King of Europe - Szentesi István Dodge Vipere

King of Europe – Szentesi István Dodge Vipere

King of Europe – Szentesi István Dodge Vipere


A nitróval legutoljára pár évvel ezelőtt a Goa techno partikon találkoztam. A dinitrogén-oxidot, vagyis az orvosi altatógázt, vagy ha jobban tetszik a kéjgázt fél illegálisan lufiba töltve árulták. Pár perc vidámság ára 500 forint volt. Persze tizenévesen a habszifon hajtógázzal is volt néhány történetem, de azt jobb feledni.

Saab 900 Turbóm nitrósítása előtt elég volt néhányszor beszélnem Szentesi Istvánnal – aki 11 éve indul gyorsulási versenyeken, és az elmúlt hat évben elhozta a leggyorsabbaknak járó kupát – és megvolt az elhatározás. 1996-ban építette első nitrós autóját, egy 180 lóerős Corvette-t, azóta csak gyűltek a tapasztalatok.

N2O – Narkózis kéjgázzal
A dinitrogén-oxid vagy N2O Színtelen és gyakorlatilag szagtalan, íztelennek mondható gáz. Kritikus hőmérséklete 35,4 Celsius-fok. A hőmérséklettől függően 3-7,5 MPa (30-75 atmoszféra) nyomásnál színtelen folyadék.
A gáz kémiai affinitása minimális. Csak narkotikus hatású, semmilyen kémiai kötésbe nem lép a szervezetben. Nincs mellékhatása, teljesen ártalmatlan. Maga a gáz narkotikus, és nem az oxigénhiány a narkózis oka, bár az anoxia fokozza a hatását.

75% N2O + 25% O2 keveréke (kéjgáz) a legalkalmasabb narkózisra. (A kéjgáz elnevezés onnan származik, hogy ez a gázkeverék gyakran okoz erotikus hallucinációkat.) 21%-nál kevesebb oxigénnel adva a hipoxia károsíthatja az agyszövetet és a szívet.

A narkózisból a felébredés rendkívül gyors. Eliminációja főleg a tüdőn keresztül megy végbe, kis hányada bőrön keresztül diffundál. Utóhatása nincs. Megfelelő technikával (!!!) alkalmazva veszélytelen, 100 000 narkózisra jut egy halál. Annyira visszafordítható a hatása, hogy kutyákon 3 napig fenntartott állandó narkózis után néhány perc alatt tökéletesen, nyom nélkül szűnik meg a narkózis. Forrás: Knoll József – Gyógyszertan (Medicina könyvkiadó – 1987)

Hogy működik?

A fúvóka méretezése kézzel történik

A fúvóka méretezése kézzel történik

A fúvóka méretezése kézzel történik


A nitrósítás a tuning egyik legolcsóbb és leghatékonyabb eszköze, eredményességét tekintve semmi mással nem összehasonlítható.

Alapelve az, hogy a tökéletesebb égés eléréséért plusz oxigént adunk a motornak egy speciális gáz (N2O) formájában.

Általában kétféle megoldás létezik, a száraz és a nedves nitró. Előbbi esetben csupán gázt, a nedvesnél plusz üzemanyagot is fecskendeznek a szívótorokba.

Egyszerű és olcsó nitróbeépítő-készlet tartozékai

Egyszerű és olcsó nitróbeépítő-készlet tartozékai

Egyszerű és olcsó nitrobeépítő-készlet tartozékai


Amíg az elsőnek határt szab az eredetileg szállított üzemanyag-mennyiség, a nedves nitró esetében gáz- és üzemanyag-fúvókákon keresztül adagolhatjuk a plusz keveréket.

Alapból egy biztonsági dús keverékkel kell kezdeni, majd az üzemanyag szegényítéssel – mondjuk szélessávú lambda-szonda segítségével – kell behangolni a megfelelő értéket. Nitróval padlógázon a dús 0,85 lambda érték a biztonságos.

Miből lesz plusz 50 lóerő?

A palack jó sok helyet foglal a csomagtartóból

A palack jó sok helyet foglal a csomagtartóból

A palack jó sok helyet foglal a csomagtartóból


Például ha 50 lóerő pluszt szeretnénk, 3 Bar üzemanyag-nyomás esetében 75 Bar nitrópalack nyomás mellett 0,49 mm az üzemanyag- és 0,83 mm az N2O gázfúvóka mérete. Egy rendes nitróépítőnek van speciális fúvókafúró készlete, amely segítségével a hangolás tökéletesen megoldható.

Ahogy minden tuningnál, a nitrónál is a legnagyobb veszély a szegény keverékképzés. Ebben az esetben a jelentős oxigénadagolással könnyedén hígíthatjuk a keveréket, ami kritikus esetben szelepégéshez, a dugattyú lyukadásához is vezethet.

