Tavaly októberben mindössze egy betonkocka volt Kecskeméten a Mercedes-gyár, ám gőzerővel folyik az építkezés, hiszen az első sorozatgyártásra kerülő autó 2012-ben gördül ki az üzemből.

Frank Klein személyében február óta új vezetője van a kecskeméti építkezésnek, aki egyúttal átvette a gyár irányítását is. A 38 éves szakember tegnapi sajtótájékoztatóján megerősítette, a gyár azért épül, mert egyre nagyobb az igény a kis prémiummodellek iránt és a Mercedes másik telephelye, Rastatt – amelyet szintén bővítenek – egymaga nem képes ellátni az előirányzott termelési darabszámokat. Mint megtudtuk, a magyar üzem éves szinten százezer autó előállítására lesz képes.

Mi készül?

2012-től százezer autó készülhet

2012-től százezer autó gyártása a cél


Hivatalosan a Mercedes eddigi legátfogóbb termékoffenzívája várható a kompakt modellek között. Eddig annyit árultak el az autókról, hogy a jelenlegi A- és B-osztály helyére a jövőben legalább négy autó érkezik majd.

A kocsik teljesen új, első-, illetve összkerékhajtáshoz megfelelő padlólemezre épülnek majd. Kiszivárgott hírek szerint a jelenleginél egy méretosztállyal feljebb kerül a család: az A-osztály például 3,9 helyett 4,3 méter hosszúnak ígérkezik. A kompakt sorozat formai jegyeit a BlueZero tanulmánytól örökli majd.

Egy Infiniti is jöhet?

A kémfotók tanulsága szerint biztosan készül majd hagyományos ferdehátú, ebből először jön az A-osztály, majd a hosszabb B-osztály. Ezen túlmenően várható egy szabadidő-autó (BLK) és egy négyajtós kupé (BLS) megjelenése. Ugyanakkor hallani egy roadsterről is. Az új sorozat egyértelműen a BMW Egyes sorozat, illetve az Audi A3 ellenfele lehet. Egy friss pletyka szerint még Infiniti modellek bérgyártása is elképzelhető Kecskeméten.

BLK néven kis terepjáró is készülhet

BLK néven kis terepjáró is készülhet


Német lapok szerint az A-osztály csak elsőkerék-hajtással készül, a többi variáns 4×4-es kivitelben is kapható lesz. A járművekbe 1,6-os, illetve 2,0 literes benzinmotorok kerülnek, 122-204 lóerő közötti teljesítménnyel, míg dízel oldalon 1,8 és 2,2 liter hengerűrtartalmú motorok sorakoznak 109-170 lóerővel. A B-osztály a hagyományos belső égésű motorok mellett üzemanyagcellás és akkumulátoros elektromos hajtással is készül.

Videón a 2012-es Mercedes-Benz B-osztály:

Folyik a munka

Mint Klein úr szavaiból kiderült, az első típus első autója (valószínűleg az A-osztály) 2012 elején készül el, majd 2012 végén kezdődik a második típus (valószínűleg a B-osztály) gyártása. Addig azonban még rengeteg munka vár az építőkre. A terv szerint – amit a hazai beruházókkal ellentétben tartanak – idén őszre kész lesznek az épületek, ahol megkezdődik a gépsorok beállítása. 2011 májusában indul a beállító üzem, majd 2011 őszétől tesztmódban működik a gyár.

Ősszel már gépsorokat akarnak beszerelni

Ősszel már gépsorokat akarnak beszerelni


Bár a Mercedes 440 hektáros területet vásárolt, egyelőre 160 hektáron folyik a munka. A tereprendezés során mintegy 200 millió köbméter földet mozgattak meg, ami 250 ezer szállítmánynak felel meg. A készülő épületek alapterülete 230 ezer négyzetméter, de emellett 200 ezer négyzetméteren kapnak szilárd burkolatot az utak és parkolók.

