Amszterdamban a nemrég épült Ziggo Dome volt az esemény helyszíne. A bemutatóval a márkakereskedőket is meg kellett győzni róla, hogy az európai veszteségek ellenére érdemes invesztálniuk a szalonokba, lesz elég vonzó új termék a konkurensek ellenében

Amszterdamban a nemrég épült Ziggo Dome volt az esemény helyszíne. A bemutatóval a márkakereskedőket is meg kellett győzni róla, hogy az európai veszteségek ellenére érdemes invesztálniuk a szalonokba, lesz elég vonzó új termék a konkurensek ellenében

Amszterdamban a nemrég épült Ziggo Dome volt az esemény helyszíne. A bemutatóval a márkakereskedőket is meg kellett győzni róla, hogy az európai veszteségek ellenére érdemes invesztálniuk a szalonokba, lesz elég vonzó új termék a konkurensek ellenében


Szokatlan eseményt szervezett a Ford tegnap délutánra: összetrombitálta Amszterdamba a cég felső vezetését, 2000 márkakereskedőt és az egész világról összesen 300 újságírót, köztük engem, hogy ránk zúdítsa azt a temérdek újdonságot, amikkel a következő másfél évben jelentkezik. Van köztük kéttonnás teherbírású Transit, több új SUV és családi autó is.

A Ford nem a GM-mel, a Volkswagennel vagy a Toyotával mérkőzik a világ legnagyobb autógyártója címért, de növelni szeretné piaci részesedését Európában is, ráadásul nyereségesen növekedve, ami az igazán nehéz.

Több pénzt csak friss, innovatív, jó minőségű és szép autókért lehet elkérni, ezért a Ford rövid idő alatt új modellek tömegével jelentkezik több kategóriában.

Modellbevezetések Magyarországon

Gyakorlatilag minden autógyár arról beszél, hogy termékoffenzívában van, de a Fordnál valóban temérdek újdonság várható a következő másfél-két évben. Összegyűjtöttük az új autók hazai várható megjelenését. Az időpontok a piaci bevezetéshez közeledve módosulhatnak!

Transit Custom és Tourneo Custom: 2012. október (A Custom nevű verzió a rövid Transit utódja, a Tourneo a személyautó-kiviteleket jelöli)
Fiesta: 2012. november
Kuga: 2013 eleje
Transit: 2013 első fele (a kéttonnás teherbírású modell)
Mondeo: 2013 első fele
Mondeo Hybrid: 2013 második fele
Transit Connect, Tourneo Connect és Grand Tourneo Connect: 2013 második fele
EcoSport: 2014 eleje (elsőkerék-hajtású, Fiesta méretű SUV)
Edge: 2014 második fele (a Kugánál nagyobb SUV, Amerikából)
Mustang: 2014 második fele
Tourneo Courier: 2014

Mondeo, a negyedik

Jövő év első felében jelenik meg itthon az autó

Jövő év első felében jelenik meg itthon az autó

Jövő év első felében jelenik meg itthon az autó


Jelenleg az autók 43 százaléka épül valamely globális padlólemezre, amit a Ford 2017-re 71 százalékra kíván emelni. Az ugrásban az Európában Kuga, Amerikában Escape nevű SUV-n kívül a Mondeónak és kinti testvérmodelljének, a Fusionnek is szerepe lesz. (Az amerikai Fusion egész más, mint az itteni, hibridverzióját mi is vezettük.)

A most kifutó Mondeo az S-Max és a Galaxy közös padlólemezére épült, távolabbi rokonuk volt a Volvo S80, a negyedik generáció viszont új padlólemezt kapott.

LED-es fényszórója a sebességtől függően állítja be a fénykéve szélességét és hosszúságát

LED-es fényszórója a sebességtől függően állítja be a fénykéve szélességét és hosszúságát

LED-es fényszórója a sebességtől függően állítja be a fénykéve szélességét és hosszúságát


Az Atlanti-óceán túlpartján árult modell három negyede egyezik meg az európaival, a futóműhangolás is alig különbözik az ottani verzióban – mesélte az autóról Steve Pintar, aki a CD-kategória helyettes termékigazgatójaként a Mondeo, az S-Max és a Galaxy fejlesztését irányítja.

