Szombaton eleinte még a középső és a keleti országrészben havazhat, majd ott is megszűnik a csapadék, főként a Dunántúlon kisüt a Nap. Hideg idő várható, hajnalban a Dunántúl nyugati részén -15 fok alatti hőmérséklet is előfordulhat – jelenti előjelzésében az Időkép.

A kemény éjszakai fagyokra azért is érdemes fokozottan odafigyelni, mert a fagyáskárok ellen nem köthetünk biztosítást. Néhány jó tanács ezér:

  • Ha nem idén töltöttük fel, a fagyálló folyadékot érdemes szervizben vagy benzinkútnál beméretni.

  • A hűtőfolyadék mellett az ablakmosó folyadék lehet leginkább érzékeny a fagyra, főként azért, mert a téli folyadékkal sokan hígítással spórolnak, ami csökkenti annak fagytűrését. Ám a szétfagyott tartály cseréjének költsége jóval meghaladja az így nyert összeget.

  • A motortérben szintén célszerű átnézni, átnézetni a gumicsöveket, tömítéseket, mivel ezek elöregedett állapotban könnyen repednek, törnek a nagy hidegben. Egyszerűbb előre kicserélni a hibás elemeket, mint esetleg órákig fagyoskodni a lerobbant autóban, segítségre várva.
  • Az ördög persze sosem alszik, hosszabb utakra jó állapotú autóba is érdemes pokrócot és egy termosznyi meleg italt bepakolni. Emellett figyeljünk oda arra is, hogy kellő mennyiségű üzemanyag legyen az autó tankjába. Egy dugóban, hótorlaszok között elakadva ugyanis az autó csak járó motorral tartható melegen.

  • Fontos, hogy lássuk az utat és a forgalmat. Éppen ezért az elöregedett ablaktörlő gumikat cseréljük le, mivel ezek már csak maszatolnak, nem tudják az ablakra hulló csapadékot megfelelően eltakarítani. 

  • Az autó lámpáit pedig gyakrabban mossuk le, hiszen a felcsapódó sár lényegesen gyengíti a fényerejüket. Emellett fontos, hogy legyen az autóban jégkaparó, jégoldó spray, és mindig fagyálló ablakmosót használjunk. Egyes területeken szükséges/kötelező a hólánc.
  • Érdemes ilyenkor áldozni a téli dízel üzemanyagokra, amelyek ugyan drágábbak, de a bennük lévő dermedésgátlónak köszönhetően még extrém hidegben is működőképes marad a jármű.
  • Mindig a fényviszonyoknak és időjárási körülményeknek megfelelően válasszuk meg a követési távolságot és a vezetési stílust. Ha lassabban, az autó előtt több helyet hagyva vezetünk, kisebb a kockázata a baleseteknek, egy rossz manőver könnyebben korrigálható.
  • Tartsuk észben, hogy télen a fékút hosszabb, mint máskor, és ha az autóban nincs ABS, a kerekek gyorsan leblokkolhatnak és az autó fölött elveszíthetjük az uralmat.


Az ilyen időjárási helyzetben a Genertel biztosító tapasztalatai szerint több mint harmadával megugrik a kárbejelentések száma. Sőt, tavaly télen a legkritikusabb napot követően a kárbejelentések száma több mint a duplájára nőtt.

A csúszós, lefagyott utakon a legnagyobb gondosság mellett is könnyen keletkezhet akár több százezer forintos kár is a járművünkben, amelyet, ha mi okozunk, csak casco-biztosítás téríthet meg nekünk.  A koccanásos károk ellen védelmet nyújtó, minicasco-termékek már évi 5-10 ezer forintért is elérhetők.

Forrás: Genertel, Generali