Lapunk az LPG-vel járva csekélyebb környezetszennyezés és az olcsóbb autózás miatt többször is foglalkozott az autógázra átállás előnyeivel és hátrányaival, például ebben a cikkben.
Jövedéki adó: 47 900 helyett 95 800 Ft tonnánként
A részleteket abban az anyagban megtaláljátok, most csak az a kérdés, megéri-e még belevágni vagy a kétszeri jövedékiadó-emelés miatt már nincs értelme? (Az Orbán-kormány két lépcsőben megduplázza az autógáz jövedéki adóját, ami jelenleg tonnánként 47 900 Ft. Mivel az autógázt nem kilóra, hanem literre mérik a töltőállomáson és a jövedéki adó csak az ár egyik összetevője, viszont rárakódik az áfa, a kétszeri adóemeléssel 2014. májustól nagyjából 42,5 forinttal nőne literenként az LPG ára, ha a többi tényezőt változatlannak vesszük.)

Új autók esetében a Citroënnél 285 000, az Opelnél 340-420 ezer, a Skodánál félmillió Ft az autógázas modellek felára. Az átalakítással ebben az esetben garanciális marad az új autó, szemben az utólagos beszereléssel, bármilyen szakszerű is legyen az
Jelenleg mintegy 37 százalékkal kerül kevesebbe benzin helyett autógázzal járni, a kétszeri emelés után 26 százalékkal lesz kedvezőbb az LPG-s autózás kilométerköltsége.
Eszerint durván másfélszeresére nő az a távolság, ami alatt autógázzal járva visszajön a befektetés, lásd a táblázatokat. (Az autógázszett beépítése növeli az autó értékét, amit levonhatunk az amortizálandó költségből, de ez nehezen kalkulálható, ezért nem számolunk vele.)
250 ezer+ a vizsga és a papírmunka
Az alábbi kalkuláció 280 000 forintos átalakítási árral számol, amiből egy négyhengeres, hengerenkénti befecskendezős motor gázosítása kényelmesen megoldható. Ha valaki nem tudja, milyen motor van az ő autójában, de a kocsi nem idősebb 15 évesnél, az jó eséllyel hengerenkénti injektoros autóval jár, aki meg mégsem, az a központi befecskendezéses motorral ennél alacsonyabb összegért válthat benzin-LPG kettős üzemre.
Az összegből negyedmillió forint maga az átalakítás, 30 ezret szántunk az új vizsgára és az okmányirodás papírmunkára, ahol be kell jegyeztetni a forgalmiba a kettős üzemet.
A kérdés nemcsak úgy merülhet fel, hogy a meglévő autónkkal érdemes-e átállni autógázra, autócsere előtt azt kell eldönteni, hogy gázolaj vagy LPG elégetésével autózhatunk-e a legkisebb kiadással.
100 kilométer üzemanyagköltsége | |
---|---|
95-ös benzin (7 l/100 km, 438 Ft/l) | 3066 Ft |
Gázolaj (5 l/100 km, 438 Ft/l) | 2190 Ft |
LPG ma (8 l/100 km, 242 Ft/l) | 1936 Ft |
LPG 2013. májustól (8 l/100 km, 285 Ft/l) | 2280 Ft |
Várható megtérülés 242 Ft/l gázár esetén* | |
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással | 24 778 km |
9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km fogyasztással | 19 985 km |
Várható megtérülés 285 Ft/l gázár esetén* | |
7 liter benzin / 8 liter LPG/100 km fogyasztással | 35 623 km |
9 liter benzin / 10,5 liter LPG/100 km fogyasztással | 29 489 km |
*280 000 forintos átalakítási költség esetén, benne az új műszaki vizsga díjával, a benzinüzemhez képest literre vetítve 15 százalékkal magasabb gázfogyasztással |
A kalkulációból egyértelmű, hogy jelenlegi árakon az LPG használata messze olcsóbb a dízel autóénál, pedig csak a nyers üzemanyagköltségekkel számoltunk.
Amikor viszont az Orbán-kormány másodszorra is megemeli az autógáz adóját, a dízelmotoros autóval már olcsóbban utazhatunk az autógázasnál. 100 ezer kilométerre vetítve az árelőny 50 ezer forint, ami már pénz, de a dolog összetettebb.
A kúton kicsit jobb, a szervizben sokkal drágább lehet a használt dízel
A számítás ugyanis nem veszi figyelembe a többnyire szívó benzines motoroknál jóval bonyolultabb és használt korukra reálisan sokkal többet futó turbódízelek magasabbnak ígérkező javítási összegeit.

Dízelmotoros autót is át lehet alakíttatni LPG-sre, de ebben az esetben gázolajat és autógázt is fogyaszt a motor, ezért nem kettős, hanem vegyes üzemű a motor. A beruházásnak csak sokat fogyasztó és nagyon sokat futó járművek, reálisan a nehéz tehergépkocsik esetében van értelme
LPG: drágább lesz, de akkor is megéri
Ezek a kiadások meg is úszhatok, de jelentős a kockázata, hogy nem így lesz és vastagon költeni kell a dízelmotorra. Főleg akkor, ha a tulaj sokat megy rövid városi utakon, elindulás után emelkedőn kell kaptatnia vagy nincs türelme a motor beindítása után és leállítása előtt mindig várni fél-egy percet, amíg körbeér az olaj illetve lecseng a gyorsan pörgő feltöltő.
Mert senki nem lehet biztos benne, hogy a területi képviselők hajszolt autói helyett a maroknyi gondos tulaj finoman bemelegített dízelét veszi-e meg.
Aki tehát óvatos duhaj, annak nemcsak most, de a kettős áremelés után is ésszerű alternatíva marad az autógáz.