Mit nekem fluxus-kondenzátor?! Mit nekem 1,21 gigawatt elektromos áram?! Elég, ha betévedek az MTI Hírarchívumába, máris a múltban érezhetem magam. Némely híren csak somolygok, némelyek azonban rég elfeledett emlékeket hoznak föl bennem.

Magyar-csehszlovák kereskedelmi kapcsolatok – Sajtótájékoztató (2. rész)
1990. május 10., csütörtök 15:31

Modern forma, pontatlan illesztésekkel

Modern forma, pontatlan illesztésekkel


“A tájékoztatón természetesen szó esett a Skoda Favorit személygépkocsik magyarországi  szállításáról is. Köztudomású, hogy az államközi megállapodásban 10 ezer autó magyarországi exportja szerepel, ám a Motokov cég és a MOGÜRT között a mai napig nincs szerződés, még mindig nem született ugyanis egyezség az elszámolás módjáról. Nincs döntés arról, hogy dollárért vásároljuk-e a gépkocsikat, s így a csehszlovák partner ugyancsak dollárért veszi-e meg a magyar alumínium konténereket. Úgy tűnik, hogy a Skoda Favoritra váró magyar vevőknek még jó néhány hónapi türelemre lesz szükségük.”

Türelemből jelesre vizsgáztunk mi is, ugyanis családunk ekkor már éppen hetedik éve várta az új kocsit. A Skoda 120L megvásárlása után rögtön befizettünk a következőre, de akkor még nem gondoltuk, hogy már egy elsőkerék-hajtású csehszlovák remek lesz az új autó. Szerintem édesapám nem bánta volna, ha egy újabb 120L kerül a tulajdonunkba, ugyanis a Favorit vagy kétszer annyiba került. De akkor még nem sok választásunk volt. Akarod, nem akarod, ez van.

MTI KULTURÁLIS HÍREK
1949. március 11.

Egy szovjet autóüzletben

A meredek utak királya

A meredek utak királya


Moszkvából jelentik: A szovjet sajtóban egyre több hírt olvashatunk arrl, hogy a szovjet dolgozók mind gyakrabban vásárolnak autót. A Pravda legutóbbi száma azt jelentette, hogy a magnitogorszki kerület iparvállalat dolgozói februárban 50 “Moszkvics” márkájú autót vásároltak.

A Szovjetunió nagyvárosaiban 18 áruházat rendeztek be személyautók eladására. Az első ilyen áruház tavaly októberben Moszkvában a Bakunin-utcában nyílt meg.

Az áruházban ott láthatjuk a kis fogyasztású “Moszkvics”-ot és a “Pobeda” márkáju személyautót – írja a Szovjet Tájékoztató Iroda munkatársa. Az előbbit Moszkvában, az utóbbit Gorkijban gyártják. Mind a két márka nagy népszerűségnek örvend. A “Moszkvics” különösen azzal tűnik ki, hogy száz kilométerenkint mindössze hat liter üzemanyagot fogyaszt és igen jól bírja a meredek utakat, a “Pobeda” pedig igen erős motorral rendelkezik és nagyon szép kivitelű.

Bányásztársaim közül már ötnek van autója - mondja. Most én is elhatároztam, hogy veszek egy Pobedát.

Bányásztársaim közül már ötnek van autója – mondja. Most én is elhatároztam, hogy veszek egy Pobedát.


A Moszkvics 9000, a Pobeda 16.000 rubelba kerül. Ez aránylag nem magas ár, de nem is kevés. A vásárlók között napról-napra találkozhatunk munkásokkal, kolhozparasztokkal, alkalmazottakkal. A Bakunin-utcai autóházban például egy hónap leforgása alatt 27 munkás, 87 alkalmazott, öt kolhozparaszt, két orvos, tíz egyetemi hallgató, 60 katona, 28 tudományos dolgozó, 13 színész, hét tanító, öt nyugdíjas stb. vásárolt autót.

Nem egészen négy hónap alatt 1230 Moszkvicsot és több mint 300 Pobedát adtak el…

…A másik vásárló, Iván Poszohov, egy rosztovi bánya élmunkás-vájárja. Általában havonta dupla normát teljesít és több mint 4000 rubelt keres.

– Bányásztársaim közül már ötnek van autója – mondja. Most én is elhatároztam, hogy veszek egy Pobedát. Fiam sofőr, Vele jöttem Moszkvába, haza már a saját autónkon megyünk…
…A szovjet autóüzletek élénk forgalma tanúskodik arról, hogy a szovjet dolgozók életszínvonala állandóan emelkedik és ma már olyanok is vásárolhatnak autót, aki számára azelőtt ez elérhetetlen álom lett volna.”

A hír olvasása során folyton az járt a fejemben, hogy valahol már találkoztam ezekkel a sorokkal. Csak a helyszín és a név más. Magyarország, Suzuki-láz. Ha a szomszédnak van, nekem is kell! 0% kezdőrészlet. Rémlik?
De ez azt jelenti, hogy a Szovjetuniótól is lemaradtunk 50-60 évnyit?

Varsó 1909. október 10.
“Amidőn Ma Udgow főkormányzó segédje automobiljával kirándulást tett, az automobil benzintartálya felrobbant. Udgow könnyen, kísérője és a soffőr sulyosan megsebesültek, azonkivül egy járókelő életét vesztette, hat másik pedig megsebesült. Az automobil elégett.”

Az igazgató úr szerencsés csillagzat alatt született

Bécs, 1910. március 7.
“Éjjel egy órakor a Billroth-utcában egy automobil és egy villamos kocsi összeütközött. Az automobil egészen összezuzódott. A soffőr és az automobil három utasa igen sulyosan megsebesült.”

Az igazgató úr szerencsés csillagzat alatt született

Plauen, 1910. augusztus 7.
“Franck egy itteni gépgyár igazgatója ma délután Schönburg közelében automobil kirándulásra ment.Közben szerencsétlenség érte a gépet. A soffőr és az igazgató felesége meghalt. Az igazgató leánya és a két ur, a ki résztvett a kiránduláson, sulyosan megsebesült. Az igazgató maga sértetlen maradt.”

Az igazgató úr szerencsés csillagzat alatt született

A hírekben sehol egy márka, sehol egy típus. Így aztán gyanítható, hogy a robbanó benzintartályból sem kreáltak visszahívási akciót. De akkor min csámcsogtak a XX. század elején egy balesettel kapcsolatban?!