Új legek: legkisebb, legtakarékosabb

Régebben efféle legekkel nem büszkélkedtek volna az autógyártók, de a fogyasztáscsökkentés és az emissziós célértékek miatt a Ford vezetése büszkén regélt arról, hogy az egyliteres Mondeo lesz a legkisebb hengerűrtartalmú modell a szegmensben és az első középkategóriás autó háromhengeres motorral.

Egyliteres turbómotorral is kapható lesz, tartósan 170, rövid időre 200 Nm nyomatékkal

Egyliteres turbómotorral is kapható lesz, tartósan 170, rövid időre 200 Nm nyomatékkal

Egyliteres turbómotorral is kapható lesz, tartósan 170, rövid időre 200 Nm nyomatékkal


Nyugodtan felvállalhatják, mert a Mondeo ezzel a motorral sem lesz gyenge. 125 lóerőről és tartósan 170, túltöltéssel rövid időre 200 Nm-re emelt nyomatékról van szó, amit már 1450-es fordulatszámon lead az Év motorjának megválasztott hightech benzines.

A dízel és a benzines Mondeóba nem lehetett beülni, a hibridbe viszont igen. Térérzetre nem olyan csarnokszerűen tágas, mint a harmadik széria, de 190 centimmel így is kényelmesen elfértem a saját magamnak beállított ülés mögött. Az üléshelyzet pont jó, első blikkre igényes anyagokkal találkozni.

Övlégzsák és hotspot

Övlégzsák védi a hátsó utasokat. A felfújt övvel csökkenthetők a nyak- és fejsérülések. Elöl nem kell övlégzsák, mert ott van elég egyéb légzsák a védelemhez

Övlégzsák védi a hátsó utasokat. A felfújt övvel csökkenthetők a nyak- és fejsérülések. Elöl nem kell övlégzsák, mert ott van elég egyéb légzsák a védelemhez

Övlégzsák védi a hátsó utasokat. A felfújt övvel csökkenthetők a nyak- és fejsérülések. Elöl nem kell övlégzsák, mert ott van elég egyéb légzsák a védelemhez


Belül az övlégzsák a legérdekesebb újdonság, amit az amerikai Explorer terepjáróban már tavaly bevezetett a Ford, de Európában a Mondeo lesz vele az első szériaautó. A hátsó utasokat védő eszköz 40 ezredmásodperc alatt fújódik fel, kikerekedve a normál övnél ötször jobban osztja el az ütközéskor fellépő erőket, amivel csökkenthető a nyak, a fej és a felsőtest sérülésveszélye.

Gyújtás híján nem tudtuk kipróbálni a SYNC rendszert, amellyel hangvezérléssel irányítható lenne a klímaberendezés, a navigáció, az audiorendszer. A Microsofttal közösen fejlesztett SYNC része a 8 colos érintőképernyő és az internetkapcsolattal összesen öt készüléket kiszolgáló fedélzeti WLAN hotspot, USB-csatlakozóból kettő is van.

A térérzet gyengébb, mint az elődben, de az új Mondeo is igazán nagy autó

A térérzet gyengébb, mint az elődben, de az új Mondeo is igazán nagy autó

Hibrid, csak a négyajtósból
A hibrid villanymotorja 48 lóerős, a benzines egy kétliteres szívómotor

A hibrid villanymotorja 48 lóerős, a benzines egy kétliteres szívómotor

A hibrid villanymotorja 48 lóerős, a benzines egy kétliteres szívómotor


A hibridverzió még nincs teljesen kész, adatai sem véglegesek, de a villanymotor teljesítménye kiderült: 48 lóerős. A benzines egy kétliteres szívómotor, a hajtásláncban hatfokozatú automata váltó dolgozik.

Elektromos motorjával a Mondeo Hybrid 100 km/órás sebességig tud felgyorsulni, ha a vezető nagyon finoman adagolja a gázt. Azt itt kiállított hibridverzió európai szabvány szerint mért fogyasztási adatait még nem adta ki a Ford, de az 5,3-5,4 literes átlagú egyliteres benzinesnél biztosan takarékosabb lesz.

Mivel Amerikában, az autó fő piacán nincs igény ötajtósra vagy kombira, csak a lépcsőshátú verzió lesz kapható hibridként.

