Ha minden így megy tovább és a vevők nem ábrándulnak ki a divatos, többnyire tágas és praktikus aszfaltterepjárókból, 2018-ra ötből egy eladott autó SUV vagy crossover lesz. Ez az arány évente több mint 20 millió kocsit jelent.

A hátsó radar a Volvo V40-hez hasonlóan figyelmeztet, ha a keresztirányú forgalom miatt nem volna bölcs kitolatni
EcoSport, Kuga, Edge
Tavaly 90 000 db talált gazdára a Kugából, amely alá erősítésként idén befutott az itthon nem forgalmazott EcoSport, az európai SUV-kínálat tetejére pedig az Edge érkezik majd. Ez egy alapvetően Amerikának kitalált autó, ott egy ideje már kapható is.
A 4,8 méteres terepjáró exkluzív európai bemutatóján a Köln melletti fejlesztőközpontban hemzsegtek az Év Autója zsűrihez tartozó kollégák. Itt Darren Palmert, a Ford kompakt és középkategóriás autóinak fejlesztési igazgatójával beszélgettünk az újdonságról. Palmer az Edge és a szintén Mondeo-alapú egyterűek (új S-Max és Galaxy) leadása után másik pozíciót kapott és hamarosan már a kiskocsik fejlesztését felügyeli.Vezetni még nem lehetett az autót, ezért a zajszigetelést kiegészítő aktív zajkioltást nem tudtuk kipróbálni. A másik érdekes műszaki megoldás a Ford Adaptive Steering, amely szintén nem újdonság.
Adaptív kormányzás
Azonos kormányelfordítás esetén a változó áttételű kormányzás más-más szögben fordítja el a kerekeket sebességtől függően. Az a lényege, hogy élénkebbé teszi az autó reakciót. Kikalkulálja a futómű és a kormányzás illetve a gumi nyúlását a volán elfordítása után és az első pár ezredmásodpercben hajszálnyival nagyobbat fordít a keréken, mint a vezető eredetileg. Ezzel elvileg élénkebbé válnak az autó reakciói.

A kormányzás áttételét villanymotor változtatja, elektronikus vezérléssel. Elvileg élénkebbek tőle az autó reakciói
Mivel az Edge és a Mondeo közeli rokonok, két generáció kihagyás után az új Mondeóból ismét lehet 4×4-es, mint az első szériából. Az SUV eleve csak négykerék-hajtással lesz kapható, elsőkerekes nem jön, de nincs is rá szükség. A gyárnak így is sikerült tartania a kisebb teljesítményű dízellel 139, a nagyobbikkal 149 g/km szén-dioxid-emissziót.
Kétféle dízelmotor
Amerikában hathengeres benzines van, de Európában csak kétezres dízelmotor lesz, két változatban. Az egyik 180 lóerős, 5,3 litert fogyaszt a szabvány szerint és 400 Nm a maximális nyomatéka. A másik 210 lóerős, 450 Nm-t tud és 5,7 l/100 km a norma szerinti fogyasztása.

Hatfokozatú kézi váltós a 180 lóerős dízel. A 210 lóerős duplaturbós és csak duplakuplungos automatikus váltóval társítható
Ellenfelek: a Ford szerint XC90, XC60, Q5 és Q7
Az első üléspróba benyomásai kedvezőek, ha a Captiva vagy a Santa Fé a képzeletbeli ellenfél és aggasztóak, ha a prezentációkon említett Touareg, a Q5, az XC60, pláne ha a Q7 és az addigra megújuló XC90 az alternatíva.

Mintha házhoz jönnének a pofonért: csupa prémiumtermék az ellenfél és a majdnem prémiumnak mondható Touareg
2015-ben belehúz a Ford
Bár az autó már most késznek tűnik, hazai értékesítése csak 2015 közepén kezdődik, tehát pont egy esztendőt kell rá várni. Az Edge bevezetésének éve termékoldalról nagyon erős időszak lesz a Fordnál, özönlenek majd az újdonságok.
Az új Mondeo még idén befut, debütálása többek között a belgiumi üzem bezárása és a gyártás kölni előkészítése miatt csúszott két évet. Májusban a vadonatúj S-Max érkezik, augusztusban pedig az öblösebb Galaxy harmadik generációjával gazdagodik a hazai kínálat.
Hátra nagyon könnyű beszállni, mert a küszöb alig magasabb a padlószintnél, nem akad meg benne a lábunk. A lábtér jó tágas, de a kiállított autóban az üvegtető olyan sok helyet elvesz a fejtérből, hogy 190 centivel muszáj megdönteni az üléstámlát, hogy elférjen a fejem.
Legalább tízmilliós autó
Amerikában már kapható az autó, átszámítva 6,3 millió forinttól indul az ára, de ez aligha mérvadó a magyar piacon. A Kuga a kétliteres és kisebb teljesítményű, 163 lóerős dízelmotorral is belekerül 8 930 000 forintba listaáron. A konkurensek árszintje alapján az Edge listaáron inkább nyolc, mint hét számjegyű összegekbe kerülhet.
Audi- vagy Volvo-ügyfélként nem remegnék az Edge kulcsáért, de egy Mazda CX-7, Kia Sorento, pláne az elég szerencsétlen Opel Antara lecserélésekor a Ford terepjárója reális alternatíva.
Kommentek