Ahogy Magyarországon is mindent visznek manapság a Suzuki Vitara eladásai, úgy Európa-szerte a legdinamikusabban növekvő kategória, ha tetszik a legdivatosabb autófajta a kis szabadidőautó. A hagyományosan jól guruló kategóriák mellett ma már ez a negyedik legnépszerűbb autótípus a piacon. Már jó ideje könnyebb felsorolni, hogy kinek nincs ilyenje, mint hogy kinek van – de a Seatnak nem volt, egészen mostanáig. Most lett. Aronának hívják, az új Ibiza és Polo műszaki alapjaira épül, technikailag semmi különösebb újdonságot nem hoz, de bizonyára nagyon sikeres lesz, mint minden új kis crossover.

A kocsit Barcelonában mutatták meg először élőben a nemzetközi sajtónak. Sajnos most még csak nézni és tapogatni volt szabad, vezetni nem. Láttunk egy piros, egy narancsmetál és egy fehér autót, valamint sok fontos embert a Seatról, akik arról győzködtek minket, hogy ez az autó szép és jó. Hogy jó, az lehet, de hogy szép? Na, erről a cikk végén szavazunk!

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 1
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 2

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 45
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 46
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 47
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 48
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 49
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 50
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 51
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 52
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 53
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 54
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 55
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 56
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 57
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 58
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 59
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 60
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 61
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 62
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 63
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 64
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 65
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 66
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 67
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 68
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 69
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 70
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 71
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 72
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 73
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 74
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 75
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 76
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 77
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 78
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 79
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 80
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 81
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 82
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 83
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 84
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 85
Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 86
Fotó megosztása:

A leleplezés

Az Aronát a nemzetközi bemutató előtt meghurcolták Barcelona légterében egy helikopterrel. Mi erről sajnos lemaradtunk, de azért a Seat így is megtette, amit csak tehetett az izgalom fokozása érdekében, amikor a közönség vezette a kocsit. Hatalmas gag, hogy először látványosan leleplezték – a nézőteret, ahova be kellett ülnünk. Aztán lelepleztek valamit, nem is tudom mit, ez csak egy olyan l’art pour l’art leleplezés volt. Végül lelepleztek egy csomó gördeszkás srácot, és mikor már készülődtünk, hogy na, indulunk haza, akkor leleplezés nélkül begurult a színpadra két autó.

Véletlenül megvan az egész egy kicsit sűrítve videón – mutatom:

A forma

A nagy leleplezés után egy divatos, de nem igazán harmonikus formájú kis crossover állt előttünk. (Pontosabban kettő.) A dizájn legfontosabb, leghangsúlyosabb eleme a D-oszlop, de az X-betűs nyomattal ellátott, tétován szanaszét tartott vonalakkal körülvett, sötét vagy fémes színű alakzat valahogy meg is gyengíti a formát, egy kicsit erőtlen vele az autó hátsó része, főleg profilból.

Szemből egy Seat-emblémás Audi az Arona, erről egyebet nem is tudok elmondani. Hátulról sikerült a legjobban, különösen az FR sportkivitel, a kettős kipufogóvéggel. Az FR felnije is figyelemreméltó, a kettős ötküllős, klasszikusan elegánsan sportosan szépen modernül látványosan megkonstruált keréktárcsákra bárki büszke lehetne az autóiparban.

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 87

A fő stíluselem a felsliccelt övvonal

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 88

Az FR feneke, dupla kipufogóvéggel

A kabin

Odabent a külméretekhez képest tágas, négy felnőtt számára elegendő teret találunk. Meglepetés sehol semmi: tipikus VW-egyenbelső, ha letakarjuk a kormány közepét, ülhetnénk akár Skodában is.

A csomagtartó 400 literes, jól pakolható, okosan kialakított a tér. Két gyerekig családi autónak is remekül beválik az Arona, a VW-től elvárható józan, logikus, élhető kialakítású autó beltere nem nagy durranás egy színpadon, de élhető, praktikus örömforrás a hétköznapokban.

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 89

Nagy érintőképernyő középen, hagyományos, órás műszerek a kormány mögött

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 90

400 literes a csomagtartó, a padló szinte síkban van a lökhárító tetejével, könnyű pakolni

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 91

Szép, kontrasztos, audis a nagy kijelző képe

A technika

Nincs villanymotor, nincs hibrid-technika: az Arona kezdetben csak 1,2 vagy 1,4 literes TSI (benzines, turbós) vagy 1,6-os TDI motorral rendelhető. Később majd jön egy egyliteres turbó, CNG-üzemre felkészítve, és ennyi.

A váltó alapesetben 5 vagy 6 fokozatú manuális, felárért 7 gangos DSG automata kérhető a kocsiba. Összkerékhajtás? Na, az nincs, az Arona pont annyira terepjáró, mint egy Renault Captur vagy egy Peugeot 208.

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 92

Takarékos vezetési on-board oktatás van, hibrid vagy elektromos Arona nincs

Na végre: a Seat is elkészült a maga kis szabadidőautójával 93

Az induló motorválaszték

Tetszik?

Mint tudjuk, írhatunk itt mi bármit arról, hogy műszakilag milyen a kocsi, ár-érték-arányban mit tud nyújtani, a vevők legalább 80%-ban az esztétikai impulzus alapján döntenek. Ha tetszik, megveszik, és megmagyarázzák maguknak, hogy jó lesz az, ha nem tetszik, akkor se veszik meg, ha a gyártó fizet, hogy ezzel járjanak. A Seat Arona a magyar piacon négymilliós forint alatti induló áron várható, az importőr arra számít, hogy legtöbbet a kb. 5 millióra felextrázott kivitelű kocsiból adnak majd el. Az éves értékesítés itthon 5-600 darab autó, a cél, hogy a nagyon jó áron kínált, valamivel tágasabb de érzelmi húrokat kevésbé pengető Mitsubishi ASX-et sikerüljön lenyomni.

Szóval már csak egy a kérdés: Kedves Olvasó, neked tetszik az Arona? Bejön neked ez az új Seat?

Ez hát az új kis Seat crossover, az Arona. A kérdés: Neked tetszik?
Szép
74% (836)
Nem szép
26% (287)