Használtam kis autót, közepeset, nagyot, minden kanyart sikerült bevennem, minden akadály előtt sikerült megállnom. Úgy éreztem, nem hiányzik semmi a boldogságomhoz, s nemcsak nekem, de a vonatkozó rendeletnek is tökéletesen megfeleltek az autóim:

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 33. § (4) A kormányműnek és a futóműnek olyannak kell lennie, hogy az a jármű megfelelő menetstabilitását biztosítsa.

Házilagos barkácsolással nem lesz ilyen ültetőrugónk

Házilagos barkácsolással nem lesz ilyen ültetőrugónk

Házilagos barkácsolással nem lesz ilyen ültetőrugónk


De mi van, ha az ember szeretne szebbet, sportosabbat, vagányabbat? Megoldható, de a futómű tuningolására érdemes a megfelelő metódust kiválasztani.

Amatőröknek: fűrészelés

Ha inkább a külcsín a lényeg, mintsem a használhatóság, akkor választhatjuk a ?klasszikus?, kicsit talán barbárnak tűnő módszereket, a rugók vágását, vagy azok melegítését. Első esetben a rugó egyszerűen rövidebbre fűrészelik, és úgy helyezik vissza.

Jó megoldás az állítható magasságú és keménységű ültetőszett

Jó megoldás az állítható magasságú és keménységű ültetőszett

Jó megoldás az állítható magasságú és keménységű ültetőszett


Második esetben a rugót meghatározott pontokon felmelegítik, majd összenyomják, így csökkentve a magasságát, de ez rossz hatással van az alkatrész élettartamára.

Profibb az ültetőrugó

Lényegesen jobb, de korántsem tökéletes megoldás a saját autómban is alkalmazott megoldás: rövidebb ültetőrugókra cserélni az eredeti rugókat.

Ezek típusspecifikus termékek, tehát kiválaszthatjuk az autónkba illő darabokat. A rugók hossza határozza meg az ültetés mértékét, amely 1 centimétertől indul. Bizonyos határig a gyári lengéscsillapító együtt tud működni az ültetőrugóval, de nagyobb mérték esetén érdemes sportgátlókat beszerezni.

Menyibe kerül a sportfutómű?
Egy Focus ültetése házi módszerekkel szinte gombokért megoldható. Elég barkácsolni egy rugóösszehúzót (sok példát találni erre az interneten), kidobálni a régi rugókat, bepattintani az újakat, s már készen is áll a kocsi, hogy kirázza az emberből a lelket.

Gyári ajánlású ültetőrugókkal ez már 35.000 forinttól megoldható. Állítható rugótányér-magasságú és állítható keménységű lengéscsillapítókat tartalmazó ültetőszettért már mélyebben a zsebbe kell nyúlni, ezek ára olyan 160 ezer forint környékéről indul.

Akik ezzel sem elégedettek, akár egy Ford Focus árának a felét is rákölthetik a szebb kinézetre és jobb irányíthatóságra. A legfiatalabb első generációs Focusok körülbelül másfélmilliós értéket képviselnek, míg egy specifikus air ride rendszer ára 6-700 000 forint.

Még jobb az állítható magasságú

Sok a tuningolt Civic ebből a szériából

Sok a tuningolt Civic ebből a szériából

Sok a tuningolt Civic ebből a szériából


Véleményem szerint a legjobb választás az ültetőszett. Ennek segítségével autónk magasságát tág határok között állíthatjuk, hangulattól és/vagy felhasználási módtól függően.

Az állítható magasságú szettek között léteznek olyanok is, melyeknek a keménysége is módosítható.

Utóbbit egy Subaru Impreza WRX-ben próbáltuk ki, egyik nap porig ültetve, kemény beállítással, másnap felemelve, puhább csillapítással. Mintha nem is ugyanabban a kocsiban ültem volna!

Íme egy air ride-rendszer alkotórészei

Íme egy air ride-rendszer alkotórészei

Íme egy air ride-rendszer alkotórészei


Hazánkban az air ride rendszerrel ellátott autók kevéssé elterjedtek, viszont ezek adják a legnagyobb szabadságot a használat során, hiszen a rugó magassága és keménysége a kormány mögött ülve egy távirányítóval állítható. A mozgatásért kompresszor felel.

Ritka, de jó az air ride

Nem tűnik bonyolultnak a felépítése, hiszen a légrugók, a kompresszor, a légtartály, a mágnesszelepek és a vezérlés alkotják. Ám az ára eléggé borsos.

Ennél már nincs lejjebb

Ennél már nincs lejjebb

Ennél már nincs lejjebb


Bármelyik megoldást válasszuk is azonban, a szett árán és a beépítés költségén felül a fokozott igénybevétel miatt számolni kell a futómű elemeinek gyorsabb elhasználódásával, a kopó alkatrészek gyakoribb cseréjével.

Szívás helyett változtassunk rendszerben!

Sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat, ha minőségi alkatrészeket használunk és jól átgondoltan, rendszerben változtatunk. Különben előfordulhat, hogy kitekert kormánnyal berugózáskor a sárvédő beleér a kerékbe, ami lehet egyszerűen kellemetlen, de akár balesetveszélyes is.

Jó ötletnek tűnt: 17-es felni, ültetett futómű
Az ültetett autók esküdt ellensége a fekvőrendőr

Az ültetett autók esküdt ellensége a fekvőrendőr

Az ültetett autók esküdt ellensége a fekvőrendőr


Macerás dolog tuningolt futóművel járni, legalábbis én ezt tapasztaltam. Jelenlegi autómat használtan vettem. Látványosak voltak rajta a 17-es kerekek is, de engem mégis az erős ültetés fogott meg leginkább, bár az autó alaposan dokumentált előélete volt a döntő.

Gondolatban tökéletes íven, minimális dőléssel vettem a kanyarokat, ami rögtön háttérbe szorította a kétségeimet az autó használhatóságával kapcsolatban. Pedig látszott, hogy a Focus legfeljebb két személy és a hozzájuk tartozó csomagok szállítására alkalmas.

Vigyem inkább a hátamon az autóm?

Nem gondoltam volna, hogy több olyan útja van hazánknak, ahol legszívesebben a hátamon vinném az autót. Kis idő elteltével az általam bejárt utak szinte minden repedését ismertem. Tudtam, hol használjam a külső, hol pedig a belső sávot; vagy hol kell lassítanom.

Szebb az élet a gyári rugókkal

Szebb az élet a gyári rugókkal

Szebb az élet a gyári rugókkal


Főleg a hátsó traktus felől érkeztek számomra fájdalmas hangok. Apropó hátsó traktus. Farizomedzésnek sem utolsó egy ilyen autó, mert az elkerülhetetlen úthibák előtt mindig megfeszítettem a hátsó felemet.

Ballonosabb gumival sem lett jobb

Megváltóként vártam az első telet, mert azt hittem, hogy a 3 collal kisebb téli kerekekkel sokkal kényelmesebben fogok tudni közlekedni. Csalódnom kellett, nem a felni mérete volt a gond.

Aztán egy hideg hajnalon az előttem leeső kisebb jégdarabot a lökhárító alsó élével robbantottam szét, nem pedig szépen áthajtottam fölötte, ezért eldöntöttem, hogy kihajítom az ültetett felfüggesztést. Talán kevésbé jó ránézni a Focusra, de legalább használható és a tömés sem hullott ki a fogamból.