5 656 972 Ft

Egyre drágább autókra van igény hazánkban – legalábbis a statisztikák szerint. A 2006-os nem egészen négymillióról  öt és fél millió fölé nőtt az itthon forgalomba helyezett új személyautók súlyozott átlagára – tudtuk meg Kápolnás Verától, a JATO Dynamics Ltd. kutatási koordinátorától.

Év
Az új személyautók átlagos ára
2006 3 946 908 Ft
2007  4 342 196 Ft
20084 548 490 Ft
20094 966 869 Ft
2010 első negyedév 5 656 972 Ft

Forrás: JATO Dynamics

Mennyi az annyi?
Akciókkal 10-20 százalék leolvadhat a listaárból

Akciókkal 10-20 százalék leolvadhat a listaárból

Akciókkal 10-20 százalék leolvadhat a listaárból


A táblázatokban látható összegek pontosak, de mivel listaárak, nem tükrözhetik a tényleges eladási árat. Akciós árakkal azért nem lehet számolni, mert az engedmény sokszor átmeneti vagy valamilyen feltétellel jár csak.

Például készlettisztításkor, az adott mennyiségű beragadt autóra érvényes csupán, esetleg hitelfelvételhez, adott esetben sajátmárkás finanszírozáshoz kötött kedvezmény. Egy a piacot igen jól ismerő szakértő becslése szerint 10-15 százalékot érdemes levonni a táblázatban közölt összegekből.

 Ha nem is biciklire, de új helyett használt autóra álltak át sokan

Ha nem is biciklire, de új helyett használt autóra álltak át sokan

Ha nem is biciklire, de új helyett használt autóra álltak át sokan


Az átlagautók drágulása 2009-ről az idei első negyedévre valamelyest még gyorsult is, a tavalyi ötmillió forint helyett az idei évben az átlagos új személyautók listaára megközelítette az 5,7 millió forintot.

A lakosság eladósodottságát, a megugrott lakáshitel-törlesztőrészleteket, a jövedelmi és a munkanélküliségi adatokat ismerve a folyamat legalábbis meglepő. A számokból tényleg nem érdemes azt a következtetést levonni, hogy a magyarokat felveti a pénz és egyre többet áldoznak új személyautóra.

Eltűnt 110 ezer vásárló

Kiskocsik helyett sokoldalúbb autókra van igény

Kiskocsik helyett sokoldalúbb autókra van igény

Kiskocsik helyett sokoldalúbb autókra van igény


Furcsán hangzik, de a statisztikai drágulás elsődleges oka az elszegényedés, tízezrek kiszorulása az autópiacról. “2008-ról 2009-re a magyar autópiacról eltűnt 110 ezer vásárló. Ezek az ügyfelek alacsony árú kisautókat vásároltak, például Chevrolet-, Skoda- és főleg Suzuki-szalonokban.” – mondja a helyzetről Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke.

A Swift-kategória drámai visszaesésében a hitelkonstrukciók drágulása és a minimális kezdőbefizetés emelése is szerepet játszik. “0 százalékos kezdőrészlettel, 120 havi hitelre akár két autó törlesztése is belefért egy jobb módú családnak, de ezek a hitelkonstrukciók megszűntek. Aki jelenleg autóra befizet, az egyetlen, de többfunkciós autót szeretne, amilyen például a Magyarországon is sikeres Nissan Qashqai.” – indokolja a változást Gablini Gábor.

Értékesítések megoszlása*
2007
2008
2009
2010
3 millió Ft alatt 24% 16% 17% 7%
3-5 millió Ft között 55% 59% 50% 46%
5-8 millió Ft között15% 18% 22% 32%
8 millió Ft felett 5% 6% 10% 14%

*A hazánkban forgalomba helyezett új személyautók, a listaárak alapján. 2010: első negyedév. Adatok: JATO Dynamics

Drágult a gyártás

Jószerével csak céges vásárlók maradtak

Jószerével csak céges vásárlók maradtak

Jószerével csak céges vásárlók maradtak


A modellmix változásán kívül az átlagautó drágulása mögött tényleges áremelkedés is állhat: “A listaár-növekedés mögött a termelés csökkenéséből adódó fajlagos költségnövekedés, a megemelkedett értékesítési költségek és az árfolyam állhat.” – érvel Erdélyi Péter, az MGE elnöke.

Érdemes megjegyezni, hogy az autógyártók számára hazánk az egyik legalacsonyabb átadási árú piac. A gyárak tehát nyomott árakon adják át autóikat, hogy a 25 százalékos áfával és a regadóval növelt vételár elfogadható legyen a korlátozott fizetőképességű magyar lakosságnak.

Nem a Swift az igazi átlagautó
Opelből van a legtöbb itthon

Opelből van a legtöbb itthon

Opelből van a legtöbb itthon


A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala évente kétszer átadja a járműállomány adatait a KSH-nak, amelyből a kutatók érdekes információkat közölnek. 2009-ben a közúti személygépjárművek átlagos életkora 10,8 évre nőtt az egy évvel korábbi 10,38-ról, mivel az újautó-értékesítések zuhanásával megállt a járműpark fiatalodása.

A forgalomban lévő autók közül nem Suzukiból (405 119) van a legtöbb, hanem Opelből (431 325), tehát az átlagos autó egy majd’ 11 éves Opel. Részletesebb statisztikai adatok híján mi az F Astra 1999-es, Classic változatát tekintjük “a” magyar átlagautónak. Az autentikus, bár kevéssé profi képen egyébként a szerző látható, a család egykori Astrájával.

Már nem vagyunk annyira fontos piac

Sok a megszűnt autószalon, főleg Nyugat-Magyarországon, ahol nagy beruházások után ütött be a krach

Sok a megszűnt autószalon, főleg Nyugat-Magyarországon, ahol nagy beruházások után ütött be a krach

Sok a bezárt szalon, főleg a Dunantúlon, ahol nagy beruházások után ütött be a krach


Az új autókra átlagosan elköltött summát gyarapítja az átrendeződés a flottaeladások javára, magánvásárlók híján az adatsorokba zömében vállalati autók kerülnek be.

Céges autóként a Focus, az Astra vagy az Octavia méretű autók kelendőbbek a kicsiknél, ami felhajtja az átlagárakat.

Több bennfentes szerint az emelkedő összegek mögött a hazai piac leértékelődése is meghúzódhat: egy 200-240 ezer autós piacon még megérte olcsón adni az autót, de ha csak évi 60 ezer darab fogy, a külföldi központok nem sietnek letörni áraikat.