Szerkesztőségünk évről évre többet láthat a jövőből. Bár elvetemült autóbuzik volnánk valamennyien, és tetszett a Camaro, de tudjuk, érezzük, és persze az ablakon kitekintve is elég gyakran látjuk (16 fok, rügyező orgona december végén?), hogy az olajban évmilliók folyamán eltárolt napenergia mértéktelen felszabadítása az utóbbi 125 év során elég nagy kalamajkát okozott a Föld ökoszisztémájában. Jó lenne minél hamarabb váltani – de mire is?

A GM úgy képzeli, hogy a városi forgalom pár évtizeden belül főként elektromos alapokra helyeződik, de a távolsági szállításban sokáig megmarad a dízel uralma Európában
Egyelőre a General Motors által 2011-ben bemutatott szcenárió tűnik a legvalószínűbbnek. Eszerint a nagy távolságokra lebonyolított közúti teherszállításban még sokáig megmarad a dízel hegemóniája. (Európa adottságaival ennek egy része kiváltható biodízellel, bár az élelmiszerárak emelkedése miatt a politikusok mostanság népszerűséget remélnek nyerni a bioüzemanyagok gyártásának korlátozásából.)
A városi forgalomban egyéni közlekedésben és tömegközlekedésben is az elektromos hajtás elterjedése valószínűsíthető. A villanyautók két nagy problémája, a kis hatótáv és a lassú töltés a városok, agglomerációk térségében jelenti a legkisebb gondot a felhasználóknak, és a városokban épülhet ki a leggyorsabban a sűrű töltőpont-hálózat is.
No de itt még nem tartunk. 2013-tól legfeljebb azt várhatjuk, hogy azokban a fejlett államokban, ahol a kormányzat belátta, érzi a változás szükségességét (Magyarország sajnos nagyon nem tartozik ide), kicsit tovább épül a töltőpont-hálózat, és még több cég vesz egyelőre főleg PR-okokból elektromos autót a flottájába. Reménykeltő, hogy Európa egyik legerősebb autógyártója, a Renault nagyon komolyan veszi a villamosítást, és olyan olcsó, részleges lízinggel (bérbe adott akkumulátor) kínálja villanyautóit, ami egyes igények mellett akár gazdaságilag is célszerűvé teheti bizonyos cégek, magánszemélyek számára az elektromos autóba ülést.
Így állunk hát az autózás, egyéni személyi közlekedés átalakulásával 2013 küszöbén épp csak egy nappal túl. Nagyon várjuk az új megrázó élményeket a témában – hiszen már tavaly is számos alkalommal ízlelhettük meg a csendes, füstmentes suhanás élményét:

A Nissan elektromos kompakt autója mindent tud, amit egy benzines, kivéve a motorzajt és a 150-160 km-t meghaladó hatótávot
A 2011-es Év Autóját ugyan a mai napig nem lehet kapni hivatalosan Magyarországon, még forintára sincs, de azért annyiszor ültünk benne az idén, hogy szinte beleszédültünk. Töltöttük Pozsonyban és Bécsben, de nem jutottunk el vele Tiszavasváriig Budapestről, magyar rendszámmal is vezettük, egy elkötelezett svájci vállalat hazai képviselete jóvoltából, és persze az összes elektromos mobilitással foglalkozó rendezvényen barátként üdvözölhettük azt a spanyol rendszámos példányt, ami a Nissan nagyköveteként tán a mai napig magyar földön próbálja győzködni a hivataluknál – és sajnos csak annál – fogva kompetens állami tisztviselőket arról, hogy az elektromos autózás fontos dolog.
Sok szerencsét kívánunk neki!
A tavalyelőtti Év Autójával, az úgynevezett range extenderes villanyautók első szériaérett fecskéjével nem csak hogy Bécsig hatoltunk Debrecenből, de még össze is törtük! Pontosabban nem mi, hanem egy passatos nőgyógyász, aki nem vette észre tükrében a jövő csillanását tolatás közben.
Az allegorikus élményről készült beszámolónkat itt olvashatják.

