Szokatlan eseményt szervezett a Ford tegnap délutánra: összetrombitálta Amszterdamba a cég felső vezetését, 2000 márkakereskedőt és az egész világról összesen 300 újságírót, köztük engem, hogy ránk zúdítsa azt a temérdek újdonságot, amikkel a következő másfél évben jelentkezik. Van köztük kéttonnás teherbírású Transit, több új SUV és családi autó is.
A Ford nem a GM-mel, a Volkswagennel vagy a Toyotával mérkőzik a világ legnagyobb autógyártója címért, de növelni szeretné piaci részesedését Európában is, ráadásul nyereségesen növekedve, ami az igazán nehéz.
Több pénzt csak friss, innovatív, jó minőségű és szép autókért lehet elkérni, ezért a Ford rövid idő alatt új modellek tömegével jelentkezik több kategóriában.
Modellbevezetések Magyarországon
Gyakorlatilag minden autógyár arról beszél, hogy termékoffenzívában van, de a Fordnál valóban temérdek újdonság várható a következő másfél-két évben. Összegyűjtöttük az új autók hazai várható megjelenését. Az időpontok a piaci bevezetéshez közeledve módosulhatnak!
Transit Custom és Tourneo Custom: 2012. október (A Custom nevű verzió a rövid Transit utódja, a Tourneo a személyautó-kiviteleket jelöli)
Fiesta: 2012. november
Kuga: 2013 eleje
Transit: 2013 első fele (a kéttonnás teherbírású modell)
Mondeo: 2013 első fele
Mondeo Hybrid: 2013 második fele
Transit Connect, Tourneo Connect és Grand Tourneo Connect: 2013 második fele
EcoSport: 2014 eleje (elsőkerék-hajtású, Fiesta méretű SUV)
Edge: 2014 második fele (a Kugánál nagyobb SUV, Amerikából)
Mustang: 2014 második fele
Tourneo Courier: 2014
Mondeo, a negyedik
Jelenleg az autók 43 százaléka épül valamely globális padlólemezre, amit a Ford 2017-re 71 százalékra kíván emelni. Az ugrásban az Európában Kuga, Amerikában Escape nevű SUV-n kívül a Mondeónak és kinti testvérmodelljének, a Fusionnek is szerepe lesz. (Az amerikai Fusion egész más, mint az itteni, hibridverzióját mi is vezettük.)
A most kifutó Mondeo az S-Max és a Galaxy közös padlólemezére épült, távolabbi rokonuk volt a Volvo S80, a negyedik generáció viszont új padlólemezt kapott.
Az Atlanti-óceán túlpartján árult modell három negyede egyezik meg az európaival, a futóműhangolás is alig különbözik az ottani verzióban – mesélte az autóról Steve Pintar, aki a CD-kategória helyettes termékigazgatójaként a Mondeo, az S-Max és a Galaxy fejlesztését irányítja.
Új legek: legkisebb, legtakarékosabb
Régebben efféle legekkel nem büszkélkedtek volna az autógyártók, de a fogyasztáscsökkentés és az emissziós célértékek miatt a Ford vezetése büszkén regélt arról, hogy az egyliteres Mondeo lesz a legkisebb hengerűrtartalmú modell a szegmensben és az első középkategóriás autó háromhengeres motorral.
Nyugodtan felvállalhatják, mert a Mondeo ezzel a motorral sem lesz gyenge. 125 lóerőről és tartósan 170, túltöltéssel rövid időre 200 Nm-re emelt nyomatékról van szó, amit már 1450-es fordulatszámon lead az Év motorjának megválasztott hightech benzines.
A dízel és a benzines Mondeóba nem lehetett beülni, a hibridbe viszont igen. Térérzetre nem olyan csarnokszerűen tágas, mint a harmadik széria, de 190 centimmel így is kényelmesen elfértem a saját magamnak beállított ülés mögött. Az üléshelyzet pont jó, első blikkre igényes anyagokkal találkozni.
Övlégzsák és hotspot
Belül az övlégzsák a legérdekesebb újdonság, amit az amerikai Explorer terepjáróban már tavaly bevezetett a Ford, de Európában a Mondeo lesz vele az első szériaautó. A hátsó utasokat védő eszköz 40 ezredmásodperc alatt fújódik fel, kikerekedve a normál övnél ötször jobban osztja el az ütközéskor fellépő erőket, amivel csökkenthető a nyak, a fej és a felsőtest sérülésveszélye.
