Elrepültünk Sunderlandbe, Északkelet-Angliába, hogy megnézzük az autógyárat, ahol a több mint száz ponton megújított Nissan Leaf, a világ legsikeresebb villanyautója készül mostantól kezdve Európának. Nem csak a sajtó volt kíváncsi a Qashqaiok, Juke-ok és Note-ok mellett immár Leafeket is gyártó üzemre, hanem David Cameron, a brit miniszterelnök is. Le is fényképeztem, amint a gyárban egy szalagon gördülő Leaf előtt szónokol:
Az angol és a japán kultúrák ütközésének némileg hátborzongató kísérőjelensége volt, amikor a miniszterelnök, akár számos elődje egy-egy új sunderlandi modell gyártásának indulásakor, egy fekete filctollal pupillát festett egy szerencsehozó japán Daruma baba szemére:
Maga a gyár, melyet most 420 millió fontos (151 milliárd forint) beruházással készítettek fel a villanyautó-gyártásra, nemigen különbözik a többi modern autógyártól szerte a világon. Mindössze egy dolog tűnt fel: a munkások között kizárólag angol, legfeljebb skót arcokat láttunk, sehol nem volt egy mediterrán, indiai, afrikai bevándorló, de még japán felügyelőtiszt sem.
A legérdekesebb dolog viszont épp az immár itt is gyártásba került Leaf összeszerelésének integrálása volt a folyamatokba. A Nissan elektromos autója ugyanis egy soron készül a Qashqaijal; 8-10 belsőégésű motoros Nissan után egy-egy villanyautó érkezett a szalagon. Az élénk narancssárga nagyfeszültségű vezetékekkel díszített motortömbök szépen be vannak keverve a Qashqaiok dízel- és benzinmotorjai közé, ahol pedig a benzintankot kapják a Qashqaiok, a Leafekre az akkumulátorcsomagot csavarozza fel alulról közös erővel pár ember és egy robot:
A motort és a hátsó futóművet is egy helyen kapják az autók, függetlenül attól, mi hajtja majd őket. Motor és hátsó híd-szerelés:
Maga a Leaf különben nem sokat változott, száz-valahány módosítás ide vagy oda. Hogy mást ne mondjak, a gyáriak által legtöbbször említett újdonság a töltőcsatlakozók fedele alatti kis lámpa, hogy éjszaka is könnyű legyen bedugni a stekkert a kocsiba. Wow.
A légellenállás az orr kialakításának finomítása eredményeképp csökkent, az új cW-érték 0,29 helyett 0,28. Az akkut, ha van 32 amperes biztosíték a házban, már nem 8, csak 4 órába telik teljesen feltölteni. A futóművet kicsit áthangolták, európai ízlés szerint. Sokkal hatékonyabb lett a fűtés. A csomagtér 40 literrel tágasabb lett, mert a töltőelektronika hátulról előre került. A Leaf is megkapta a madártávlati képet adó kamerarendszert parkoláshoz – mármint a legdrágább Leaf, ugyanis az eddigi egyetlen kivitel helyett immár három felszereltségi szintben rendelhető az autó.
Bár a Leaf egy átlagos alsó-középkategóriás modellhez képest szerény példányszámmal dicsekedhet (2009 óta 55 000 autó világszerte), a Nissan állítása szerint profitot realizálnak az elektromos autón. Európában az elektromos Nissan legnagyobb piaca Norvégia, ahol több Leaf fogy, mint Qashqai. A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével.

A Leaf immár nem egy, hanem három felszereltségi szintben létezik. A legdrágább madártávlati parkolássegítő képet is produkál, négy kamera segítségével
Azért Magyarországon még kicsit messzebb vagyunk ettől az egésztől. A Leaf értékesítése csak idén júniusban kezdődik majd – a komplett első generáció kimaradt nálunk, mi egyből a megújított, nagyobb hatótávú 2013-as modellel kezdünk majd.