Hogyan vásároljunk téli, vagy négy évszakos gumit? Az “amelyik megtetszik, azt megveszem” itt nem működik, mert az összes abroncs egyforma, unalmas fekete darab, minden csicsa nélkül. Szerencsére mégis vannak köztük kisebb-nagyobb különbségek, amiket elhivatott szakemberek próbálnak felderíteni, így tengernyi gumitesztet olvashatunk, amelyek mind a gumik Szent Grálját próbálják megtalálni. De elég, ha megvesszük a tesztgyőztest? Vagy a legolcsóbbat? Vagy amelyiket a szomszéd ajánlja? Mi lesz nekünk a legjobb?

A szomszéd, vagy a szakember véleménye a fontosabb?

Melyik tesztnek higgyünk?

Magyarországon nagyjából reménytelen dolog tisztességes téligumi-tesztet csinálni, így sokan nem is nagyon próbálkoznak vele. Akik mégis nekilátnak, azok is aránytalanul sok energiát fektetnek bele és emellett a kapott végeredményt is érdemes kritikus szemmel nézni. Nem mintha kétség merülne fel a mérések szakszerűségével, hitelességével kapcsolatban, sokkal inkább a körülmények miatt lehet furcsa a végeredmény.

A téli gumis teszteket okos dolog jóval a szezon előtt megcsinálni, többek között azért, hogy a vásárlók még időben kapjanak segítséget a választáshoz, illetve hogy a frissen bemutatott új fejlesztések is benne legyenek a nagy táblázatban. Azonban idehaza ilyenkor még messze nincsenek téli körülmények, így nehéz megmondani, mit is tudnak hóban, fagyban, jégen a vizsgált téli abroncsok.

Más más méretben különbözően viselkedik ugyanaz a gumi

Az eltapsolható pénzzel jobban kitömött, jellemzően német autós lapok így nem is várnak feleslegesen a fagyra, hanem fogják a műszereiket, a gumikat, és elvonulnak a messzi északra méregetni. Persze abban is lehet valami, hogy mit érünk egy a sarkkörön túl, gránitkeménységűre fagyott jégen megejtett gumiteszttel, amikor idehaza szinte sosincs egybefüggő hótakaró és a farkasordító fagy is ritka. Ha mégis, az sem tart tovább pár napnál.

Szóval érdemes minden tesztet kritikus szemmel nézni, többet is elolvasni, és azoknak hinni, amelyek nagyjából hasonló eredményre jutottak. De mégis, mit nézzünk a tengernyi felsorolt adatból? Mi fontos? Mindenkinek más és más.

Mit pontoznak?

Egy guminál általában a száraz, nedves, havas, jeges felületen mért féktávból, a különféle módon mért kanyarsebességből, gördülési ellenállásból, irányíthatóságból, menetzajból, kopásállóságból, vonóerő-átvitelből és persze az egyik legjobban érezhető tulajdonságból, az árból áll össze. Aztán a különböző szakemberek a kapott eredményeket valamilyen sajátos szempont alapján súlyozzák, majd eredményt hirdetnek. Válasszuk ki, hogy a vezetési stílusunkhoz, tudásunkhoz, lakhelyünkhöz mely tulajdonságok az igazán érdekesek.

Sokféle szempontból vizsgálják a gumikat egy teszt során

Milyen méretben?

A gumitesztek értékelését tovább bonyolítja, hogy eltérő méretben eltérő teljesítményre képes egy abroncs. Például az a gumikeverék és mintázat, ami remekül szerepel a kisautókra való méretben, közel sem biztos, hogy ugyanannyira jó egy szabadidő-autón, és fordítva. Mivel a világ összes méretű abroncsát senki nem fogja összehasonlítani, így a gumitesztekkel foglalkozó oldalak, magazinok igyekeznek olyan méreteket vizsgálni, amelyek gyakoriak. Ezért hasztalan dolog Barkasra, vagy BMW i3-asra való idétlen méretű abroncsok tesztjei után kutatni.

Az átlagsofőr

A legtöbb embernek, aki téli, vagy bármilyen gumit vásárol, az egyik legfontosabb szempont, hogy az autó biztonsággal megálljon, ha kell. Az autósok nagy része nem száguldozik, nem azon élvezkedik, hogy körforgalomban mikor kezd el keresztbe menni az autó, hanem szimplán el akar jutni innen oda, majd onnan ide, békében, biztonságban. Nekik jó eséllyel a féktáv lesz a legfontosabb infó, mert a 30-60 centiméteres különbség sokszor bőven elég ahhoz, hogy összetörjön az autó, ne adj’ Isten elüssék a gyalogost, vagy sem. És ez baromira nem mindegy. Természetesen az anyagi lehetőségeket is mérlegelve ezeknek az autósoknak érdemes a legrövidebb féktávú abroncs mellett dönteni.

A legrövidebb féktávú gumival nem lő mellé senki

A versenyző

A legnagyobb igénybevételnek a sportosan vezetők abroncsai vannak kitéve és ezeknek kell a legtöbb szempontnak jól megfelelni. A rövid féktáv itt is nagyon fontos, de az élvezetes és biztonságos téli autózáshoz az abroncs kanyarstabilitásának, irányíthatóságának és az oldalgyorsulásnak, gyorsítóerő-átvitelnek is kiemelkedőnek kell lennie.

A hegylakó

Aki hegyen lakik, ahol alapból is nagyobb eséllyel esik hó a meredek utcákra, annak a féktávolság mellett roppant fontos, hogy a gumi jó tapadással, gyorsítóerő-átvitellel rendelkezzen, magyarul ne csak egy helyben pörögjön vele az ember a domb alján.

Hegyen sokat számít a vonóerő-leadás

A spórolós

Az a baj, hogy a spórolósnak sem elég csak egy rubrikát megnézni, és az alapján dönteni egy típus mellett. Mert hiába olcsó egy gumit, ha irgalmatlanul hamar elkopik. Tehát a futásteljesítmény és az ár hányadosából praktikus kiindulni, így már könnyebben kiderül, melyikkel jár legjobban a spórolós vevő.

A négy évszakos gumiknál érdemes arra is figyelni, hogy a tesztekben hiába szerepel imponálóan nagy szám az elérhető futásteljesítmény mellett, ha ezt a teljesítményt az európai nyárigumi-minimum szerint állapítják meg. Ez ugyanis általában 1,6 mm, amikor már jó ideje csak nyári gumiként használható az amúgy téli-nyári üzemre vásárolt négy évszakos abroncs, hiszen a téli használathoz nem elég a három hegycsúcs és a hópehely az abroncs oldalán, kell a minimális 4 mm –es profilmélység is.

A négy évszakos gumi élete vége felé csak nyári gumiként használható legálisan

Szóval nem minden esetben a tesztgyőztes, legtöbb pontot elért abroncs az, amire igazán szüksége van minden autósnak. Szerencsére lehet válogatni, így mindenki megtalálhatja, amire igazán szüksége van.

Forrás: Vezess