100 éve történt


Henry Ford
Nem sok szilárd burkolatú utat láthatott

Nem sok szilárd burkolatú utat láthatott

Nem sok szilárd burkolatú utat láthatott


és fia (Henry Ford and Son), Fordson néven kezdtek el traktorokat gyártani 1917-ben, kihasználva a sorozatgyártás kínálta előnyöket. Termékeik világszerte kedveltté váltak, hazánkban is számos példány gazdára talált.

Logikus lépésnek tűnt Henry Ford részéről, hogy Európába is helyezzen gyártókapacitást. A Németországba tervezett gyár azonban csak terv maradt, ám a német Fordson traktor rajongói klubok nem hagyják feledésbe merülni a nevet.

A Ford Motor Company egészen 1991-ig gyártott traktorokat; akkor adták el ezt a divíziót a Fiatnak. Íme a rövid hír (vicces sajtóhibával a mágnás nevében):

1920. december 9.

“A Neues Wiener Journalnak jelentik Berlinből: Harry Ford, az ismert amerikai automobil gyáros, tervbe vette, hogy Németországban mezőgazdasági gépgyárakat alapit.”

Egy szépen felújított Fordson Model F

Egy szépen felújított Fordson Model F

70 éve történt
Mikor Angliában
Hore-Belisha világitótornya

Hore-Belisha világitótornya

Hore-Belisha világitótornya


voltam az Auris HSD gyártásának ünnepélyes megkezdésén, feltűnt, hogy az angol autósok igen könnyen észrevehetik a gyalogos-átkelőhelyeket. Nem gondoltam – bár gondolhattam volna, hiszen ott mindennek hagyománya van -, hogy már majdnem hetven esztendeje így vannak jelezve a “zebrák”.

A hírben a határidő érdekes. Egy bő hónapot kaptak a londoni illetékesek, hogy 10 000 átkelőt létesítsenek. Ennyi idő alatt nálunk egy aláírás sem kerül rá egy hasonló utasítást tartalmazó dokumentumra.

1934. szeptember 20.

“Hore Belisha közlekedési miniszter utasitotta a londoni megyei tanácsost, hogy október 27-ig 10.000 átjárót létesítsen gyalogosok számára a főváros forgalmasabb kocsiutjain olyan helyeken, ahol sem rendőr, sem villanyrendőr nem irányitja a forgalmat.

Az átjárókat a

Így messziről észrevehető egy gyalogos átkelőhely

Így messziről észrevehető egy gyalogos átkelőhely

Így messziről észrevehető egy gyalogos átkelőhely


kocsiutba vert fényes acélszögekkel határolják el és mindegyik végén egy-egy két méter magas vasállványra szerelt borostyánszinü nagy üveggömböt helyeznek el, amelyek visszaverik a lámpák fényét, ugyhogy egy kilométer távolságra láthatók lesznek. Ezeket az üveggömböket “Hore-Belisha világitótornyainak” nevezte el a londoni néphumor.

A miniszter rendeletében ezeket mondja: “London utcai forgalma átlag napi négy emberéletet követel áldozatul és fel akarom venni a harcot ezzel a vérengzéssel. Az átkelők a gyalogosok mentőövei lesznek, amelyekkel biztonságban kelhetnek át a modern utca “Vörös tengerén”.

Vegyék tudomásul, a gyalogjárók, hogy az átkelők határain belül ők a feltétlen urak, akik megelőzik a gépkocsikat. A gyalogjárók jól tennék, ha átkelésnél jelt adnának a gépkocsiknak, ez azonban nem feltétlenül szükséges, mert a gépkocsiknak a gyalogosok előtt meg kell állniok vagy ki kell térniök.”

20 éve történt


Rövidhírek a kilencvenes évek elejéről. Csupa-csupa lelkes és sikeres gyártó. Növekedés minden mennyiségben. Öröm, boldogság.
Azért a Volvo és a Mitsubishi együttműködése nem sikerült túlságosan fényesre, hiszen a Carismával sikerült egy olyan autót megalkotniuk, ami akkor észrevétlen volt, mára pedig mindenki elfelejtette.
Hátulról is olyan semmilyen

Hátulról is olyan semmilyen

1990. április 27.

“Az előző évihez hasonló,

Mercedes-Benz 500 E, amikor még nem ítélték el a magas fogyasztású autókat

Mercedes-Benz 500 E, amikor még nem ítélték el a magas fogyasztású autókat

Mercedes-Benz 500 E


1,7 milliárd márka nyereséget mutatott ki múlt évi gazdálkodásában a Daimler-Benz nyugatnémet autóipari konszern. Ebből az anyavállalat, a Daimler-Benz AG nyeresége 1,2 milliárd márka, amelynek feléből tartalékot képeznek, másik felét pedig szétosztják osztalékként a részvényesek között.

Jövedelmező Mercedes-részvényesnek lenni, mivel egy 50 márka névértékű részvény után 12 márka osztalékot fizetnek, ami formailag 24 százalékos kamatjövedelemnek felel meg az alig pár százalékos NSZK-beli infláció mellett. A konszern teljes árbevétele egyébként tavaly 76,569 milliárd márka volt.

A Volkswagen

Igen kedvelt volt ez a Passat generáció

Igen kedvelt volt ez a Passat generáció

Igen kedvelt volt ez a Passat generáció


nyugatnémet autókonszern vegyes vállalatot vállalatot hozott létre saját és keletnémet partnere, az IFA-Kombinat PKW termékeinek NDK-beli terjesztésére. Az új hálózat csupán az értékesítést öleli fel, a két cég autóinak szervizelése továbbra is külön-külön hálózatban történik. A Volkswagen abbanbízik, hogy a IFÁ-val közös értékesítési hálózat révén 1991-től évi 50 ezer Volkswagen és Audi márkájú autót, valamint 5 ezer SEAT-modellt tud eladni a mai NDK területén. Az értékesítési részleg feladata lesz az is, hogy világszínvonalra emelje a Trabant meglévő eladási hálózatát.

A japán Mitsubishi és a svéd Volvo közösen szándékozik személygépkocsit gyártani Belgiumban. E célból vegyes vállalatot létesítenek. A tervek szerint évi 200 ezer darabot szerelnek össze a Mitsubishi “Mirage” modelljén alapuló gépkocsiból a Volvo genti üzemében, 1993-tól.”