Alumínium motorházfedél mérsékli az S90 súlyát, de így is 1,6 tonnás autó

Alumínium motorházfedél mérsékli az S90 súlyát, de így is 1,6 tonnás autó

Alumínium motorházfedél mérsékli az S90 súlyát, de így is 1,6 tonnás autó


Biztosan élnek köztünk Nagyfenéktől Bödönhátig elég sokan, akik nem érzékelik az S90-es Volvo nagyszerűségét. Tényleg nem dicsekedhet 4115 mozgóképes szerepléssel, mint a Ford Crown Victoria, nem halt meg benne Albert Camus, mint a Facel Vega FV3-ban és nem repítették karosszériáját Jumbo Jeten, mint a Cadillac Allantét a Pininfarina üzemétől a detroiti végszereldéig.

Mégis történelmi jelentőségű ez a széria, mert az utolsó klasszikusan szögletes Volvo és a márka utolsó hátsókerék-hajtású autója. Nemrég a Volvo WIW közösség segítségével eljutottam Magyarország alighanem legszebb S90-es limuzinjához.

Elsőre túl drága volt

Nekünk a Volvo WIW közösség tagjai segítettek rátalálni erre a makulátlan autóra

Nekünk a Volvo WIW közösség tagjai segítettek rátalálni erre a makulátlan autóra

Nekünk a Volvo WIW közösség tagjai segítettek rátalálni erre a makulátlan autóra


Tamás, a tulajdonosa egy igazán szép Volvóval járt, de a bordó 940-esből vágyott a csúcsmodellre, hat hengerrel, bőrkárpittal és automata klímával, amely a napsugárzás szögével is számol az utastér temperálásában.

Későbbi autóját először 3,2 millió forintért pillantotta meg egy hirdetésben.

Bár hasonlóan makulátlan kocsi drágábban sem akadt, szerinte két és fél millió forint lett volna a reális ár és a sikertelen alku után szem elől tévesztette az 1997-es autót.

760-ból S90

1990-ben volt a modellváltás, de az utolsó 740-es kombik már a képen látható 940 orrát viselték

1990-ben volt a modellváltás, de az utolsó 740-es kombik már a képen látható 940 orrát viselték

1990-ben volt a modellváltás, de az utolsó 740-es kombik már a képen látható 940 orrát viselték


1990-ben a Volvo erősen költségkímélő módon váltotta le a 700-as sorozatot: megtartották az autó nagy részét, de az elejét, a tetővonalat és a farát ügyesen átrajzolva a 900-as széria új autónak tűnt. (Kivéve az utolsó, szemből már a 900-as orrát viselő 745 kombikat.) Megmaradt az elöl hosszmotoros, hátsókerék-hajtású felépítés, a 940-ben merev hátsó tengellyel, a 960-ban független felfüggesztéssel.

A 940-ben 2,0 illetve 2,3 literes négyhengeres benzinesek valamint a Volkswagen LT-ből átvett 2,4 literes szívó és turbódízel motorok közül lehetett választani. A 960 és az S90 jórészt soros hathengeres szívómotorral készült, de egyes piacokra léteztek belőle négyhengeresek is. Olaszországban és Portugáliában a két liter feletti autók luxusadója miatt a kétliteres illetve a 2,3 literes benzines négyhengerest is megkaphatta az autó, utóbbit feltöltéssel.

1994-ben a modellfrissítéssel a 965 hátsó felfüggesztése is független lett, míg a 940-ben megmaradt az egyszerűbb konstrukció

1994-ben a modellfrissítéssel a 965 hátsó felfüggesztése is független lett, míg a 940-ben megmaradt az egyszerűbb konstrukció

1994-ben a modellfrissítéssel a 965 hátsó felfüggesztése is független lett, míg a 940-ben megmaradt az egyszerűbb konstrukció


Olaszországban 1993-ig dízel 960 is létezett. 1994-ben alapos modellfrissítés következett, az áramvonalasabb orr-rész mellett ekkortól a kombi 960 felfüggesztése is független lett, míg a 940-ben megmaradt az egyszerűbb konstrukció.

1996-ban, a 850-S70 váltással párhuzamosan a Volvo csúcsmodelljét is átnevezte S illetve V90-re. Előbbi a sedan, utóbbi a versatile (sokoldalú, rugalmas) szóból ered. A típus gyártása 1998-ban szűnt meg, utoljára még néhány mentőautó és koporsószállító készült.

