Focus, Mondeo, Mustang, Transit. Rengeteg meghatározó modellt adott az autótörténelemnek a Ford. Az említettek mellett van azonban nagyon sok olyan érdekesség, amit kevesen tudnak a márkáról. Ezekből gyűjtöttük össze nektek a legérdekesebbeket.

Az első Big Foot egy Ford volt. Egy korábbi építőipari munkás, Bob Chandler 1975-ben a családja 1974-es Ford F-250-esét építette át, mert elégedetlen volt annak képességeivel. Mivel a környéken nem volt megfelelő a 4x4-es modellek alkatrészellátása, ezért feleségével és egy barátjával a Missouri állambéli Fergusonban egy erre szakosodott üzletet is nyitott. Az első Big Footba 10,5 literes motor került.

Az addig képregényben létező Snoopy, Charlie Brown és csapatuk egy 1960-as Ford reklámban tűnt fel először a képernyőn. A sikeren felbuzdulva készítette el Bill Melendez rendező és Lee Mendelson producer az első fél órás filmet a Mogyoró bandáról (Peanuts).

2016-ban a világ legnépszerűbb autója a Ford F-sorozata volt. A pickupból összesen 986 660 darab kelt el tavaly, megelőzve a Toyota Corollát és a Volkswagen Golfot. Összesen 6 651 000 darab autót értékesített 2016-ban a Ford, ezek közül 2 250 000 kelt el Európában. Mifelénk a Fiesta a legnépszerűbb modellje a márkának.

3 313 206 regisztrált személyautó szerepel a hazai autóállományban, amelyek közül 269 580 darab Ford. Míg a teljes magyarországi flotta átlagéletkora 13,9 év, addig a Fordok átlagos kora 12,2 év.

2,3 milliárd forint. Ennyibe került a világ legdrágább fotója, amelyet a Ford készíttetett. 1913-ban Highland Park-i gyár 10. évfordulójára a gyár dolgozóinak háromnegyedét, 12 ezer embert kitereltek az udvarra. Emiatt szinte teljesen leállt az autógyártás. Mivel akkoriban 40 másodpercenként készült egy-egy 600 dollárba kerül T-modell, így ez a Fordnak több mint 1 millió dollárjába került, ami jelen áron számítva kb. 9 millió dollár.

Ford nevéhez kötődik a sorozatgyártás elterjesztése is. Ez nemcsak úgy kipattant Henry Ford és munkatársai agyából, a városi legenda szerint egy vágóhídon tett látogatás adta az ötletet. Ez után a T-model főkonstruktőrével, Galamb Józseffel és más mérnökökkel elkészítették a futószalagszerű gyártást. A gyártási folyamatot részekre osztották és csereszabatos alkatrészeket alkalmaztak. Az autó alvázként kezdte, majd végighaladt az összes munkaállomáson, végül a saját erejéből legördült a kész gépkocsi.

277 896 db katonai Jeepet gyártottak a Ford üzemében a második világháború alatt. Érdekesség, hogy a Ford német üzemei is termeltek 1942-ig, ott teherautókat és páncélozott csapatszállító járműveket gyártottak, ám a német hadsereg számára. Nemcsak autókat gyártott a Ford, készítettek több ezer B-24 bombázórepülőgépet is.

Sorozatban háromszor nyerte el az Év Motorjának járó fődíjat a Ford 1,0 literes EcoBoost turbómotorja, 2012, 2013, 2014-ben. Egyetlen más motor sem tudott duplázni sem, nemhogy triplázni. Kategóriájában ugyanakkor hatszor nyert, sőt, egyszer a legjobb új motornak járó díjat is elhódította a háromhengeres blokk.

Amikor 1964-ben bemutatták a Ford Mustangot, nemcsak a valódi modell aratott óriási sikert, de 94 000 darab pedálos játék Mustángot adtak el gyermekek számára a karácsonyi szezonban.

10 608 márkakereskedése van a Fordnak világszerte. Magyarországon 35 márkakereskedés, illetve 49 szervizpont kapcsolódik a Ford hálózatához. A Ford Petrányi három helyen várja az ügyfeleket.

Ford az első között volt, amely bevezette a minimálbért. A kezdeti években, amikor a vállalat elkezdett növekedni, a munkások napi 50 centért dolgoztak. Amikor Henry Ford megtudta, hogy ebből a pénzből milyen szegény körülmények között élnek a munkások, jelentős emelést hajtott végre, amelyet a többi autógyártó is követett, igaz csak évekkel később. 1914-ben megduplázta az akkori átlagkeresetet, hogy megszüntesse a cégnél az elvándorlást.

Henry Ford híres mondata, a „Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek ” – az első években biztosan nem volt igaz. Az T-modell gyártásának első időszakában piros, szürke, zöld, kék színekben volt elérhető a kocsi.