Toyota Prius Plug-in: rövid távon (15-20 km) képes csak villannyal közlekedni, akár 100 km/h sebességgel
Toyota Prius Plug-in és Yaris hibrid
A Prius, a hibridautózás ikonikus alakja immár arra is képes, hogy otthon, a garázsban vagy az ablakon kilógatott hosszabbítóval feltöltve 15-20 kilométert csak villannyal tegyen meg. A munkahelyen újratöltve az autót ez még akkor is mókásan csekély üzemeltetési költséget jelenthet, ha a cég is kiszámlázza a villanyt a dolgozónak. Csak hát előtte ki kell fizetni a kissé hátborzongatóan magas vételárat. Tesztünk a prototípusról itt olvasható.
Ha a konnektoros Prius drága is, a Toyota azért egy kifejezetten olcsó modellt is elhozott nekünk a fél-jövőből. A Yaris hibrid 4,6 milliós listaárával a hazai piac legolcsóbb hibridmodellje, ezzel a kocsival a nikkel-metálhidrid akku körülbelül 2-3 kilométerig képes megadni a füstmentes suhanás élményét.
Egyértelműen a legnagyobb elektromos kisülésünk volt tavaly, amikor jelen sorok írója kis családjával egy Peugeot iOn szűk, de csendes kabinjában útra kelt az igazi Európa fel. Aki még nem olvasta, most elolvashatja, milyen érzés azzal szembesülni egy villanyautóban, hogy a pár héttel korábban nagy dérrel-dúrral átadott, valójában nem működő, lefóliázott töltőoszlop (tetején lefordított diszperzites vödörrel) fogadja a le- és kimerült családot, immár elérhetetlen távolságra otthonától is, úti céljától is.
De azért eljutottunk Bécsbe, ahol álomba illő körülmények között töltöttük újra negyedóra alatt a kis japán-franciát. Élménybeszámolónk itt olvasható.
A Nissannal, az Év Autója-díj győztes villanyautó gyártójával 1999 óta szövetségben fejlesztő francia márka komoly lépéselőnyben van európai versenytársaihoz képest. Ennek ellenére a Renault csak visszafogott elektromos tűzijátékkal szórta meg szerkesztőségünket tavaly – bár nagyon sok új elektromos járművük van, a hazai kormányzat töketlenkedése miatt mi egyelőre nem szereplünk az ő elektromos fejlesztési térképükön.

Renault Kangoo Z.E.: az elektromos kisáruszállító városban, rövid utakon akár gazdaságilag is reális alternatívája lehet egy dízel Kangoonak
Az elektromos Kangoot azért elhozták. Ez nagyjából az egyetlen igazán komoly alternatíva az árut kis körzetben, de rendszeresen terítő kisvállalatok számára. Postáskocsinak is el tudjuk képzelni a Kangoo Z.E.-t.
Ha hozzánk nem is jutott el a Twizy (az a kis kétszemélyes, keskeny izé, ami nálunk szerencsésebb klimatikus viszonyok közepette egész évben kiváló ingázó-alternatívája a szeles robogónak és a feleslegesen nehéz autónak egyaránt), legalább ismerjük azt, akihez igen. Itt tekinthető meg az Autogram videója a menetpróbáról.
Tavaly Korea is elhozta Európának első hibridautóját, a középkategóriás Optima szedán benzin-elektromos változatát. A kocsi szépségével, rendkívül gazdag felszereltségével és meglepően kiforrott hajtásláncával egyaránt kivívta elismerésünket. A Kia remek titkos tipp azok számára errefelé, akik hajlandóak kicsit kiemelni fejüket az új lízingszerződés megkötése előtt a közép-felső vezetők számára szinte kötelező szürke Passatok, Mondeók tengeréből.
Felső-középkategóriás hibridek
Fontolva haladnak, hiszen konzervatív cégek, de azért a német prémiummárkák is ott döcögnek már a villamosvágány elején. Az idei év nagy élménye volt szerkesztőségünk számára, amikor összerakhattuk az Audi hibrid-kísérletét a műfaj két nagyszerű bajnokával, az Infiniti M35h-val és a Lexus GS-sel egy csoporttesztre. A németek külső szállítótól vásárolt, automata váltóba épített segédmotorja persze műszakilag nem vehette fel a versenyt a japánok sokéves tapasztalatával, de azért biztató, hogy Európa is észhez tért végre, és már a nagy márkák is belátták: a lassítások energiájának félretevése a későbbi gyorsításokhoz egy akkumulátorban nem is olyan hülyeség, ahogy ezt pár éve még nagy arccal állították. Cikkünk itt olvasható.

A Bolloré kisautóival üzemel a párizsi Autolib rendszer, melyben chipkártyával kis villanyautókat köthetünk el rövid városi utakra
Párizs nem Budapest
A Párizsi Autószalon idején a városban sétálva ronda, szürke kisautókra lettünk figyelmesek, melyek kettesével-négyesével csoportosultak egy-egy kis töltőoszlop köré a belvárosi utcákon. A szalonon aztán mindent megtudtunk a kocsikról: Párizs kicsi jobban áll, mint a mi fővárosunk, és nem használt buszokért kilincsel az EU más tagállamaiban, hanem elektromos kis bérkocsikat futtat útjain. Hogy is van az a szöveg a kétsebességes Európáról, ami nincs?

A Leier elektromos kerékpárja kiküszöböli a szembeszelet, az emelkedőt és a kort kerékpározás közben
Nem csak autókat, egyéb járműveket is kipróbáltunk elektromos hajtással. Volt fekete biciklink is, fehér is, gyors is.
Ezek sem rosszak, de azért kicsit szomorú a helyzet, hogy a magyar közlekedők számára a csendes, füstmentes járművek közül egyelőre legfeljebb ezek tűnnek realitásnak, nem a Leaf vagy az Ampera. Na de talán majd 2013 változtat ezen – mindenképp pozitív jel, hogy a világvége egyelőre azért nálunk is elmaradt!
Kommentek