Bíró Márk, Nógrád megyei fideszes képviselő megelégelte, hogy a túl magas bírságok és a betarthatatlan közlekedési szabályok miatt magyar polgárok sokaságának kerülhet veszélybe az anyagi egzisztenciája. A Fidesz-frakcióban egyetértésre talált felvetésével, hogy a helyzetet nagyszabású társadalmi, politikai, kormányzati összefogással meg kell változtatni. Pintér Sándor belügyminiszterrel csütörtökön kezdődnek az egyeztetések. Bíró Márkkal hétfőn, a belügyminiszter frakció-meghallgatása után beszélgettünk a Parlamentben.

– Mi történt a belügyminiszter úr meghallgatásán?

– Meghallgatta a felvetésünket, beszélgettünk, és úgy néz ki, működik a demokrácia: elindult egy párbeszéd a népképviselet és a hatalomgyakorló intézmény között. Csütörtökön kölcsönösen, részletesen megosztjuk egymással a gondolatainkat a témában, egy kezdő beszélgetésen tisztázzuk, mik lehetnek a céljaink, hogyan érhetjük el azokat. Úgy tűnik, 22 évnek kellett eltelni, hogy az emberek képviseltetve legyenek a KRESZ, a szabálysértési bírságok dolgában, most jött el az idő, hogy végre az ő érdekeik is megjelenjenek.

– Mik a céljaid?

– Nagyon egyszerű: szeretném életszerűvé szabni a közúti közlekedést. Nem akarok betarthatatlan szabályt, és ebben partnernek tűnik a belügyminiszter is. A sárga lámpán áthajtók büntetésével kapcsolatban Pintér úr maga hozta fel, hogy tud róla: külföldön sokfelé megvillogtatják a sárga lámpa előtt a zöldet, és ha ez nálunk is így lenne, nem lenne ez a betarthatatlan szabály. Hiszen a sárgánál való megállási kötelezettség betarthatatlan, és egy ilyen dologért ebben a gazdasági helyzetben nem igazán ildomos büntetni. A belügyminiszter ugyan azt állítja, hogy idén emiatt még nem büntettek senkit, de én akkor is rosszul vagyok a gondolattól, hogy olyan tettért büntethetnek, amit nem bírok elhárítani.

Bíró Márk, 37 éves FIDESZ-képviselő. Pásztóról jár dolgozni Budapestre (Passat kombival), és nagyon nyomasztja a magyar közúti közlekedés helyzete
A szerző és a képviselő az Ország Házában
Témába vágó faragvány az ülésterem előterében
Ha már ott voltunk, körbejártuk a Parlamentet a lelkes fotós kolléga kedvéért
Ha már ott voltunk, körbejártuk a Parlamentet a lelkes fotós kolléga kedvéért
14 fotó
Témába vágó faragvány az ülésterem előterében

Témába vágó faragvány az ülésterem előterében

Témába vágó faragvány az ülésterem előterében


Említettem egy vasúti átkelőt is Bátonyterenyén, ahol még villog a lámpa, de a sín vasa csak az úton látható, az aszfalt mellett már tyúkok legelnek. A 14500 fős települést pont kettémetszi ez a sín, és szerintem ott mindenki megszokásból közlekedik, hiszen nem jár ott vonat, nem is járt tíz éve. Ellenben ha kiég az izzó, és nem áll meg a polgár, 100 ezer forintra fogják büntetni.

– Kikre számítasz ebben a párbeszédben? Ugye már jogalkotói oldalon sem egyszerű a helyzet: van egy KRESZ, ami NFM. van egy szabálysértési törvény, van egy rendőri jogalkalmazási gyakorlat, ami BM. Van egy készülő Nemzeti Közlekedési Stratégia…

–  Nyilván nem csak a Belügyminisztériumról beszélek, hanem az összes olyan minisztériumról, akinek köze van a közlekedéshez. Nem állapot, hogy képviselőként pattogok a minisztériumok között, mert mindnek csak részterületen van felelőssége, szeretném összehozni egy mederbe ezt a folyamatot. Ha elindult ez a párbeszéd, akkor annak tanulságait mindenképpen örömmel látnám a Nemzeti Közlekedési Stratégiában.

A szerző és a képviselő az Ország Házában

A szerző és a képviselő az Ország Házában

– Ebben az egész témakörben a szabályok gyakorlatba átültetésében (táblázás, felfestések) nagyon sok terület érdekelt, önkormányzatok, Magyar Közút, MÁV, ÁAK, közlekedési felügyeletek, NKH, rendőrség. Ezeket is mind  be lehet vonni ebbe a párbeszédbe?

– Nagyon szeretném, ha a párbeszéd tanulságai nem csak a levegőbe puffantott szavak lennének, hanem eljutnának a gyakorlatig. 22 év után jó lenne, ha a KRESZ nem csak büntetések oka lenne, hanem korszerű, logikus szabályozás. Kimunkáltabb, valóban működő pontrendszer, hatékonyabb oktatás kellene; a közlekedés irányításában főként prevenciót szeretnék, nem szankciót. Mindenkinek az az érdeke, hogy kevesebb legyen a baleset, és a közlekedési környezetet egy jogkövető polgár által betarthatóvá kell tenni – ezekhez a célokhoz sokan kellenek, igen.

– Mikor lesz az szerinted, hogy nagyjából osztrák színvonalon, egyértelmű rendőri ellenőrzés mellett autózhassunk?

– Sok összetevős dolog ez a változás, időben nem tudom meghatározni a kifutását. De szeretném, ha ez a talán soha le nem záródó folyamat gyorsan zajló folyamat lenne. Ma már a közlekedés  nem luxus, a napi élethez, a munka ellátásához szükséges alapfeltétel – legyen rendben.

– A Belügyminiszterrel már volt egy szembesülés, de lesz még számos ilyen csörte; bírod-e a felsőbb kormánykörök támogatását a harcodban?

– Jelenleg a frakció támogatását bírom, és ez mindennek az alapja. A szavazópolgárok juttatták a hatalomba a frakciónkat, bázisszavazatával ez a frakció irányítja az országot – ennek elégnek kell lennie a munkához.