Vezetéstechnika

Mit tegyünk ha a fél éves autónk megmagyarázhatatlan tüneteket produkál, és a szervizben csak legyintenek aggodalmunkra?


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

Néha előfordul, hogy a fél éves autó sem problémamentes, a legrosszabb, ha a szerviz sem sejti a probléma okát

Néha előfordul, hogy a fél éves autó sem problémamentes, a legrosszabb, ha a szerviz sem sejti a probléma okát

Néha előfordul, hogy a fél éves autó sem problémamentes, a legrosszabb, ha a szerviz sem sejti a probléma okát


Vam egy féléves kb. 3000 km-t futott Skoda Octaviam. A detektől fogva a bal első kerék felől fémes zörej hallatszik, ha fekvőrendőrre, úthibára hajtok. Ha a kocsi kanyarban a bal első kerékre dől, akkor is szokott hallatszani. Nem minden úthibán szólal meg de az esetek háromnegyedében. A zörej hasonlít ahhoz, mintha egy fémlemez pattanna. Vissza vittem ahol vásároltam, de ott azt mondták hogy nincs semmi baj, jó ez így. Mivel a futómű felől jön a zaj én nem vagyok ilyen nyugodt. Kinek van igaza? Mivel garanciális a kocsi máshova nem tudom vinni. Mit lehetne tenni?

Üdvözlettel Molnár István

Szakértőnk válasza

Tisztelt Molnár Úr !

Több olyan flottával rendelkező cég jár hozzám tréningre, akik már évek óta Octaviákat használnak. Én is ezt a márkát hajtom, még nem tapasztaltam, vagy hallottam hogy valaki ilyen jelenségről beszámolt volna. Mivel menet közben jelentkező problémáról van szó, és jól beazonosítható oldalról , egy a munkafelvevővel megtett próbakörnél is jelentkeznie kell a hibának , mint jelenségnek.Amikor felveteti javításra, átvizsgálásra az autót, majd azt a javítás után átveszi, kérje a próbaút megtételét. Azt nem gondolom, hogy egy fél éves autónál a futómű felől ilyen hangokat hallani, az magától értetődő lenne. B variáció, tudom hogy pénzbe kerül, egy a gar. szervíztől független futóművesnek mutassa meg az autót egy próbakörre, és kérjen egy átvizsgálást, majd véleményt.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

A dízelek kora lejár szép lassan, az emelkedő üzemanyagárak, és szervizköltségek megfojtják az öngyulladós motorok előnyeit. Az egyetlen olcsóbb alternatíva csak a gázüzem lehet, bár sokan fenntartásokkal élnek az ismeretlen technikával szemben.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt András!

Az elmúlt 10 évben csak diesel autót használtam, de a mostani üzemanyag árak mellett ( és a magasabb járulékos költségek figyelembe vételével) visszakacsingatok a benzinesek felé. 8-9 éves 3.2-es V6-os Merciket nézegetek, ami gázzal kb egy 2 literes diesellel megegyező km költséget jelent. Mivel még sosem volt “nagy” benzin motoros autóm kicsit tartok tőle. Most egy 2 literes diesellel járok és ha ezen valami tönkremegy a motorban az sokkal költségesebb mint egy benzinesben. Ez az én véleményem, de nagyon szeretném tudni mit gondol erről egy szakértő?

Köszönettel: Attila

Szakértőnk válasza

Kedves Attila!

Az automata váltóval sok gond lehet, körültekintően válasszunk, ha mindenképp ilyet akarunk

Az automata váltóval sok gond lehet, körültekintően válasszunk, ha mindenképp ilyet akarunk

Az automata váltóval sok gond lehet, körültekintően válasszunk, ha mindenképp ilyet akarunk


Én sokkal inkább bízom egy erős, közúton nehezebben széthajtható, szívó benzines V6-ban, mint egy 2,0 dízelben, ezért olyannyira egyetértek az átállással, hogy saját magamnak épp manuális C 280-asokat nézegetek, majdani gázüzemmel. Én nem a motortól, inkább az E 320-ban széria automata váltótól tartanék ebben a korban, ezért megpróbálnék kézi váltós hathengeres Mercedest keresni, kisebb motorral, hiába van belőlük kevés.

