Intenek a járdáról és villognak a szemből jövők, a Porschéban ülők egészen biztosan, de minden erre kószáló autós tesz valami kedves, elismerő gesztust. Bár a benzinvérűség európai központjában járok, ez távolról sem mindennapi jelenség az elégetett üzemanyag és fékpor illatától barátságos környezetben. 991-est minden percben látni a Nürburgring mellett, de az egymilliomodik 911-essel összefutni tényleg kész csoda, vezetni pedig még annál is különlegesebb érzés.

Bizonyára sokan gondolják azt, hogy múzeumban kellene lennie ennek a megtestesült autóipari mérföldkőnek, de míg egy Van Gogh-festménynek valóban a falon van a helye, addig a sportkocsikkal egészen más a helyzet. Szeret menni, kanyarodni, gyorsítani, és ezt csupán a gyártástól számított 1 évig teheti meg a Nr. 1 000 000 plakettel díszített 911 Carrera S. Világot lát, közben a legkülönfélébb sofőröknek és utasoknak szerez örök emlékké érő, boldog perceket. Nyugdíjas éveit pedig a modern stuttgarti múzeumban tölti majd.

Irish Green a szín neve és már 1965-től rendelhető a 911-eshez

450 lóerő, hátsókerék hajtás és kézi váltó

Stílusos az ünnepi modell, ez tagadhatatlan. Csinálhatták volna valami ordasabb motorral szerelt változatból is, montjuk Turbo S-ből vagy a frissen megjelent GT2 RS-ből, de szerencsére megmaradtak a bájos és szélesebb körben szerethető Carrera S-nél. Elegánsan Ferry Porsche autójára utal az Irish Green fantázianevű árnyalat, mely a harmadik legyártott 911-esről származik és a ’60-as évek közepén azért esett erre a színre Ferry választása – akinek közel állt a szívéhez a természetes zöld -, mivel szeretett vadászni.

Ilyen színű Porsche 911-est ugyan bárki kérhet több mint 50 éve, de az apróságok javát kizárólag az egymilliomodik példányon láthatjuk. Beszédes rajta minden részlet, rögtön ott figyel az elején a xenon fényszóró, mert a LED okos és modern, de izzót cseréni lassan tényleg történelem. Az egyszerűség jegyében választották az ezüst, ötküllős felniket, melyeknek közepén nem Porsche-logó, hanem a 911 számsor olvasható.

Minden, ami az első generáción krómozott volt, tehát a tükörházak, a kilincsek, az ablakkeretek és a gépházfedél rácsozása, az ezüstösen fénylik a múltra kacsintó példányon. A pajzs alakú Porsche-embléma és a farán virító Porsche 911 felirat, valamint a plakettek is 18 karátos aranyból készültek.

18 karátos aranyból készült a felirat

Örök élmény marad ez a vezetői környezet

Töretlenül árad az elegáns retró a beltérben is, aminek a legfeltűnőbb eleme a 911 R-éhez hasonló, de kontrasztosabb fekete-fehér színekből összeállított tyúklábmintás szövetkárpit. Ezen kívül mindent kiváló minőségű, valódi bőr borít. Azt már megszokhattuk, hogy a műszerfalat és az ajtókárpitok tetejét is bőrbe varrják, az viszont már kevésbé jellemző, hogy a szellőzők keretét és a kormányoszlop burkolatát is. A tetőt finom Alcantarával húzták be, az egészhez pedig matt fabetéteket választottak, amiből még a kormányra is jutott, ennek ellenére igazán jó fogású minden része.

Krómkeretet kapott a hagyományosan öt órából álló műszeregység, világítása pedig múltidéző zöld. Indítás után az egyikben elhelyezett multifunkciós kijelző az autó sziluettjével és az 1 000 000 felirattal köszönti a vezetőt. Ilyen finom ízléssel összeválogatott részletekkel megszórt vezetői környezetben a szokásosnál is varázslatosabb érzés elfordítani a balra helyezett gyújtáskapcsolóban a kulcsot.