347 km/óra. Ez a végsebessége a leggyorsabb sorozatgyártású Ford Modellnek. A GT amerikai specifikációjú változatának teljesítménye 647 lóerő, forgatónyomatéka pedig 746 Nm. Ám a leggyorsabb Ford GT ennél is többet tud az M2K Motorsport átépített kocsija 469,7 km/órát ért el egy reptéren.

Hét különböző modell viselte a Ford konszernen belül a Capri nevet. 1950 és 1990 között három generációnyi Lincoln Caprit és két különböző Mercury Caprit gyártott a Ford. A Ford Consul Capri kupét a Ford of Britain gyártotta 1961 és 1964 között, de a legismertebb a Ford of Europe által 1969 és 1986 között készített kupé volt. A legkülönlegesebb mégis talán az Ausztráliában 1989-1994 között gyártott Capri nevű kabrió volt, amelyet a Mazda Mx-5 ellenfelének szántak, alapja az elsőkerekes Mazda 323 volt.

Az első jármű, amelyet a Ford gyártott, egy benzinhajtású buggy volt, mindössze 8 lóerős motorral. A neve Model A volt. Úgy írták le, hogy „a piac legtökéletesebb gépe, amelyet még egy 15 éves fiú is képes vezetni”. Az A-t a következő években sorra követték újabb modellek, amelyek az abc egy-egy betűjéről kaptál nevüket, voltak közöttük olyanok, amelyek azonban soha nem kerültek piacra.

65 üzeme van jelenleg világszerte a Fordnak. Korábban hazánkban is jelen volt így a márka, 1993-tól a székesfehérvári Alba Plant gyárban alkatrészgyártás folyt 2000-ig, amikor a Visteon cég levált a Fordról.

Fennállása óta ötször ítélte oda az Év Autója zsűri a legjobbnak járó díjat egy-egy Ford-modellnek. 1981-ben a Ford Escortot szavazták a legjobb autónak, 1986-ban a Ford Scorpio, 1994-ben a Ford Mondeo, 1999-ben a Ford Focus, 2007-ben a Ford S-Max hódította el a trófeát.

A Ford Petrányi márkakereskedés 1992-ben, alapítása évében 80 darab autót adott el,  2016-ban már 2824 járművet értékesítettek.

2017 előtt három alkalommal nyerte meg a rali-világbajnokság konstruktőri bajnoki címét a Ford. 1979-ben az Escort RS1800 modellel, míg 2006-ban és 2007-ben a Focus RS WRC modellekkel nyert a kék ovál csapata. 2017-ben a Fiestákkal versenyző M-Sport megszerezte a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is.

10 perc 08,49 másodperc alatt teljesítette a Nordschleife 19,1 kilométeres részét Sabine Schmitz egy Ford Transittal. A Top Gear műsorában a Nürburgringet jól ismerő hölgy azt mondta a pályát egy személyautóval teljesítő Jeremy Clarksonnak, hogy az általa elért 9:57-es időt egy furgonnal is megcsinálja. Néhány próba után kiderült, hogy ez mégsem megy, ezért némi felesleges súlyt kiszereltek a Transitból, és egy felvezetőautó mögött próbálkozott újra. Ha a kihívás nem is jött össze, egy dízel furgonnal így is kiváló idő.

2 011 125 – 1923-ban ennyit,azaz  több mint 2 millió darabot gyártottak a Ford T-modellből. Egyetlen más típusból sem készült egy év alatt ennyi sok azóta se,. Érdekesség, hogy 1910-ben még csak 20 ezer darabot gyártottak és 900 dollárt kértek a kocsiért, 1925-ban viszont 2 millió kocsi készült és 260 dollárba került egy-egy.

187 000 alkalmazottja van a Fordnak világszerte, 2017. augusztusi adatok szerint. A Petrányi 3 budapesti kereskedésében több mint 170 szakember dolgozik.

Sorozatban négyszer nyerte meg a Ford GT 40-nel a Le Mans-i 24 órás versenyt, 1966 és 1969 között. 1966-ban az első három helyet elhódította a modell, amelynek neve a Grand Touring kifejezésből és az autó 40 hüvelykes (1,02 m) magasságából állt. A kocsi azt követően készült el, hogy Henry Fordnak nem sikerült megszereznie a Ferrarit és úgy döntött, megépíti saját sportkocsiját.

 

Magyarországon a Focus volt a legnépszerűbb modell 2016-ban, amelyből 2856 kelt el. Összesen 15 091 darab Ford fogyott, amiből 9519 volt a személyautó a Datahouse adatai szerint. Világszerte nagyjából 6,7 millió autót adott el a márka.

 

Henry Ford 1903, június 16-án alapította autógyárát, a Ford Motor Companyt. Magyarországon 1922-ben Galamb József – mérnök és konstruktőr – nyitotta meg az első Ford-kereskedést Makón. Ebben az évben kezdődött meg a Ford gépjárművek értékesítése Magyarországon, majd a második világháború és annak gazdasági hatásai által okozott hosszú szünet után a Ford Motor Company 1990-ben tért vissza a magyar piacra. 1993-ban indult meg az autóimport.