Martin Smith, a Ford európai formatervezési igazgatója meséli a kollégáknak, hogy mitől ilyen mutatós a Mondeo

Martin Smith, a Ford európai formatervezési igazgatója meséli a kollégáknak, hogy mitől ilyen mutatós a Mondeo

424,1 centis a városi terepjáró, amely igen tágas belül

424,1 centis a városi terepjáró, amely igen tágas belül

424,1 centis a városi terepjáró, amely igen tágas belül


Odaát lesz, de Európában kevéssé valószínű a konnektorról tölthető verzió megjelenése. A technika megengedi nagyobb kapacitású akkumulátorok beépítését, amivel tisztán elektromos autóként is használható volna pár tíz kilométerig az autó.

EcoSport: SUV a kisautóból

Érdekes autó az EcoSport is, amelyet mifelénk nemigen ismer senki, de Dél-Amerikában 2003 óta már elkelt belőle 700 000 darab. Az eredetileg Brazíliának és más fejlődő országoknak szánt autó globális modellé válik, amely másfél éven belül jelenik meg az európai márkakereskedésekben.

Olcsó és kemény műanyagok mindenütt, de az európai verzió még kaphat igényesebb belső teret

Olcsó és kemény műanyagok mindenütt, de az európai verzió még kaphat igényesebb belső teret

Olcsó és kemény műanyagok mindenütt, de az európai verzió még kaphat igényesebb belső teret


Bár elsőkerék-hajtással is jól áll neki a külső pótkerék, a terepjárós külső nem kamu. Van belőle 4×4-es változat, amelynek gázlómélysége egész komoly. A gyári adatok szerint 55 centis vízen képes átkelni és 20 centis hasmagasságával bakhátas utakon sem ül fel.

1,5 TDCi, 1,0 EcoBoost

A Brazíliában kifejlesztett autó a Fiesta padlólemezét kapja, tehát alapesetben elsőkerék-hajtású. Hazájában az alkohollal működő motorokkal vesztik, de nekünk az 1,6-os FlexiFuel vagy kétliteres benzines szívómotoroknál érdekesebb lesz az 1,5 TDCi dízellel illetve az egyliteres, benzines EcoBoost turbómotorral.

Oldalra nyílik az EcoSport csomagtérajtaja

Oldalra nyílik az EcoSport csomagtérajtaja

Oldalra nyílik az EcoSport csomagtérajtaja


Az autó az Opel Mokka/Chevrolet Trax illetve az SX4 konkurense lehet majd.

Tágas belül

424,1 centis hosszával és 252,1 centis tengelytávjával az EcoSport kisebb a legtöbb mai kompakt autónál, de belül bőven elég tágas, hogy családi autóként is komolyan lehessen venni.

Ebben az értelemben a hasonlóan magas üléshelyzetű európai Fusion méltó utóda, mert az oldalra nyíló ötödik ajtóra szerelt pótkerékkel a csomagtere is használható méretű, hátul pedig jobb a fejtér, mint a Mondeóban és a lábhely is bőséges.

Tágas családi autónak ígérkezik a tolóajtós egyterű

Tágas családi autónak ígérkezik a tolóajtós egyterű

A kiállított modellt végigtapogatva a belső tér harsányan olcsó volt, kemény és igénytelen műanyagokkal, de az európai kivitel szebb is lehet majd.

Személyautók: Tourneo Custom, Grand Tourneo Connect, Tourneo Connect, Tourneo Courier

Amikor már úgy tűnt, hogy a maximálisan kéttonnás teherbírású Transit, a kisebb Transit Custom és a még kisebb, Doblo- vagy Partner-méretű Transit Connect illetve személyautós változataik, a Tourneo Custom és a Tourneo Connect mellett elképzelhetetlen még egy új családi autó a Ford haszonjármű részlegétől, kiderült, hogy lesz Grand Tourneo Connect öt vagy hét üléssel és a tetőről leeresztették a Tourneo Couriert.

Courier néven a puttonyos Fiesta futott a kisautó második generációjából és az autó ismét a Fiesta technikájára épül, arra az évi kétmilliós darabszámú padlólemezre, amelyre az EcoSport vagy a B-Max is.

A valamikor 2014-ben megjelenő autó amilyen gyorsan megjelent, úgy el is illant a láncokon függve, így nemhogy beleülni, de körbejárni sem lehetett és a motorválasztékról sem adott ki információkat a Ford. Árát sem tudni, de mérete alapján a Citroën Nemo-FIAT Qubo-Peugeot Bipper trió kap vele kemény ellenfelet.