1,4-es autóval 30 lóerő

A nitro-benzin keverőfej

A nitro-benzin keverőfej

A nitro-benzin keverőfej


A profi automatikus rendszerek, amilyen a magyar Nitrosystem  is, folyamatosan figyeli az üzemanyag-levegő arányt, így az elektronika megakadályozza a keverék szegényedését. A tuning aktiválásakor egy mágnesszelep engedi a szívócsőbe helyezett nitrófejbe az anyagokat.

Profi beállítással, megfelelően felkészített autóval rövid távon 100 százalék feletti teljesítmény-növekedés érhető el. Szentesi Pisti 400 lóerős Camarójából nitróval + 400 lóerőt csalogatott ki. Utcai autóval is radikális a változás, de ott már komoly korlátok vannak: 2000 köbcentiből maximum +50 LE, 1400 köbcenti alatt pedig maximum 30 lóerő plusz nyerhető. A nitrós autónak a hangja is megváltozik, élesebb, recsegősebb lesz és a felpörgési idő szinte lefeleződik.


Nem veszélytelen, de könnyen beépíthető

A nitró sunyi dolog: idő előtti égés esetén nem nagy detonáció – vagyis kopogás – hallatszik, mint a benzinnél, hanem sok kisebb, olyan mintha rizsszemek futnának a rendszerben. Rossz beállítással van esély a motor elpusztítására, például egy masszív dugattyújú Honda esetében a gyűrűhornyok szakadtak le, de volt egy eset, amikor egy VW hajtókarja hajlott el kb. 30 lóerős teljesítménynövekedés mellett.

Nagyon fontos biztonsági elem a gázpedál-határolás

Nagyon fontos biztonsági elem a gázpedál-határolás

A gázpedál-határolás nagyon fontos biztonsági elem


A nitró beépítéshez nem kell sokat változtatni az autón. Például nem kell plusz levegőt biztosítanunk a plusz üzemanyag mellé, ugyanis a dinitrogén-oxiddal visszük be az égéshez az oxigént. Ez óriási költségcsökkentő tényező. A tapasztalatok alapján a kipufogó átalakítása sem szükséges, az az autó, amivel Szentesi Pisti 6 éven keresztül nyert lépten-nyomon, gyári leömlőkkel és gyári rendszerrel rendelkezik.

Egy nitró-tartályt kell biztonságosan rögzíteni az autóban, és a motorig vinni a fémhálós nagynyomású csövet.

A dúsítási értékeket könnyedén programozhatom

A dúsítási értékeket könnyedén programozhatom

A dúsítási értékeket könnyedén programozhatom


A normál 5 mm átmérőjű csövek +150 lóerőt tudnak kiszolgálni, e fölött vastagabbak kellenek. A mágnesszelepeket minél közelebb kell elhelyezni a szívócsonkhoz, hogy a fáziskésés a legkisebb legyen.

A bejutó plusz üzemanyag hőmérséklete nagyon alacsony (amit egyébként kompenzálni is illik), például a hengerenkénti nitróbefecskendezős Vipernél, ahol 10 befecskendező van, tiszta jég a szívósor.

Nitrót a Saabba!

A Saab motortere a nitróval

A Saab motortere a nitróval

A Saab motortere a nitróval


Ennyit az alapelvekről, nézzük, mi lett a saját autómmal! Az én Saabom benzin helyett csak E85-tel megy immáron két és fél éve. A növényi etil-alkoholon alapuló üzemanyagnak rendkívül jó a kompressziótűrése, nitró esetén ez a tulajdonság még előnyösebb, ezért nyilvánvaló volt, hogy a nitrót is az alkoholhoz illesztem.

A terv az volt, hogy egy sima száraz nitrót szerelek be, a plusz szükséges üzemanyagot pedig a BioETUN komputer fogja biztosítani a kapcsolójel hatására. Vagyis amíg nincs nitró, sima etanollal üzemel, a nitró gomb megnyomására pedig nyit a mágnesszelep, ez indítja a gázt. Ezzel egy időben az üzemanyag dúsítás mértékét megnövelem, a plusz üzemanyag az injektorokon keresztül érkezik. Ennek feltétele volt a nagyobb injektor-hozam. A gyári 238 cm3-es injektoroknak esélyük sincs, így négy ( Saab 2.3L Turbo) 395 cm3-es injektorokra cseréltem azokat.

Ferdén beszerelt palack

A felfogatással szenvedtem meg leginkább

A felfogatással szenvedtem meg leginkább

A felfogatással szenvedtem meg leginkább


Első körben 50% dúsítást írtam a nitró-üzemre. Gázfúvókából 0,8-ast raktam bele, ami kb. 50 plusz lóerőnek felel meg 2,8 bár üzemanyag-nyomás mellett (persze megfelelő plusz üzemanyag-mennyiséggel). Széles sávú lambda-szondám van, így figyelni tudtam, nehogy elszegényedjen a keverék.

