100 éve történt


Az alábbiakban egy versenybaleset minden részletre kiterjedő leírását olvashatjuk. Az 1900-as évek elejének stílusában. Ámbár lehet, hogy azért nem tartalmaz semmiféle információt a körülményekre vonatkozóan, hogy ezzel vonzza be a kíváncsiskodókat a versenyekre.
Hiszen sokak számára most is a balesetek a legérdekesebbek egy-egy versenyen. Miért lett volna ez másképp akkoriban?

Springfield (Illinois), 1910. október 2.

“Vredebourgh sportsman egy automobilversenyen halálosan megsebesült. Az automobil nekiment egy kerítésnek s Vredebourghnak majdnem leütötte a fejét.”

A versenyzés már akkor is tömegeket vonzott

A versenyzés már akkor is tömegeket vonzott

70 éve történt

Egy mérnök honfitársunk az Egyesült Államokban járt, s megosztotta kollégáival az ott látottakat. A beszámoló kissé elfogultan próbál rámutatni, hogy Amerikában sincs kolbászból a kerítés.
Ám saját szavait cáfolja meg a szerző, mikor leírja, hogy ott gyakorlatilag mindenki megengedheti magának az automobil megvásárlását és fenntartását, ráadásul akár évenkénti cseréjét is.

1938. október 27.

“KORSZERŰ ÜZEMVEZETÉS AMERIKÁBAN.

A Mérnökpolitikai

Ford Phaeton 1936 - évenként cserélhették

Ford Phaeton 1936 – évenként cserélhették

Ford Phaeton 1936 – évenként cserélhették


Társaság ülésén dr. Balló Alfréd Beszkárt főmérnök számolt be az amerikai tapasztalatairól…
…Az amerikai “Management”, a vezető diktatórikus hatalmán alapul. Ezen elv azonban nem egyezik a demokratikus Amerikával, de ha üzletről van szó, eltűrik. Egyesek próbálkoznak munkásokból kiválasztott üzemi tanácsokkal, de valójában a vezető hatalma megmarad. Az egész arra jó, hogy reklámnak használhassák.

A termelés terén szalagrendszer és tömeggyártás révén érték el azt, hogy ma 1000 dollárért a legnagyobb luxussal kiállított autót kapni, holott 1918-ban egy Ford-kocsi ára körülbelül a duplája volt.
A szalagrendszer kifejlesztését az amerikaiak maguknak tulajdonítják és büszkék rá. Valóban óriási előnyei vannak és nagyrészt ennek köszönheti Amerika iparának fejlődését.

Így érhető el, hogy ma már mindenki évenként cseréli ki kocsiját és a munkások “Volkswagen”-ja nem más, mint a másodkézből vásárolt nagykocsi.”

60 éve történt


Osztrák szomszédainknál s

Steyr 200 - A háborút megelőzően készült modell

Steyr 200 – A háborút megelőzően készült modell

Steyr 200


em múlt el nyomtalanul a II. Világháború, hiszen gazdaságuk amerikai befolyás alá került.
Az alábbi hír a korábban szebb napokat látott gépkocsiiparuk teljes leépítéséről értekezik, kilátástalanságot jövendölve; külön kiemelve a Steyr-műveket.

Azóta már tudjuk, hogy korántsem lett olyan fekete a jövő, hiszen a Steyr az azóta eltelt időben olyan híres és/vagy érdekes járműveket készített, mint a Puch 500, vagy a Pinzgauer.

Már csak az ilyen múltbéli tévedések miatt is érdekes visszatekinteni a múlt híreibe. Hátha Maygarországon sem a Suzuki lesz örökre a hazai autómárka!

Bécs, 1948. július 30.

“Az amerikaiak gazdasági politikája Ausztriában oda vezetett, hogy az egykor erős osztrák gépkocsiipar teljesen elsatnyult. Nemrégen hosszu évekre elégséges gépkocsi pótalkatrészt szállítottak Ausztriába, de ezek mind Ford gépekbe valók. A Ford-művek birtokában lévő németországi gépkocsigyárak elárasztották Ausztriát Ford és Opel gépkocsikkal.

Steyr Puch 500

Steyr Puch 500

A híres osztrák Steyr-művek nem gyárthatnak gépkocsit, mert az amerikaiak nem adnak rá engedélyt. Az osztrák kormány ügynökei Amerikában vásárolnak mozdonyokat és vasuti kocsikat, holott az osztrák ipart is alkalmas volna ezek gyártására. Az amerikai ügynökök hatalmas pénzeket keresnek az ilyen üzleteken, ugyanakkor az osztrák ipar sorvadt állapotában marad és az osztrák ipari munkások nem jutnak megélhetéshez.”

20 éve történt


Elképzelhetetlen volt,

A Corolla kisautóként indult

A Corolla kisautóként indult

A Corolla kisautóként indult


hogy a Ford T-modell gyártási darabszámát valaha is meg lehet haladni. Aztán ez hamar sikerült a Volkswagennek, a Bogárral, s később pedig a Toyotának a Corollával.
Így 1990-ben a Ford T a harmadik helyre szorult.

Míg azonban mind a Ford, mind a Volkswagen gyakorlatilag nagyobb változtatások nélkül gyártotta sikeres modelljeiket, a Corollának hat jelentős generációváltás volt szükséges az eredmény eléréséhez.

Természetesen ez nem csökkenti a japánok érdemeit, akik az azóta eltel 20 esztendőben négy újabb modellváltozatot mutattak be.
Sőt, már több, mint 30 millió példányt adtak el belőle úgy, hogy 2006 óta az ötajtós verzió Auris néven fut.

Tokió, 1990. július 4.

“A Toyota 1966-os Corolla modellje bizonyult az eddigi második legnépszerűbb autómodellnek a világon, a Volkswagen bogárhátúja után. A japán autógyár bejelentette, hogy június végéig 15 040 200 darab készült el ebből az autóból, vagyis 33 ezerrel több, mint a Ford híres-nevezetes T-modelljéből.

A jelenleg futó modell

A jelenleg futó modell

Ez az első japán autómodell, amelyből több mint 15 millió készült. Japánban 4, a szigetországon kívül pedig 13 telephelyen gyártják. A Corolla rendkívül népszerű Japánban, ahol 1986 óta vezeti az eladási statisztikát, de jól ismerik másik 150 országban is.

A külsőleg hagyományos kinézetű autót általában 1500 köbcentis motorral szerelik fel. Jelenleg már a hatodik generációjának gyártása folyik. A hír nem szól arról, hogy vajon addig tervezik-e gyártani a Corollát, amíg meg nem döntik a bogárhátú 25 milliós rekordját?”