Ahogy Magyarországon is mindent visznek manapság a Suzuki Vitara eladásai, úgy Európa-szerte a legdinamikusabban növekvő kategória, ha tetszik a legdivatosabb autófajta a kis szabadidőautó. A hagyományosan jól guruló kategóriák mellett ma már ez a negyedik legnépszerűbb autótípus a piacon. Már jó ideje könnyebb felsorolni, hogy kinek nincs ilyenje, mint hogy kinek van – de a Seatnak nem volt, egészen mostanáig. Most lett. Aronának hívják, az új Ibiza és Polo műszaki alapjaira épül, technikailag semmi különösebb újdonságot nem hoz, de bizonyára nagyon sikeres lesz, mint minden új kis crossover.

A kocsit Barcelonában mutatták meg először élőben a nemzetközi sajtónak. Sajnos most még csak nézni és tapogatni volt szabad, vezetni nem. Láttunk egy piros, egy narancsmetál és egy fehér autót, valamint sok fontos embert a Seatról, akik arról győzködtek minket, hogy ez az autó szép és jó. Hogy jó, az lehet, de hogy szép? Na, erről a cikk végén szavazunk!

Az Arona a VW új moduláris kisautó-platformjára épül, legközelebbi rokona a Seat Ibiza és az új VW Polo

A leleplezés

Az Aronát a nemzetközi bemutató előtt meghurcolták Barcelona légterében egy helikopterrel. Mi erről sajnos lemaradtunk, de azért a Seat így is megtette, amit csak tehetett az izgalom fokozása érdekében, amikor a közönség vezette a kocsit. Hatalmas gag, hogy először látványosan leleplezték – a nézőteret, ahova be kellett ülnünk. Aztán lelepleztek valamit, nem is tudom mit, ez csak egy olyan l’art pour l’art leleplezés volt. Végül lelepleztek egy csomó gördeszkás srácot, és mikor már készülődtünk, hogy na, indulunk haza, akkor leleplezés nélkül begurult a színpadra két autó.

Véletlenül megvan az egész egy kicsit sűrítve videón – mutatom:

A forma

A nagy leleplezés után egy divatos, de nem igazán harmonikus formájú kis crossover állt előttünk. (Pontosabban kettő.) A dizájn legfontosabb, leghangsúlyosabb eleme a D-oszlop, de az X-betűs nyomattal ellátott, tétován szanaszét tartott vonalakkal körülvett, sötét vagy fémes színű alakzat valahogy meg is gyengíti a formát, egy kicsit erőtlen vele az autó hátsó része, főleg profilból.

Szemből egy Seat-emblémás Audi az Arona, erről egyebet nem is tudok elmondani. Hátulról sikerült a legjobban, különösen az FR sportkivitel, a kettős kipufogóvéggel. Az FR felnije is figyelemreméltó, a kettős ötküllős, klasszikusan elegánsan sportosan szépen modernül látványosan megkonstruált keréktárcsákra bárki büszke lehetne az autóiparban.

A fő stíluselem a felsliccelt övvonal

Az FR feneke, dupla kipufogóvéggel

A kabin

Odabent a külméretekhez képest tágas, négy felnőtt számára elegendő teret találunk. Meglepetés sehol semmi: tipikus VW-egyenbelső, ha letakarjuk a kormány közepét, ülhetnénk akár Skodában is.

A csomagtartó 400 literes, jól pakolható, okosan kialakított a tér. Két gyerekig családi autónak is remekül beválik az Arona, a VW-től elvárható józan, logikus, élhető kialakítású autó beltere nem nagy durranás egy színpadon, de élhető, praktikus örömforrás a hétköznapokban.

Nagy érintőképernyő középen, hagyományos, órás műszerek a kormány mögött

400 literes a csomagtartó, a padló szinte síkban van a lökhárító tetejével, könnyű pakolni

Szép, kontrasztos, audis a nagy kijelző képe

A technika

Nincs villanymotor, nincs hibrid-technika: az Arona kezdetben csak 1,2 vagy 1,4 literes TSI (benzines, turbós) vagy 1,6-os TDI motorral rendelhető. Később majd jön egy egyliteres turbó, CNG-üzemre felkészítve, és ennyi.

A váltó alapesetben 5 vagy 6 fokozatú manuális, felárért 7 gangos DSG automata kérhető a kocsiba. Összkerékhajtás? Na, az nincs, az Arona pont annyira terepjáró, mint egy Renault Captur vagy egy Peugeot 208.

Takarékos vezetési on-board oktatás van, hibrid vagy elektromos Arona nincs

Az induló motorválaszték

Tetszik?

Mint tudjuk, írhatunk itt mi bármit arról, hogy műszakilag milyen a kocsi, ár-érték-arányban mit tud nyújtani, a vevők legalább 80%-ban az esztétikai impulzus alapján döntenek. Ha tetszik, megveszik, és megmagyarázzák maguknak, hogy jó lesz az, ha nem tetszik, akkor se veszik meg, ha a gyártó fizet, hogy ezzel járjanak. A Seat Arona a magyar piacon négymilliós forint alatti induló áron várható, az importőr arra számít, hogy legtöbbet a kb. 5 millióra felextrázott kivitelű kocsiból adnak majd el. Az éves értékesítés itthon 5-600 darab autó, a cél, hogy a nagyon jó áron kínált, valamivel tágasabb de érzelmi húrokat kevésbé pengető Mitsubishi ASX-et sikerüljön lenyomni.

Szóval már csak egy a kérdés: Kedves Olvasó, neked tetszik az Arona? Bejön neked ez az új Seat?

Ez hát az új kis Seat crossover, az Arona. A kérdés: Neked tetszik?

  • Szép
    74%
  • Nem szép
    26%

Ez hát az új kis Seat crossover, az Arona. A kérdés: Neked tetszik?