A mechanikai kivitelezés viszonylag gyorsan ment, egyedül az tartott fél napig, míg két kapupántból és néhány ház körüli laposvasból összehegesztettem a nitrópalack tartóját. A palacknak egy bizonyos szögben ferdén kell állnia, mivel van benne egy görbe cső, hogy az utolsó csepp dinitrogén-oxidot is ki tudja szívni a tankból.

Csak padlógázra

Sajnos az alsó tárolórekeszt elfoglalták a műszerek

Sajnos az alsó tárolórekeszt elfoglalták a műszerek

Sajnos az alsó tárolórekeszt elfoglalták a műszerek


A palackot, a nitrócsöveket és néhány fittinget Pistitől kaptam, egy NOS mágnesszelepem volt otthon. A nitró rendszer csak padlógázon aktiválható, vagyis be kellett szerelnem egy kapcsolót a fojtószelepházra, ami a gázpedál végpontját határozza meg.

Sosem láttam ilyet, de mint később kiderült, tökéletesen ugyanezt az elvet követik a gyári kapcsolók is, amelyek a netről 4-5 ezerért rendelhetők.
 
A nitró aktiválását a duda gombjáról oldottam meg: ha ki van kapcsolva a nitró főkapcsoló, akkor dudaként, ha be van kapcsolva, akkor nitrógombként működik.

A nitróbeépítés szélessávú lambda-szonda nélkül veszélyes

A nitróbeépítés szélessávú lambda-szonda nélkül veszélyes

A nitróbeépítés szélessávú lambda nélkül veszélyes


Ahhoz, hogy működjön a rendszer, be kell kapcsolni a főkapcsolót, padlógázzal kell menni és megnyomni a dudát. A többszörös védelem nagyon fontos, mert az enyémnél nagyobb teljesítmény esetén az autó akár megállíthatatlanná is válhat. A gyári fékrendszer 800 lóerő esetén már nem sokat ér.

Más az autó, de nem léptem a hipertérbe

Megmondom őszintén, hogy amikor az első teszteknek nekiindultam, meglepődtem. A gomb megnyomására nem mosódtak el a fények, és nem léptem be a hipertérbe. Viszont az autó viselkedése tényleg megváltozott.

Vallatás alatt a nitro

Vallatás alatt a nitro

Vallatás alatt a nitro


Kigyorsításkor gombnyomásra szinte azonnal elérte a turbónál megszokott töltést, nem is kellett sokáig nyomni, a turbólyuk gyakorlatilag eltűnt. A nitró használatakor a töltőnyomás 0,5-ről 0,7-re emelkedett.

Fékpadon látszik

A fékpad eredményeit látva leesett az állam. A nyomatékgörbén látszik a legdurvább változás.
2960-as fordulaton a nitró nélküli E85 üzemben 227,2 Nm a nyomaték. Az E85 miatt ez eleve több mint benzinnel, de nitróval az érték 323,6 Nm-re ugrott. Ez több mint 40 százalékos többlet mindennemű hangolás nélkül.

A megdöbbentő nyomatékgörbe

A megdöbbentő nyomatékgörbe

A megdöbbentő nyomatékgörbe


Mivel nem versenyautót építek, kompromisszumokat kell kötni. Ám a kísérlet bebizonyította, hogy a BioETUN komputer irányításával a nitró és az alkohol szépen tud együtt dolgozni: C2H5OH + N2O barátság.

Árak: 150 ezer forinttól felfelé

Persze nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a tuningnak ára van. Itt nem elsősorban a komplett rendszerre gondolok, bár az sem olcsó. Itthon is megvásárolhatjuk: egy számítógép-vezérelt rendszer 230.000 Ft, egy egyszerűbb nyomógombos 150 000 Ft.

Kézzel kell nyitni, de már kinéztem egy elektromos rendszert

Kézzel kell nyitni, de már kinéztem egy elektromos rendszert

12 ezer Ft körül van a nitrópalack töltése

A nitrópalack töltésének ára kb. 12 ezer forint, ami autótípustól függően 30 tízmásodperces gyorsulásra elég.

A megnövelt teljesítmény árát másutt is meg kell fizetni. A hirtelen jött nyomaték komolyabb igénybevétellel jár. Ennek típusonként más és más a következménye, amiről én hallottam – a Saab esetében – az a főtengelycsapágyak pusztulása. A probléma elsősorban a helytelen beállításból, illetve az üzem közbeni problémákból adódhat, főleg, ha a teljesítménymaximumon elfogy az üzemanyag. Én azt hiszem, megálltam, nem leszek nitrós versenyző, de elégedett vagyok az eredménnyel.