Autós újságíróként igyekszem követni az állami-önkormányzati járműbeszerzési kiírásokat, amilyen az FCsM Astra-specifikus tendere is volt. A NAV közbeszerzési felhívása nem a korrupció gyanúja miatt vált érdekessé, hanem azért, mert a legizgalmasabb kategóriákban lett eredménytelen.

227+8 autó

A teljes tender összesen 235 kisebb-nagyobb gépjármű beszerzéséről szólt. Az APEH utóda lépcsőshátú autókat, terepjárókat és bevetési kombikat keresett, amikkel a kínai piacon ütnek rajta az ügyeskedőkön az ellenőrök a híradóstábok előtt. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felhívásban kikötötte, hogy az autókat teletankolva kell átadni és minimum 3 év/150 000 kilométeres garanciát vár el.

A 235 autón belül összesen hét hetedik kategóriába sorolt (Avensis, Laguna méret) és egy nyolcadik kategóriás (E-osztály méretű) autóra kért ajánlatot az állami szerv, ezek lehettek a legnagyobb értékű járművek.

Amihez kevés az érettségi

Egzakt matematikai képletek alapján jön ki a kilenc kategória

Egzakt matematikai képletek alapján jön ki a kilenc kategória


Hazánkban az állami besorolás a személyautókat három alapkategóriába (hivatalos nevén termékosztályba) osztja:
– személyszállító személygépkocsik,
– terepjáró személygépkocsik,
– egyterű személygépkocsik

Ezen belül a személyszállító autókat az NFM 14/2012. (VI.8.) utasítása kilenc osztályba sorolja. Nem a teljesítmény vagy a súly számít, hanem a jármű hossza, szélessége és tengelytávja. Ezekből az adatokból jön ki egzakt matematikai képletek alapján kilenc kategória, ahol a 9 jelenti a reprezentatív luxusautót. (Eredménytelennek minősített tenderén a NAV 7-8. kategóriás autókat keresett, ahová az Insignia, a Mazda6, a C5 és társaik illetve az 5-ös BMW, az A6-os Audi és konkurenseik tartoznak.) A legfontosabb szempont a hossz (50 százalékos súly), majd a tengelytáv (30) és a szélesség (15). Aki szeretne elmélyedni a témában, megteheti a Magyar Közlöny 2012. évi 24. számában, a 3752. oldaltól. A belinkelt pdf. 102. lapjától jönnek a képletek.

Informátorunk szerint, aki a tenderen más szegmensben induló márkát képvisel, az érintett kategóriákban a BMW érte el a legjobb eredményt, talán a Volvo előtt. A NAV ugyanis az ajánlatok értékelését követően nyilvános felolvasáson ismertette az eredményt, amin az összes ajánlattevő képviselője jelen lehet. (Természetesen megkerestük a témában a BMW Magyarországot, de az importőr – üzleti titokra hivatkozva – elzárkózott attól, hogy bármilyen információt adjon az üggyel kapcsolatban.)

Apehes BMW? Na ne!

Tehát a pontszámok közzététele alapján elvileg a BMW vezérképviselete nyerte a tendert. És innen kezd izgalmas lenni a dolog. Ugyan melyik kormány kockáztatja meg, hogy a bulvárlapok BMW-n furikázó adóellenőrökről harsogjanak, esetleg átszámítsák az autók árát rákgyógyszerre vagy inkubátorra?

Összesen nyolc közép- és felső középkategóriás autóról lett volna szó. Képeink illusztrációk

A másik oldalon viszont a hivatalnak tényleg szüksége lehet erre a nyolc darab autóra. Ha pedig történetesen a BMW adja őket a legolcsóbban, miért ne vehetné meg őket? Főleg, ha értékvesztésük is kisebb, mint egy kevésbé elegáns márka többe kerülő autóinak.

Az ár döntött. Volna…

A kéttényezős értékelés abszolút korrekt volt. Az elbíráláskor 90 százalékos súllyal esett a latba az ár, 10  százalékot értek az ún. “energiahatékonysági és környezetvédelmi jellemzők”, amit a fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási adatokból kalkulál az adóhivatal.

Sajnos a NAV sajtóosztályától nem sikerült megtudnunk, mekkora motorú 3-as és 5-ös BMW-k kapták a legtöbb pontot. Nem mindegy, hogy négyhengeres 520i-re volt-e igény vagy V8-as 550i-re, de előbbi a valószínű. Vége azoknak az időknek, amikor állami funkcionáriusok 275 lóerős, jó esetben is 13,7 litert fogyasztó W8-as Passatban pöffeszkedtek

Megvan a sorrend, még sincs eredmény

A felolvasáskor még egyértelmű eredmény dacára a NAV – hosszas hallgatást követően – eredménytelennek nyilvánította a tendert. Linczmayer Szilvia adószakmai szóvivő szerint a lépés oka a teljes kormányzati szektor előirányzatait érintő forrászárolás, tehát a pénzügyi fedezet hiánya.

A NAV vehet a pénzünkből BMW-t vagy más prémiumterméket?

  • Nem, nem soha!
    40%
  • Persze, hiszen ez volt a legolcsóbb.
    34%
  • Igen, még a tömeggyártmányokkal azonos áron is.
    18%
  • Nem, a tömeggyártámányokkal azonos áron sem.
    8%

A NAV vehet a pénzünkből BMW-t vagy más prémiumterméket?


Pedig lett volna helye az új autóknak, mert 2012-ben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal mintegy 1200 darabos flottájában a gépjárművek 80 százalékának könyv szerinti értéke nulla forint volt és az autók 35 százaléka elérte a hétéves kort vagy többet futott 250 000 kilométernél. Autós lapként pontosan tudjuk, hogy néha kevesebb költséggel jár kocsit cserélni, mint egy kevésbé üzembiztos autót életben tartani.

Az adóhivatal lépésében és az okként említett forráselvonásban az az érdekes, hogy csak a felső kategóriában nem született eredmény, a másik 227 kocsira érkező ajánlatokat a NAV érvényesnek minősítette.

Ti mit szóltok ehhez? Vehet a NAV közpénzből BMW-t, Volvót vagy bármilyen más prémiummárkát, ha épp annak az autója kerül a legkevesebbe?