A kilencvenes évek derekán a hibridhajtásról csak a japán gyártók juthattak eszünkbe. Lehet, hogy a lelkes bálnavadászó nemzet ezzel akart törleszteni a földanya felé, mindenesetre két márka kiemelkedik, ha a hibridek fejlesztéséről van szó: a Toyota és a Honda. A köztudatban a Toyota Prius a nagybetűs hibrid, története, fejlesztése sokkal nagyobb tömeg számára ismert, mint a Honda által bejárt út. Pedig az ellenlábas sem bazári mutatványt tákolt világtól eldugott sufniban, az Insight komoly mérnöki munka eredménye.

Csak a japánok!

A fejlesztés első lépcsőfokát az 1997-ben bemutatott Honda J-VX koncepció jelentette. A Tokiói Autószalonon leleplezett tanulmány olyan volt, mint a zabálás mellett fogyást kínáló csodaszer, egyszerre akart sportos és takarékos lenni.

A nemes célért alacsony tömeggel és tökéletesre csiszolt légellenállással harcolt a J-VX, utóbbi igen jót tett a formának is. Ha sokáig szuggeráljuk, a kétszemélyes mini kupé részleteiben kísértetiesen hasonlítani kezd a technológiát tovább vivő és azt napjaink valóságában használó Honda CR-Z-re.

Tulajdonképpen az alapötlet azóta sem változott, a J-VX orrában egy háromhengeres, ezer köbcentis VTEC benzinmotor dolgozott a hozzá kapcsolt IMA (Integrated Motor Assist) rendszerű elektromos hajtással segítve. A begyűjtött energiát eredetileg akkumulátor helyett nagy kapacitású kondenzátor zárta volna magába. Ez a megoldás végül kukába került, hiába magas az élettartama és ad le nagy energiát rövid idő alatt. Pont ez utóbbi lett a veszte, balesetkor a zabolátlanul kiszabaduló wattok kelthetnek veszélyhelyzetet, és a gyors merülés sem passzolt a mindennapok vezetési ritmusához.

Miről szól az IMA?

Célja a fékezéskor más autókban hővé vesző energia csapdába ejtése, és ezt újra felhasználva a benzinmotor támogatása némi lóerővel és nagyobb adag nyomatékkal. Működni működik, de sokan kételkednek a fogyasztásra gyakorolt jótékony hatásában, egyes vélemények szerint a rendszer és az akkumulátorok többletsúlya elemészti az előnyt.

Az integrált rásegítő villanymotor örök téma hibridhajtás definícióján vitatkozó kocsmadoktoroknak. Mert a benzines blokk alumíniumházában helyet foglaló villanymotor ugye csak segít, nem hajt önállóan. Vagy mégis? Tulajdonképpen néha leheletnyit igen, sík vagy enyhén lejtő úton a 10 kW körüli teljesítményű villamos gép önmagában is elgurítja az autót, de elindulni vagy parkolni tényleg nem lehet vele.

A fejlesztés folyamatosan zajlik, a Jazz Hybrid már 95 százalékban átdolgozott rendszert kapott a Civic Hybridhez képest, és hamarosan a Nikkel-fémhidrid akkumulátorokat is lítiumionos egységre cserélik a Hondánál.

A Dualnote 3.5 literes V6-osa mellett három elektromos motor dolgozott a 400 lóerős összteljesítményért. Mindezt 5.5 literes fogyasztás mellett!
A Dualnote 3.5 literes V6-osa mellett három elektromos motor dolgozott a 400 lóerős összteljesítményért. Mindezt 5.5 literes fogyasztás mellett!

Az olcsó japán hibrid históriája

A Dualnote 3.5 literes V6-osa mellett három elektromos motor dolgozott a 400 lóerős összteljesítményért. Mindezt 5.5 literes fogyasztás mellett!
Ilyen ha elgurul a japán gyógyszer, kár hogy nem valósult meg a Dualnote
Ilyen ha elgurul a japán gyógyszer, kár hogy nem valósult meg a Dualnote
Az alapötlet 1997-ből a J-VX tanulmány
Az alapötlet 1997-ből a J-VX tanulmány
Az alapötlet 1997-ből a J-VX tanulmány
A Honda Jazz a legolcsóbbak között kínálja a hibridhajtást
A fogyasztás főleg rajtunk múlik, még a hibridekben is. Ezért a Honda friss, zöld levelek virtuális gyűjtésével ösztönöz minket az ökobarát gázpedálhasználatra
Az IMA előnye a költséghatékonyság és az egyszerűség, így szinte bármelyik típusba beépíthető
A j-vx koncepció elképzelését a sportos hibridről a CR-Z valósította meg. Virgonc rizsrakéta baráti fogyasztással.
Az Insight I. minden porcikája a fogyasztáscsökkentésről szólt, az első évben még légkondicionálót sem kínáltak hozzá
A Honda célja a költséghatékony, egyszerű, szélesebb rétegek számára elérhető hibridrendszer megvalósítása volt.
Az Insight II. már öt személynek kínál kényelmes utazást, cserébe be kell érnünk az átlagosan takarékos fogyasztással, rekordérték helyett
Az Insight II. már öt személynek kínál kényelmes utazást, cserébe be kell érnünk az átlagosan takarékos fogyasztással, rekordérték helyett
Fotó megosztása:

Az alapötlet 1997-ből a J-VX tanulmány

Az alapötlet 1997-ből a J-VX tanulmány

A fokozatmentes CVT-váltóval szerelt tanulmány ennek ellenére értékes tapasztalatokat adott a hibridautók fejlesztéséhez, ami 1999-ben az Insight bemutatásával hagyta el az autókiállítások világát. 