Acélváros messze van

Mintha a belső tér is az örökkévalóságnak szólna. Kiveszőben lévő alapossággal és igényességgel készült az autó

Mintha a belső tér is az örökkévalóságnak szólna. Kiveszőben lévő alapossággal és igényességgel készült az autó

Mintha a belső tér is az örökkévalóságnak szólna. Kiveszőben lévő alapossággal és igényességgel készült az autó


Végül 2006-ban sikerült megvásárolnia az S90-est, igazoltan 189 000 kilométerrel, 1,5 millió forintért. Sokan elsütik az eladók közül, hogy a tuti vevő már úton van érte, csak messziről jön, de itt tényleg az döntött a rajongók között, hogy a mai tulaj futott be hamarabb. Évekkel később egy Volvo-találkozón odajött hozzá valaki és csak ennyit mondott: én vagyok az, aki nem ért oda ezért az autóért Miskolcról.

Széttárnám a kezem, ha meg kellene különböztetnem 960-tól az S90-et, de Tamás megnyugtat: nincs az a Volvo-guru, aki szemből képes erre. A szabad szemmel észlelhető eltérések az oldalsó indexburára, az ülésfűtés kapcsolójára és az automata fokozatválasztó karjának szoknyájára korlátozódnak. Az S90 eleje megegyezik az 1994 utáni 960-éval.

Farmerben bunkóság

Bunkóság volt farmerban megközelítenem az autót, de a tulajdonos világos szövetnadrágban sem ül be csak úgy az autóba

Bunkóság volt farmerban megközelítenem az autót, de a tulajdonos világos szövetnadrágban sem ül be csak úgy az autóba

A tulajdonos világos szövetnadrágban sem ül be csak úgy az autóba


Bunkóság volt farmerban jönnöm – villan be az ülésekre vetett lepedő láttán, de a tulajdonos világos szövetnadrágban sem ül be csak úgy az autóba, a nemes bőrt az ő oldalán is lepel óvja. Hat év alatt mindössze tízezer kilométerrel terhelte meg az autót, hogy az újkori állapothoz minél közelebb őrizze meg. A gyári szőnyegek a csomagtérben pihennek, jórészt csak a Volvo-találkozókon kerülnek helyükre. Ha megy is az autó, egy S80 gyári szőnyeggarnitúráját tapossák a cipők.

Mindene az örökkévalóságnak szól, ma értelmetlennek tűnő alapossággal és igényességgel készült az autó – mondja róla Tamás és a hátsó középső fejtámlára mutat. Ennek szövetborítását simán elhagyhatták volna, mégis kulturált harmonikával burkolták a sínt.

1,5 millió forintból aligha lehet hasonlóan elegáns, kényelmes és biztonságos autót venni. Ám ennyire szép autót nem lehet csak úgy kifogni

1,5 millió forintból aligha lehet hasonlóan elegáns, kényelmes és biztonságos autót venni. Ám ennyire szép autót nem lehet csak úgy kifogni

Használtan olcsó a 940 és a 960
Nem ugyanaz: a közös alapok dacára a 960-nak nemcsak a felszereltsége gazdagabb és kivitele szebb, de független hátsó felfüggesztése is igényesebb a 940-énél

Nem ugyanaz: a közös alapok dacára a 960-nak nemcsak a felszereltsége gazdagabb és kivitele szebb, de független hátsó felfüggesztése is igényesebb a 940-énél

Nem ugyanaz: a 960-nak nemcsak a felszereltsége gazdagabb és kivitele szebb, de független hátsó felfüggesztése is igényesebb a 940-énél


Aki a manapság olcsón vesztegetett nagy Volvókkal sokadkézből valósítaná meg autóálmát, inkább 960-ast, mint 940-est vegyen!

Nemesebb kivitele és jobb felszereltsége csak az üveggyöngy, amit mindenki lát, a csúcsmodellt jobb futóműve miatt érdemes becserkészni.

Hátul a 740-től a vele jórészt megegyező 940 megörökölte az igénytelen merev tengelyt, a 760 limuzin viszont (a kombi nem!) az 1988-as modellévtől átvette a 780 kupé kifinomultabb, független felfüggesztését, amit továbbadott utódjának is.

