A szentendrei öreg Silver Shadow után egy még egzotikusabb magyar szálat próbáltunk hozzáadni a Rolls-túrához: nekiláttunk keresni egy Rolls-Royce motoros repülőgépet. A brit márka ugyanis nem csak csodás luxusautóiról, de aviatikai termékeiről is régóta ismert.
Mi ez a sok Rolls-izé?
Az úgy van, hogy kaptunk két Rolls-Royce-ot Budapesten: nesztek, itt a kulcs, lécci vigyétek el őket Szófiába, köszi! És mi mentünk.
Röviden ennyi, a részletek ebben a cikkben olvashatók. A cikkeket az útról ebbe a rovatba gyűjtjük. Jó szórakozást!
Bár sok mai polgári repülőben is Rolls-Royce hajtómű dolgozik, nem nagyon volt esélyünk leszervezni egy találkozót egy korszerű repülő RR-termékkel. Egyrészt a márkához köthető két legismertebb gép, a 380-as Airbus és a Boeing 787 Dreamliner elég ritkán jár Budapesten, másrészt nem is egyszerű két civil autóval bemenni az élő Liszt Ferihegyi forgalomba. A magyar honvédség aktív repülőállományában is hiába kerestünk volna Rolls-motort, a mai Gripenekben a Volvo által gyártott, General Electric-licensz alapján készült hajtóművek vannak.
A Rolls-Royce és a repülés
Henry Royce és Charles Rolls közös vállalkozásában 1906-ban készült el az első autó, a Silver Ghost modell. A repülőgép-motorok gyártásába 1914-ben fogtak bele, az első világháborúban az antant légierejének nagyjából felét a V12-es Rolls-Royce Eagle motoros repülők tették ki.
A második világháborúban a Merlin motorral (Spitfire, Hurricane) alapozta meg máig tartó hírnevét a márka, ekkor nőtte ki magát igazi világcéggé a Rolls-Royce aviatikai üzletága. 1944-ben elkészült az első gázturbinás motor is a cégnél, a Gloster Meteor nevű gépben mutatkozott be. (Később a Concorde-ban is Rolls-féle gázturbinás motor dolgozott.)
1990-ben a Rolls-Royce és a BMW joint venture-megállapodást kötött jet-hajtóművek fejlesztésére, gyártására. Aztán úgy alakult, hogy míg az autóiparban ma a BMW dominál a brit márka felett, a repülőgép-technikában a Rolls-Royce maradt az úr a háznál. 1995-ben a RR megvásárolta az indianapolisi Allison Engine Companyt, a rendkívül sikeres Embraer regionális jetek hajtómű-beszállítóját.
1998-ban a Rolls-Royce autók gyártása a Volkswagenhez került, a repülőmotoros üzletág viszont máig önállóan működik. A RR-plakettes hajtóművek nem csak repülőkben, helikopterekben, hajókban is feltűnnek, mind a civil kereskedelmi szállításban, mind a hadiiparban.
A Draken volt az első Európában fejlesztett és készült szuperszonikus harci repülő. 1955 és 1974 között gyártották a Saabnál, utolsó példányait Ausztriában vonták ki a hadrendből, 2005-ben.

Aki rengeteg leszerelt katonai járművet, repülőt szeretne látni, a keceli Haditechnikai Múzeumba kell annak menni. Bár a szabad ég alatt lassan rozsdásodó rengeteg ZIL, KRAZ látványa elég lehangoló.
Kommentek