Soha többé téli gumi?
Új, havon is jó nyári gumit mutatott be a Michelin
Száraz aszfalton csendes, biztonságos, vizesen jól tapad, havon pedig igazi téli gumivá válik, mi az?
Három év intenzív kutatás, fejlesztés és 5 millió tesztkilométer után a Michelin olyan abroncsot tett az asztalra, amely minden évszakban a legjobb formáját hozza. Nyáron nyári gumiként, hóban fagyban pedig téli abroncsként viselkedik.
Nem. Mert ez – ellentétben a négy évszakos gumikkal, amelyek inkább téliek, de kompromisszumokkal nyáron is használhatók – alapvetően nyári gumi, csak képes teljesíteni a téli gumikkal szemben támasztott extra követelményeket. Magyarul olyan csendes, takarékos és biztonságos mint egy nyári abroncs, de ezen felül hóban is hibátlanul teljesít.
Egy guminál a minta illetve az abroncsot alkotó keverék és a felépítés együtt határozza meg, hogy mire képes a gumi. Nincs ez másként a CrossClimate esetében sem. Írhatnék bekezdéseket az önzáró, 3D-s lamellákról, ferde élű gumiblokkokról, illetve az új szilika-alapú adalékokról, ha bárkit is érdekelnének ezek a részletek. Az átlagautóst legfeljebb az foglalkoztatja, hogy felmegy-e vele a behavazott emelkedőn, kijut-e vele a reggelre váratlanul hótakaróba bújt településről a már takarított főútra, vagy sem. És ezeket bőven tudja az új mindenes gumi.
Ránézésre semmi olyan nem látszik az abroncson, amitől télinek néznénk. Nincsenek durva rücskök, hatalmas recék a felületen, ha nem lenne rajta az oldalán a három hegycsúcs, meg a hópihe – ettől hiszi el a rendőr róla, hogy téli gumi és nem büntet meg – akkor bajban lennénk a rendszertani besorolásával.
Nem, nem hiszem, hogy ezzel kiszúrnak magukkal és ezután senki sem fogja megvenni külön a téli- és a nyári abroncsukat. Helyette inkább egy halom olyan ember térhet át a Michelin CrossClimate használatára, aki valamiért nem tud, vagy akar vacakolni a gumicserével.
A minden évben tél elején beinduló kampány ellenére az emberek nagy része – Európában az autósok 65 százaléka – tojik a téli gumira és mind a négy évszakban ugyanazt az abroncsot, jellemzően nyárit használnak. Jellemző, hogy Németországban, ahol téli útviszonyok mellett kötelező a téli gumi használata, csupán 20 százalékuk marad a nyárinál, míg Franciaországban, ahol nem nagyon szabályozzák a téli gumik használatát, ez az arány 76 százalék.
Van egy pár százalékos kisebbség, aki viszont a télit hagyja fent egész évben, kockáztatva ezzel a saját, és a többi közlekedő biztonságát. A 2014-15-ös téli szezonban pedig az autósok 40 százaléka halogatta a téli abroncs felszerelését/megvásárlását az utolsó utáni pillanatig.
Igazán mindenkinek, aki minden ősszel és tavasszal viszolyog az abroncscsere nyűgjeitől. De ha az időpontkérés, gumislátogatás és tárolás nyűgjén túl is jut valaki, a csere megfelelő időpontjának kiválasztása még így is okozhat fejtörést. Kerüljön fel a téli novemberben? És ha még decemberben is + 15 fok van? Vagy ha március végén, a már nyári gumis időben leesik egy arasznyi hó? A rossz időpontválasztás komoly baleseti kockázatot jelent, hiszen a nem éppen aktuális körülményekre való abroncs sokkal rosszabbul is teljesíthet. Például a négy évszakos gumi melegben bő öt méterrel nagyobb fékutat igényel, mint a CrossClimate. És ez több mint egy átlagos méretű autó teljes hossza. Vagy mint egy gyalogátkelőhely.