Keresztlaprugó, műanyagból

Tamás a hétköznapokban egy első generációs, LPG-re átalakított V8-as Range Roverrel jár

Tamás a hétköznapokban egy első generációs, LPG-re átalakított V8-as Range Roverrel jár

Tamás a hétköznapokban egy LPG-s, V8-as Range Roverrel jár


Ebben az autóban egy továbbfejlesztett konstrukció vezeti a kerekeket, egy ma már nagyon szokatlan keresztlaprugós konstrukcióval. Ilyen volt a Trabantban vagy a FIAT Ritmóban is, de a Volvóban műanyagból vannak a laprugók, akárcsak a Corvette-ben.

Minden rendes autó magán viseli az őt gyártó ország nemzeti karakterjegyeit, az amerikai cirkálóktól a vidám olasz kisautókig. Az S90-ből a svédországi jólét és stabilitás árad. Vezetés közben is masszív, tekintélyes autónak érződik, nem is megy, hanem vonul.

Kényelmet igénylő direktoroknak tervezték, akik a munkából hazafelé egyet akarnak: kikapcsolódni az autóban és békében, biztonságban hazaérni. A 960 ezt olyan tökéllyel nyújtja, mint a klasszikus amerikai luxusautók, de azok hájba püffedt hintázása nélkül.

B6304F: a Porsche is beszállt a tervezésébe

Hatajtós pullmannként a dán uralkodócsalád is használta

Hatajtós pullmannként a dán uralkodócsalád is használta

Hatszemélyes pullmanként a dán uralkodócsalád is használta


Hárman suhanunk együtt. A szintszabályozásnak nincs velünk nehéz dolga, ahogy a motornak sem. A 2,9 literes, soros hathengeres csak nagyritkán mutathatja meg erejét a széltől is óvott autóban, de ha szabad neki, pont olyan könnyedén lép el az átlagautóktól, amit az S90 tekintélye megkövetel.

204 lóerő abban a korban, amikor az Alfa Romeo 156 2,5, egy telivér sportlimuzin volt 190 lóerős, fölöslegesen soknak tűnhet. Mégsem túlzás, mert a Volvo ezzel a teljesítménnyel szuverén igazán.

Surrogva, erőlködés nélkül pörög fel a könnyűfém blokkos és aluhengerfejes, két vezérműtengelyes motor, amelynek fejlesztésében a Porsche mérnökei is részt vettek.

A B6304F (benzin, 6 henger, 3,0 liter, 4 szelep, fuel-injection) ma is korszerű motor. Ez lett az alapja a 850-ben megjelent öthengereseknek, egy henger elhagyásával

A B6304F (benzin, 6 henger, 3,0 liter, 4 szelep, fuel-injection) ma is korszerű motor. Ez lett az alapja a 850-ben megjelent öthengereseknek, egy henger elhagyásával

A Volvo standardjaihoz képest a B6304F (benzin, 6 henger, 3,0 liter, 4 szelep, fuel-injection) rendkívül korszerű volt, ez lett az alapja a 850-ben megjelent öthengereseknek is, egy henger elhagyásával.

Régi Range Rover a hétköznapokra

Mozgás közben ritkán lehet megcsodálni a sötétkék limuzint, hétköznapi autóként a tulajdonos egy V8-as Range Rovert használ az első szériából, 17 literes autógáz-fogyasztással. A Volvo fogyasztását a minimális használat miatt nem is érdemes méricskélni, a Spritmonitor.de szerint 12,3 liter lenne az átlaga százon, alig három decivel több, mint a 170 lóerős, 2,5 literes modellé.

Főúri autó

Aki a főúri limuzinban tohonya masztodont lát, erősen téved! A hátsókerék-hajtás miatt nincs kímélendő féltengely elöl, rendesen alá lehet szedni a kerekeket. A 9,8 méteres fordulási körátmérő így önmagában nem sokat mond, de a mai Opel Corsa adata 10,2 méter. A zászlóshajó bámulatosan fordulékony, ritkán kell ipszilonozni vele és ha rálelünk 12 négyzetméternyi szabad parkolóhelyre, az autót bekormányozni már nem lesz probléma.

Formája emlékeztet a Lancia Themáéra

Formája emlékeztet a Lancia Themáéra

Ennyire tökéletes példányt találni nemigen van esély, de a klubéletet követve egy tisztességes 900-as Volvót még ma is ki lehet fogni. Érdemes kivárni egy szépet, mert a 960 és az S90 szó szerint királyi autó: hatszemélyes pullmanként a dán uralkodócsalád is használta.