Mámorító, ahogyan darázsfészekként zúg a 3,0 literes, hathengeres boxermotor, melyhez nagyobb turbófeltöltőt is tartalmazó teljesítménynövelő csomagot csaptak hozzá a Porsche Exclusive Manufakturtól, így 450-re emelkedett a bevethető lóerők száma, s ezt egészen magas, 6500-as fordulatnál adja le. A legjobb, hogy a gazdag ménes mellé 550 Nm nyomaték is társul, mely már 1700-as fordulattól rendelkezésre áll. Ebből következően bárhol is járnak a mutatók, gázadásra bitang módon tol. Hála az égnek az egymilliomodik 911-es  hátsókerék-hajtású és van benne kuplungpedál, ennél fogva az örömautózás garantált.

Xenon fényszórók, mert az izzócsere még él

Karbon plakett hirdeti a teljesítménynövelő csomagot

Meglepett, hogy teljesen más karakterű autó, mint a Porsche 911 Carrera 4S, sokkal közvetlenebb és ravaszabb, egyúttal több idő kell ráérezni az egyensúlyára. Messze nem tűnik olyan kezes jószágnak, mint az összkerekes változat, hátsókerék-hajtással a nyálkás időben aktívan használja a farát, a menetstabilizáló pedig Sport módban is sűrűn küldi a megmentő biteket. Ebben az összeállításban kevésbé négyévszakos autó, cserébe igazi régi vágású sportkocsinak érződik, amivel ünnep végigfűzni a Nürburgring körül fellelhető szerpentineket. Tökéletes a futómű, érezni, ahogyan finoman betámaszt a kanyarokban, nagy tempónál is patentül stabil, minden méter élvezet.

Mindenével beszél a vezetőhöz a 911-es, a kormányzás – annak ellenére, hogy villanyszervós – elképesztően közvetlen és folyamatosan csacsog az ember tenyeréhez. Mindent érezni a Pirellik és az aszfalt kapcsolatából, mert még az ülés is kommunikál. A pedálok is tökéletes ellenállásúak, a gázelvételre durrogó sportkipufogónál pedig szórakoztatóbb aligha akad. Főleg a Sport Response gomb megnyomása után, amivel 20 másodpercre a lehető legélesebb gázreakciót kapjuk az ideálisan felpörgetett turbónak hála. Ha szeretsz a hosszabb úton hazamenni, akkor a 911-esnek mindig lesz hozzád pár motiváló szava.

Mennyei a hétsebességes manuális váltó kapcsolási érzete, mely a visszagangolásokat automatikusan gázfröccsel támogatja meg. Sokkal kevésbé érces, mint a GT3-as hatfokozatúja, de önmagában is élvezeti cikk a jól megvezetett, kiváló mechanikai érzetű váltó a boldog vezető keze alatt, közel a kormányhoz. Persze ebben az esetben minimum Mark Webbernek kell lenni, hogy a kicsivel 4 másodperc feletti 100-as sprint kiadja, de aki a katalógusadatokat szeretné reprodukálni, annak szíves figyelmébe ajánlom a szintén csodajó PDK-t.

Örök élmény marad ez a vezetői környezet

Mestermunka a 7 sebességes kézi váltó

A kanyarokban és kigyorsításokban felszabaduló adrenalin minden cseppjéért a vezető és a gép együtt dolgozik meg. Pillanatok leforgása alatt lesz lényegtelen zöldes pacnik elkenődő foltja a külvilág és elterül a tiszteletteljes áhítat a megismételhetetlen 911-essel szemben.

Az egymilliomodik Porsche 911 pontosan ott készült, ahol a többi kisebb, erősebb vagy éppen versenyzésre szánt autó, de a zöld ünneplőben egy picivel több autóbolondhoz jut el, hogy a 911 továbbra is külső tényezőktől függetlenül képes színtiszta vezetési élményt szállítani, melyből soha meg nem fakuló emlék marad.

Igazán felemelő érzés kézben tartani az egymilliomodik 911-es színben passzoló kulcsát