Az Insight I. minden porcikája a fogyasztáscsökkentésről szólt, az első évben még légkondicionálót sem kínáltak hozzá

Az Insight I. minden porcikája a fogyasztáscsökkentésről szólt, az első évben még légkondicionálót sem kínáltak hozzá

Az Insight I. minden porcikája a fogyasztáscsökkentésről szólt, az első évben még légkondicionálót sem kínáltak hozzá


Maradhatott volna lázadó

A radikális külső helyett egy széles tömegek számára emészthető karosszériát kapott az Insight, természetesen az aerodinamikai célokat maximálisan szem előtt tartva (burkolt kerékjárati ívek és padlólemez).  Semleges lett az Insight, száműzve a lázadó részleteket megépítették a fogyasztáscsökkentés célszerszámát, aminek birtokában nyugodtan küldhetett bárki környezettudatos mosolyt a csodálkozó szomszédok felé.

Csendes siker ugyan, de 1999 decemberében a Honda Insight lett az első hibrid az észak-amerikai piacon, hét hónappal megelőzve a Toyota Priust. Az első példányok a karcsúságnak teljesen alárendelt darabok voltak, manuális váltóval, légkondicionáló nélkül, majd lassan beszivárogtak a modern autózás elengedhetetlen kellékei.

A technológia kevesebbet változott, mint a külső, a benzinmotor maradt ezer köbcentis és 67 lóerős, aminek munkáját egy 13 lóerős elektromos motor segítette. A delejes/benzines egység közös teljesítménye vagy fokozatmentes CVT, vagy hagyományos manuális váltón keresztül jutott el az első kerekekhez. A fékezéskor visszanyert energiát a zsákutcának bizonyult kondenzátor helyett nikkel-vashidrid akkumulátorok raktározták el. 

Ilyen ha elgurul a japán gyógyszer, kár hogy nem valósult meg a Dualnote

Ilyen ha elgurul a japán gyógyszer, kár hogy nem valósult meg a Dualnote

Ilyen ha elgurul a japán gyógyszer, kár hogy nem valósult meg a Dualnote


Mélyrepüléssel indított az IMA

A csomag tényleg hozta a beígért számokat, a 0,25 légellenállási együtthatójú, csupán 834 kilogrammot nyomó hibrid Honda mindössze 3,4 liter üzemanyagot kért száz kilométerre. A pezsgődurrogás és konfettieső mégis elmaradt, az Insight első generációja nem lett világsiker. Sőt, a 18 ezer eladott darabbal mondhatjuk fiaskónak. Hiányzott a marketinggépezet olajozott működése, a kétszemélyes felépítés pedig a vagány formát sutba dobva eleve elrettentő erő volt. Így az igazi áttörés elmaradt, és a korszak hibridautójaként a Prius égett bele a kollektív emlékezetbe.

A legdurvább verzió – Honda Dualnote

Amikor elengedik a japán fejlesztők kezét, ott mosódik össze a sci-fi a valósággal. A Honda Dualnote mindenesetre bármelyik hollywoodi forgatókönyvfirkászt tarkón veri futurizmusával. Az NSX örökségét folytató középmotoros sportgép 400 lóerejéből háromszázat a 3,5 literes V6-os benzinmotor ad, a többit az első kerekeket hajtó villanymotorok dobják a közösbe. Slusszpoén, hogy a motor szintén IMA rendszerű, tehát szegről-végről ott is dolgozik egy harmadik villanymotor. A legmegdöbbentőbb adat mégis a fogyasztás! A Honda itt álmodott igazán nagyot, ehhez a teljesítményhez 5,5 literes átlagfogyasztást ígért. Vastag hanta, de a koncepcióért kár, egy modern kütyükkel teletömött igazán durva hibrid sportautóra már régóta szomjazik a piac.

Az összehasonlítás sántít, a Toyota full hibrid típusa mind árban, mind technológiában más kategóriát képvisel. A Honda célja a költséghatékony, egyszerű, szélesebb rétegek számára elérhető hibridrendszer megvalósítása volt. Ebből a szempontból komoly sikernek számít az IMA rendszer, a második Insight generáció mellett ma már a Jazz, Civic, CR-Z típusok szintén szolgálnak hibrid változattal, a villanyhajtást nélkülöző kategóriatársakkal versenyképes áron.