Karbantartás

Ámulunk a xenonfényszórók hatékonyságán, de úgy tűnik vannak gyártók, ahol visszafejlődés figyelhető meg a lámpák fényerejét tekintve.


Olvasónk kérdezi

T.Cím,

2005év.Nissan Almera világításával van problémám,már ki cseréltem az izzót +50 százalékosra,de így sem kielégítő a tompított fény.

Segítségét előre is köszönöm.

Üdv. Molnár

Szakértőnk válasza

Kedves Béla,

Ma már a divat diktál, a lámpák egyedi alkotások, de fényerejük nem áll egyenes arányban a szépségükkel

Ma már a divat diktál, a lámpák egyedi alkotások, de fényerejük nem áll egyenes arányban a szépségükkel


sajnos a jelenleg futó autók egy részénél a tervezők/gyártók nagyobb hangsúlyt fektettek a formatervezésre, mint a használhatóságra. Ezekkel a problémákkal egyre gyakrabban szembesülünk. Jelen esetben nem is csak egyszerűen egy bosszantó kényelmetlenségről van szó, hanem a vezetésbiztonságot komolyan veszélyeztető jelenségről. Nem megnyugtatásul közlöm, de több különböző autómárkánál találkozunk a fényszóró gyenge “teljesítményéről” beszámoló panaszokkal.

Éppen ezért az izzógyártó cégek sorra rukkolnak elő az egyre magasabb fényerejű fényszóróizzókkal, amelyek Wattszáma megegyezik a jogszabályilag előírt értékkel. Már létezik +90% fényerőt produkáló termék, amely sokkal jobb látási viszonyokat teremt a használójának, és nem vakítja a közlekedésben résztvevő többi (ahogy a sógorom mondaná) “állampolgárt”.

F.I.

Vezetéstechnika

“Váltok ötösből kettesbe” – szól a Belga klasszikusa, a gyaloglás vége című szám. Amilyen jól hangzik, nagyobb sebességnél annyira káros ez a művelet, a motort tiltásig pörgetve komoly károkat okozhatunk a technikának.


Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!

Mi történik akkor ha normál városi használatban (50-70KM/h) hirtelen véletlenül 2-3fokozatot is visszakapcsolunk ezzel tiltáson túl pörgetbe a motort?Milyen hatással van ez a hajtóműre?Mennyire veszélyes ez első ill hátsőkerekes autónál?

Köszönöm!
Tibor

Szakértőnk válasza

Kedves Tibor !

Egy rossz váltással könnyen meggyilkolhatjuk az alattunk dolgozó technikát

Egy rossz váltással könnyen meggyilkolhatjuk az alattunk dolgozó technikát


Amennyiben véletlenül ilyen szigorúan visszavált , annak az autó, és az Ön mögött gyanútlan közlekedők sem örülnek.

A tiltáson forgatott motor,- amelyet a kerekek hajtanak a visszaváltás és a felengedett kuplung miatt,- alkotó elemei sérülhetnek. A hajtáslánc is hatalmas terhelést kap addig a pillanatig, amíg a kerekek meg nem csúsznak.Amikor az első tengelyen lévő kerekek megcsúsznak , a jármű egy rövid időre irányíthatatlan lehet.

Hátsókerék hajtású autónál egy pillanatra szintén elveszthetjük a kerekek tapadását, de mivel a súly előre terhelődik az autó kormányzott kerekein tud gördülni, tehát irányítható marad.Tételezzük fel, hogy mindez egyenes úton történt, és a pillanatnyi túlkormányzottság nem okoz stabilitásvesztést.
Egy fronthajtású autó hajtáslánca elvileg kevesebb alkatrészből áll, de nem biztos hogy olcsóbb a javítása mint a több egységből álló hátsókerekesé.

Azt csak halkan jegyzem meg, ha érzi hogy elváltotta magát, és a kuplungot újra kinyomja, megelőzhető hogy a motor felpörögjön.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Egymillió forintos kérdés! Mi lehet az ideális családi mindenes kompakt ezért a pénzért? Szokásos, jól ismert nevek, és szokásos, jól ismert megoldás.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Autóvásárlás előtt állok a kiszemelteim a következők VW Golf IV , Opel Astra G, Skoda Octavia, Ford Focus, Honda Civic mindegyikből 2000-es évjárat utánit nézegettem 1000000Ft a keret. Évente kb 10000km használnám, fontos lenne a megbízhatóság és az olcsó fenntarthatóság, valamint lehetőleg dinamikusan lehessen közlekedni az autóval (lehessen vele előzni :)) , ezért én mindegyikből főleg 1500ccm felettieket nézegettem. Várom tanácsát Ön melyiket ajánlaná és milyen motorral (pl a Civic-ből van 1.5, 1.6 ,1.6Vti ,1.7) valamint ötleteit esetleges olyan modellekre is amit én nem említettem.

Tisztelettel:
Gábor

Szakértőnk válasza


Kedves Gábor!

Ebből a keretből szerintem a Focus I képviseli az optimumot, mert a Hondák jobban tartják értéküket, tehát rosszabb állapotút kap egymillióból, a Golf IV pont az 1,6-os benzinessel produkál elég sok váltóhibát (a kétliteres benzines más váltóval már nem). Octaviából én is csak 2000 utánit néznék, a 2000-es modellfrissítés után az 1U kódú Octavia belső téri műanyagjai szebbek lettek (addig az alapmodellekben, tehát az SLX-ben nem, elég csúnyák és olcsók). Az Octaviáról a Golfban is szomjas 1,06-os motor miatt beszélném le, hiába praktikus és üzembiztos autó.

Nincs olyan markáns stílusa mint a Ford Focusnak, de elterjedt, megbízható típus a G Astra

Nálam második lenne az Astra G, de inkább az olajat az egy-hatosnál kevésbé fogyasztó és igen belevaló 1,4-es benzinessel, viszont felfüggesztése, váltója, komor belső tere elmarad a Fordétól, amely abban az időben a kategória legjobb autója volt. A szintén megbízható és ésszerű alkatrészárú Focusban sokkal több öröme lesz. Váltója, futóműve, élénk 1,6-os motorja a 2002-es modellfrissítés utáni autókat mai szemmel is vonzóvá teszi.

Üdvözlettel, Szörényi András

Önnek is van kérdése?


Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!
Füstöl, csörög, de senki sem tudja a hiba okát? Karbantartási szakértőnk segít a bajban!