“Számtalan panasz érkezett a jogszabály miatt” – mondta a Vezess.hu-nak Bossala Eszter, az Alapvető Jogok Biztosának szóvivője, emiatt vizsgálatot indított az ombudsman a mindössze pár hete létező rendelkezés miatt. Rogán Antal még novemberben jelentette be, hogy durván megszigorítják a regadó megfizetését külföldi rendszámmal elkerülők ellenében a törvényt.   

A kormánytöbbség gyorsan meg is szavazta a módosítást, amelynek következtében januártól immár csak 24 órán át használhatnak külföldi rendszámos autót Magyarországon azok, akiknek magyar lakcímkártyájuk van. Függetlenül attól, hogy milyen állampolgárok.

Körülbelül 40 ezer magyar járhat külföldi rendszámmal - Képünk illusztráció

Körülbelül 40 ezer magyar járhat külföldi rendszámmal – Képünk illusztráció

Most szerdán, alig nyolc héttel később, Szabó Máté ombudsman közleményt adott ki: “a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alkalmasak arra, hogy sértsék a tulajdonhoz, a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jogot, s közvetlenül veszélyeztessék a tisztességes eljárás jogát”. A biztos ezért a törvény megváltoztatására kéri a kormányt.

Feleségük miatt panaszkodtak a férjek

Információink szerint az ombudsman vizsgálata három területen hozott olyan eredményt, amely alátámasztja a fenti, lesújtó minősítést.

Az egyik probléma, hogy egy ellenőrzéskor a sofőrnek ott, az út szélén be kell mutatnia a külföldi rendszám törvény szerinti jogos használatát igazoló összes dokumentumot. Ha valami hibádzik a rendőr szerint, akkor le kell venni a rendszámot, utólagos dokumentumbemutatásra nincs lehetőség. Azonosító nélkül pedig csak a telephelyig mehet el a jármű, márpedig a külföldi rendszámos kocsik esetében jellemzően külföldön van a cég telephelye, csakhogy az országot nem lehet így elhagyni. A kör ezzel be is zárult.

A költségvetés becsült kára több tízmilliárd forint lehet a regadó megspórolása miatt - Képünk illusztráció

A költségvetés becsült kára több tízmilliárd forint lehet a regadó megspórolása miatt – Képünk illusztráció

A költségvetés becsült kára több tízmilliárd forint lehet a regadó megspórolása miatt – Képünk illusztráció


Szintén problémásnak tartja a vizsgálat a bírság mértékét, amely januártól megduplázódott. Kétezer köbcenti alatti személyautó esetén 400 ezer Ft, míg afölött 800 ezer, míg a többi járműnél 200 ezer. Ha természetes személyt büntetnek, akkor ezeknek az összegeknek a felét kell kifizetnie, de ezzel nincs vége, a rendőrök ugyanis megküldik a jármű tulajdonosának, az üzembentartójának, valamint a kocsinak az adatait a Nemzeti Adó és Vámhatóságnak (NAV).

“Legnagyobb számban azonban nem ezekkel kapcsolatban érkeztek panaszok, hanem a feleségek autóhasználatának a korlátozása miatt” – közölte az ombudsman szóvivője.  Bossala Eszter szerint sok külföldi rendszámos autót jogosan használó panaszos tette szóvá, hogy a felesége csak 24 óráig használhatja a kocsit. “Szabó Máté szerint a házasság olyan erős életközösség, amit nem lehet így korlátozni” – mondta a szóvivő.

Más problémák is vannak

Ha nem is ennyi embert érint, de ezeken felül is számos sebből vérzik a törvény, amint azt több cikkben megírtuk. A rugalmatlan jogszabály szerint például egy nemzetközileg ismert magyar élsportoló sem használhatja a külföldi szponzorától támogatásként kapott autót 24 óránál tovább, amelyen – mivel az a külföldi cég tulajdona – természetesen külföldi rendszám van. A sportoló jelenleg is jár az autóval, de közben retteg, hogy mikor állítja meg a rendőr, és mit csinál a teljesítménye elismeréseként kapott kocsival.

A jogszabályi rendelkezés nincs arányban az ügyeskedés megakadályozását célzó jogalkotói szándékkal, állítja a biztos - Képünk illusztráció

A jogszabályi rendelkezés nincs arányban az ügyeskedés megakadályozását célzó jogalkotói szándékkal, állítja a biztos – Képünk illusztráció

Szintén nem használhatja eredeti papírjaival (és eredeti, lengyel rendszámával) a Polski Fiat 125 Klub azt a 20 éves Nysát, amit ajándékba kapott a lengyel-magyar barátság erősítéseként egy krakkói kulturális szervezettől. Pedig egy régi, lengyel autók bemutatásával, ápolásával foglalkozó klub számára kevés nagyobb érték van annál, mint egy eredeti papíros youngtimer.

Az elmeszelt törvény alapján büntetnek

Egy nappal az ombudsman szerdai közleményét követően akciót indított az adóhatóság a külföldi rendszámos autók ellenőrzésére. “Mi csak jogalkalmazók vagyunk. Amíg hatályos ez a törvény, nekünk eszerint kell eljárni” – válaszolta kérdésünkre Suller Attila NAV-szóvivő, miszerint az ombudsman kifogásolta a törvényt. Suller hozzátette: álló és mozgó járműveket is ellenőriznek március 1-től. A rendőrség ezúttal nem vesz részt az akcióban, tudtuk meg az ORFK-tól.

A 2004-es uniós csatlakozás után vezette be a magyar kormány az autónként akár milliós regisztrációs adót, aminek elkerülésére egész iparág alakult itthon. Ezen vállalkozások bizonyos összeg fejében külföldi cégek nevére jelentették be az autót, így az adott ország rendszámával – a regadót megúszva – használták, és ma is használják sokan a nálunk forgalomba nem helyezett kocsikat.

Pontos számok nincsenek, de becslések szerint mintegy 40 ezer külföldi rendszámos autóval járhat magyar állampolgár idehaza. A költségvetés kiesése egyes számítások szerint több tízmillárd forint lehetett az elmúlt nyolc évben.

Rogán hallgat, a kormány hallgat

Az ombudsmani állásfoglalás nem kötelezi semmire a kormányt, viszont Bossala szerint az a gyakorlat, hogy a “biztosi hivatal nagy társadalmi presztízse miatt” általában megváltoztatja az Országgyűlés a kifogásolt jogszabályt.

Megkerestük Rogán Antalt, aki nem kívánja kommentálni az általa benyújtott törvény elbukását az ombudsman előtt, és nem reagált írásban feltett kérdéseinkre a kormányszóvivő sem. A jogszabályt megalkotó Belügyminisztérium sajtófőnök-helyettese, Mester Dávid azt mondta megkeresésünkre, hogy még nem érkezett meg hozzájuk Szabó levele, amire a törvényes határidőn belül válaszolnak majd. Minderre 60 napjuk van.