De maradjunk a pénzügyeknél, illetve a lustaságnál. Egy egy abroncskészlet szezononkénti cseréje 6-10 ezer forintos kiadást jelent. Kétszer. Nagyjából ötéves elhasználódással számolva 60-100 ezer forint megy el gumicserére. Plusz ugye az éppen szabin lévő abroncsok tárolását sem tudja mindenki ingyen megoldani, bár egy családi házban is nyilván ezer dolognak lenne jobb helye a garázsban, mint egy készlet keréknek.
De nemcsak a hely, hanem az időhiányban szenvedőknek is jó választás lehet a CrossClimate abroncs. Ilyenek a flottaüzemeltetők, vagy éppen a taxisok. Ezeknek az autóknak nem kell kiesni egy percre sem a munkából, a gumicsere idejére.
Végül pedig ott vannak a “szinglihordák”, akik férfikéz nélkül élik napjaikat, és így az autóval kapcsolatos karbantartási feladatokat is kénytelenek a nyakukba venni. Valószínűleg ők is szívesen felhagynának az évszaknak megfelelő abroncsok fel- illetve leszereltetésével, szállításával, tárolásával.
Az alábbi ábra nagyjából mindent elmond arról, hová is lehet bepasszírozni a Michelin CrossClimate abroncsát. Nyáron, ugyanúgy viselkedik, mint egy nyári gumi, ugyanolyan csendes, takarékos, és tartós, mint a márka többi nyári abroncsa. Sőt, vizes úton rövidebb is a fékútja. Hogy nyáron a négy évszakos gumit minden tekintetben leiskolázza az nem annyira meglepő, mint az, hogy nyári létére a téli abroncsokkal azonos kapaszkodóképességet nyújt havon, mint a kifejezetten téli gumik.
Hogy ezt mi is elhiggyük, ki is próbálhattuk a különféle gumikat, különféle körülmények között. A tesztpályán száraz vészfékezés, vizes körforgalomban kicsúszásig gyorsítás, és letaposott havas emelkedőn is össze lehetett hasonlítani az újdonságot akár a márka téli, vagy nyári abroncsaival, illetve a piacon jelenleg elérhető legjobbnak ítélt négy évszakos abronccsal is.
Az élő tesztek is hasonló eredményeket mutattak, mint amit a prezentációkban is láthattunk, bármivel is hasonlítottuk is össze a CrossClimate gumikat, utóbbiak kerültek ki győztesen. A zárt pályás tesztek Golfjai után Peugeot 308-asokra váltottunk és azzal autóztunk a változatos klímájú, Genf környéki hegyekben. Míg lent 6-10 fok és napsütés volt, addig útközben vizes, kanyargós, majd gonosz, letaposott havas emelkedő is jutott a tesztútba. Szárazon csendes, vizes kanyarokban jól tapad, de az igazi varázslatot havon mutatja be, ahol kifejezetten ostoba módon vezetve sem tudtunk vele elakadni az emelkedőn, túlcsúszni a lejtőn.
Az új Michelin CrossClimate forgalmazása májusban kezdődik. Természetesen pontos magyar árat még ilyen korán nem tudott mondani a gyártó, de állítólag a 16 colos átlagos Michelin abroncs 70-80 eurós árához még 7-8-at kell fejben hozzáadni, hogy kijöjjön belőle az új abroncs. Magyarul durván 10 százalékos felárral lehet számolni, az amúgy is prémium kategóriába tartozó gumiknál.
Lehet, hogy örökre elfelejthetjük a téli gumit? Te hogy csinálod?
Egész évben nyári gumival járok
8% (702)
Egész évben téli gumival járok
11% (1046)
Egész évben négy évszakos gumival járok
11% (994)
Tavasszal, ősszel mindig időben lecserélem a gumikat
53% (4765)
Tavasszal, ősszel az utolsó utáni pillanatban, de lecserélem a gumit
8% (701)
Ezt nekem találták ki, mert elfoglalt/nő/patópál vagyok és helyem sincs
9% (804)