Gyújtás híján nem tudtuk kipróbálni a SYNC rendszert, amellyel hangvezérléssel irányítható lenne a klímaberendezés, a navigáció, az audiorendszer. A Microsofttal közösen fejlesztett SYNC része a 8 colos érintőképernyő és az internetkapcsolattal összesen öt készüléket kiszolgáló fedélzeti WLAN hotspot, USB-csatlakozóból kettő is van.
A hibridverzió még nincs teljesen kész, adatai sem véglegesek, de a villanymotor teljesítménye kiderült: 48 lóerős. A benzines egy kétliteres szívómotor, a hajtásláncban hatfokozatú automata váltó dolgozik.
Elektromos motorjával a Mondeo Hybrid 100 km/órás sebességig tud felgyorsulni, ha a vezető nagyon finoman adagolja a gázt. Azt itt kiállított hibridverzió európai szabvány szerint mért fogyasztási adatait még nem adta ki a Ford, de az 5,3-5,4 literes átlagú egyliteres benzinesnél biztosan takarékosabb lesz.
Mivel Amerikában, az autó fő piacán nincs igény ötajtósra vagy kombira, csak a lépcsőshátú verzió lesz kapható hibridként.

Martin Smith, a Ford európai formatervezési igazgatója meséli a kollégáknak, hogy mitől ilyen mutatós a Mondeo
Odaát lesz, de Európában kevéssé valószínű a konnektorról tölthető verzió megjelenése. A technika megengedi nagyobb kapacitású akkumulátorok beépítését, amivel tisztán elektromos autóként is használható volna pár tíz kilométerig az autó.
EcoSport: SUV a kisautóból
Érdekes autó az EcoSport is, amelyet mifelénk nemigen ismer senki, de Dél-Amerikában 2003 óta már elkelt belőle 700 000 darab. Az eredetileg Brazíliának és más fejlődő országoknak szánt autó globális modellé válik, amely másfél éven belül jelenik meg az európai márkakereskedésekben.
Bár elsőkerék-hajtással is jól áll neki a külső pótkerék, a terepjárós külső nem kamu. Van belőle 4×4-es változat, amelynek gázlómélysége egész komoly. A gyári adatok szerint 55 centis vízen képes átkelni és 20 centis hasmagasságával bakhátas utakon sem ül fel.
1,5 TDCi, 1,0 EcoBoost
A Brazíliában kifejlesztett autó a Fiesta padlólemezét kapja, tehát alapesetben elsőkerék-hajtású. Hazájában az alkohollal működő motorokkal vesztik, de nekünk az 1,6-os FlexiFuel vagy kétliteres benzines szívómotoroknál érdekesebb lesz az 1,5 TDCi dízellel illetve az egyliteres, benzines EcoBoost turbómotorral.
Az autó az Opel Mokka/Chevrolet Trax illetve az SX4 konkurense lehet majd.
Tágas belül
424,1 centis hosszával és 252,1 centis tengelytávjával az EcoSport kisebb a legtöbb mai kompakt autónál, de belül bőven elég tágas, hogy családi autóként is komolyan lehessen venni.
Ebben az értelemben a hasonlóan magas üléshelyzetű európai Fusion méltó utóda, mert az oldalra nyíló ötödik ajtóra szerelt pótkerékkel a csomagtere is használható méretű, hátul pedig jobb a fejtér, mint a Mondeóban és a lábhely is bőséges.
Személyautók: Tourneo Custom, Grand Tourneo Connect, Tourneo Connect, Tourneo Courier
Amikor már úgy tűnt, hogy a maximálisan kéttonnás teherbírású Transit, a kisebb Transit Custom és a még kisebb, Doblo- vagy Partner-méretű Transit Connect illetve személyautós változataik, a Tourneo Custom és a Tourneo Connect mellett elképzelhetetlen még egy új családi autó a Ford haszonjármű részlegétől, kiderült, hogy lesz Grand Tourneo Connect öt vagy hét üléssel és a tetőről leeresztették a Tourneo Couriert.
Courier néven a puttonyos Fiesta futott a kisautó második generációjából és az autó ismét a Fiesta technikájára épül, arra az évi kétmilliós darabszámú padlólemezre, amelyre az EcoSport vagy a B-Max is.
A valamikor 2014-ben megjelenő autó amilyen gyorsan megjelent, úgy el is illant a láncokon függve, így nemhogy beleülni, de körbejárni sem lehetett és a motorválasztékról sem adott ki információkat a Ford. Árát sem tudni, de mérete alapján a Citroën Nemo-FIAT Qubo-Peugeot Bipper trió kap vele kemény ellenfelet.