasságkorlátozó táblákat  vagy baleset történik. Egyik sem ritka arrafelé. Volt már több terv a megoldásra, de az előrelépés sem olcsó, sem gyors nem lesz, ismerve a középső és a szélső pályatest iromba szintkülönbségét. Jó lenne megérni itt is olyan fejlődést, amit a Róbert Károly körút felújítása hozott.