Elsőként a mintegy százezer négyzetméteres, 28,5 méter magas fényezőüzem készül el. Az épület felső fémszerkezetét hegesztés helyett csavarozással állítják össze, a felhasznált fémből kijönne az Eiffel-torony háromnegyede. A fényezőüzem mellett 10 szinten, 8 sorban állnak majd a karosszériák arra várva, hogy megkapják a vevő által választott színüket.

Házi tesztpálya is lesz

Itt festik majd az autókat

Itt festik majd az autókat


A karosszériák a közelben lévő présüzemből érkeznek. A présgépek hatalmas terhelése miatt ezt az épületet 3000 darab, 15 méter mélyre fúrt pillérre állítják. Eközben zajlik az összeszerelő üzem, az irodákat tartalmazó épület és saját energiaközpont kialakítása is.

A gyárhoz nem tartozik majd nagy sebességű tesztpálya, de egy, a járművek beüzemeléséhez szükséges kisebb létesítményt építenek. Itt nagyjából 130 km/órás sebesség érhető el.

A dolgozók

700 fős lesz a törzsgárda, ők névtáblát helyeznek el

700 fős lesz a törzsgárda, ők névtáblát helyeznek el


Jelenleg 850 munkás építi a kecskeméti gyárat, de ők nem a Mercedes jövendőbeli alkalmazottjai. Egyelőre 260 fő dolgozik a kecskeméti beruházáshoz kapcsolódóan a Mercedesnél, közülük 160 fő magyar. Az idei év végére hétszázra emelkedik a felvett dolgozók száma, az új állások közül 300-ra magyar munkaerőt keresnek.

Ők adják a törzsgárdát. Velük hosszú távon számol a Mercedes, olyannyira, hogy mindannyian kis névtáblát kapnak a gyár alapköve mellett.

Mint Frank Klein elmondta, jelenleg ugyan sok területen német szakemberek dolgoznak, de a cél, hogy a jövőben a gyárat magyarok működtessék, a felső vezetésbe is bekerülve. Ehhez azonban előbb kitanítja, továbbképzi a felvett embereket a cég, mert mint mondta: “A jövőbeni termelés minőségének és hatékonyságának biztosítása az egyik legfontosabb feladat.” Ha beindul a gyár, 2500 dolgozónak adnak majd munkát Kecskeméten.

A Daimler felső vezetése előttünk járt itt, megőrzik az aláírásukat

A Daimler felső vezetése előttünk járt itt, megőrzik az aláírásukat


Ám nemcsak a közvetlen munkavállalók járnak jól, de a beszállítók és az építkezéshez kapcsolódó cégek is. Magyar vállalkozások nyerték el eddig az építési munkálatok több mint 75 százalékát. A leendő gépkocsigyártási alapanyagok beszállítására is már 17 magyar gyártó nyert el százmilliós összegű megrendelést. A legnagyobb beszállítóknak közvetlenül a gyár mellett, az ipari parkban biztosítanak területet.

Rövid gyártörténet
2008. június 18.: A Mercedes-Benz új gyártási telephelyének kiválasztása
és nyilvánosságra hozása
2008. július 23.: A gyár építésével kapcsolatos egyetértési megállapodás
aláírása a magyar kormány képviselőivel
2008. október 27.: Az együttműködési szerződés aláírása a magyar
kormánnyal
2009. február 13.: A telekvásárlási folyamat lezárása: szerződés-aláírás
Kecskemét önkormányzatával
2009. május 7.: A magyar Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács
jóváhagyja a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár építési tervét és építészeti
kialakítását
2009. július 1.: A tereprendezési munkákkal megkezdődik az építkezés
2009. július 13.: Az EU engedélyezi a beruházás állami támogatásának
összegét
2009. október: A Mercedes-Benz iskola megnyitja kapuit
2009. október 1.: A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
oktatóközpontja elkezdi az új munkatársak képzését
2009. október 16.: A gyár hivatalos alapkőletétele
2009. november: Megkezdődnek a felületkezelő üzem magasépítési
munkálatai
2009. december 10.: A Daimler út felavatása
2010. február/március: A további épületek mély- és magasépítési
munkálatainak kezdete
2010. március 18.: A Mercedes-Benz iskola új tantermeinek átadása