Inkább keressen tovább, semmint a motornál hamarabb elhasználódó automata váltóra költsön bőségesen. Ha pl. 280-asban is kizárólag automatát talál, pár tipp a váltó kipróbálásához: Egy automata váltós kocsinál a motor beindítása után, mielőtt kiveszi P-ből a fokozatválasztó kart, érdemes várni vagy 15-20 másodpercet, hogy a váltóban mindenhová körbeérjen az olaj, ha pedig az autó egy hetet állt, akkor egy percet is. Fontos, hogy D-ből (előremenet R-be (rükverc) vagy P-be (parkolóállás) csak álló helyzetben kapcsoljon át, ne lassú gurulás közben és sosem a P reteszével rögzítse az autót, hanem a kézifékkel. Ha van nívópálca, érdemes ellenőrizni a kinézett autón az olajszintet a váltóban, ha ez nincs rendben, keressen másikat, mert elegendő olaj nélkül elpusztul az automata váltó.

A nagy lökettérfogatú benzinmotorok nagy eséllyel megbízhatóak, de a szervizköltségeik mindenképp magasak

A nagy lökettérfogatú benzinmotorok nagy eséllyel megbízhatóak, de a szervizköltségeik mindenképp magasak

A nagy lökettérfogatú benzinmotorok nagy eséllyel megbízhatóak, de a szervizköltségeik mindenképp magasak


A próbaúton hidegen kellene beindítani a motort, majd bő, de nem padlógázzal elindulni és figyelni, hogyan vált egyesből kettesbe majd felfelé. Általában az alsó fokozatok kuplungjai és fékjei mennek tönkre leghamarabb, tehát itt sem rángathat. Provokálni kell a váltót, mert kis gázzal az a szerkezet is korrekten kapcsol, amely javításra érett. 200 000 km egyébként már bőven ez a határ, pláne ha az autó ennek az irreálisan csekély futásteljesítménynek a 2-3 szorosát tette meg.

Próbálja ki a kickdown üzemmódot, amikor mondjuk 50-60-nal gurulva hirtelen padlógázt ad és a váltó visszavált több fokozatot is. Ha a padlógázas visszakapcsolás után a gázt felengedve nem vált feljebb az automata, hanem beragad az alacsony fokozatba, az baj. Fontos, hogy a váltó ne tántorogjon két fokozat határán, határozottan váltson fel vagy vissza. A váltóban a hidrodinamikus nyomatékváltót a következőképpen tesztelheti: nyomja ballal kőkeményen a féket, jobbal adjon egyre nagyobb gázt. Ekkor a hidrodinamikus nyomatékváltó egyik oldala áll, a másik menne, ezért a motor fordulatszáma nem nőhet 2000-2500 fölé, különben valahol elszökik az olajnyomás és hibás ez a fontos és drága alkatrész Üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Egyes emberek övfóbiában szenvednek. Mindent megtesznek, csak ne kelljen használni ezt az alapvető biztonsági eszközt, olvasónk még a jogi furfangot is bevetné a cél elérésének érdekében.


Olvasónk kérdezi

a biztonsági öv bekapcsolása!!

miután megbüntettek nem bekapcsol öv miatt–több ismerősöm is mondta.interneten is lehet olvasni hasonló,–hogy legyen mindég a hátam mögött bekapcsolva az öv–/persze csak helyi falun belüli egyik boltból ki a másikba be/–mert az nincsen meghatározva hol kell- előttem vagy hátam mögött kell bekapcsolva lenni.hol van ez leírva?—más!!!–ha az élettársam -fiam-lányom-vejem-FELESÉGEM-vezeti az autót vagy én az övékét-kell e meghatalmazás –ha én ott vagyok–ha én nem vagyok ott?

köszönöm

Szakértőnk válasza

Az övvel nem éri meg trükközni, a szilánkosra tört orr fájdalmasabb mint a büntető csekk.

Az övvel nem éri meg trükközni, a szilánkosra tört orr fájdalmasabb mint a büntető csekk.

Az övvel nem éri meg trükközni, a szilánkosra tört orr fájdalmasabb mint a büntető csekk.


Tisztelt Olvasó!

A kérdése egy kicsit hasonló egy közismert legendához, amely szerint a jelzőtáblákon a sebességhatárok mértékegysége nincs megadva, és erre eredményesen lehet hivatkozni. Természetesen mindkét legenda teljesen alaptalan. A KRESZ szabályozása e körben teljesen egyértelmű, maga előtt köteles bekötni az övet, különben az öv nyilvánvalóan képtelen lenne a megcélzott hatásokat kifejteni. Amennyiben az öv Ön mögött van bekötve, a rendőr ugyanúgy meg fogja büntetni, teljesen jogosan. De ne csak a büntetés veszélye miatt kösse be az övét! Akár egy 100 m-es úton is szenvedhet igen súlyos balesetet, akármilyen rutinos és megfontolt vezető. Egy baleset esetén pedig az öv megmentheti az életét. Ahhoz, hogy az Ön járművét más, közeli hozzátartozója használja, nem szükséges meghatalmazás.

Tisztelettel: dr.Kozma Tamás www.karterito.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!