80-as korlát

Tegnap egy gyors hírben számoltunk be arról, hogy intelligens kamerákat telepítettek az M0 autóútra.

Szerettük volna megtudni, mennyire kell rettegni a dobozoktól, ha néha-néha túllépjük a szégyenszemre autóútnak nevezett, kétsávos bicikliösvényen a 80-as korlátot. Megkerestem hát a kamerákat szállító és fejlesztő hazai vállalatot, áruljanak el többet a technikáról. Tomolák Péter, a kamera terméktámogatója érdekes dolgokat mesélt.

Mér, de nem jön csekk

Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 1
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 2

Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái?

Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái?

Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 14
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 15
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 16
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 17
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 18
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 19
Nem mérnek sebességet az M0 új kamerái? 20
Az intelligens kamera
Méretválogatásra is képes
Ember a leállósávban, azonnali riasztás
Adminisztráció hálózaton keresztül
Fotó megosztása:
Ember a leállósávban, azonnali riasztás

Ember a leállósávban, azonnali riasztás

Ember a leállósávban, azonnali riasztás


Az első evidens kérdésre, hogy mér-e sebességet a kamera, a válasz igen, de mégsem úgy, hogy félnünk kelljen a sárga csekkektől. A kamera azért méri a sebességet, hogy érzékelje, amikor lelassul a forgalom és torlódás alakul ki. Hiteles sebességmérésre nem képes, nincs is ilyen funkciója. Csupán kamerával hitelesített sebességet mérni 100 százalékosan nem is lehet, ehhez kiegészítő lézeres vagy radaros berendezés kellene.

A magyar fejlesztésű telepített kamerák az autósok barátai, csak a mi biztonságunkat szolgálják, azokat az eseményeket érzékelik, melyek balesetveszélyesek lehetnek. Például ha valaki megáll a leállósávban, elkezd ott tolatni, vagy ne adj’ isten a forgalommal szembe megy. De azt is észreveszi, ha valaki keresztezi az utat – akár gyalogosan is. A zseniális a dologban, hogy mindezt emberi beavatkozás nélkül.

Számítógép minden kamerában

Adminisztráció hálózaton keresztül

Adminisztráció hálózaton keresztül

Adminisztráció hálózaton keresztül


Vagyis minden egyes kamerában van egy komplett számítógép,  processzorral, RAM-mal, ami – szintén házon belüli fejlesztésű – Traffic Intelligence nevű képfeldolgozó szoftvert futtat. Ez a program rengeteg dologra képes egy időben, a konfigurációknak megfelelően.

Például az említett mozgásfigyelés mellett rendszámot is le tud olvasni, illetve, ha szükség van rá, statisztikai feldolgozásokat végez. Mivel minden funkciója a kamerába van építve, így értékes informatikai és adatátviteli erőforrásokat spórolnak meg, nem a távoli szervereket terhelik. Az optikai kábelen csupán a kép, illetve az esetleges riasztás jut el a diszpécserközpontba.

27 éjjel is látó kamera

Az M0 vezérlőközpontjában van egy digitálisan modellezett autópálya-szakasz, rajta ikonok képében a kamerákkal. Ha riasztás van, egy kis ablakban feldobja a rendszer, hogy melyik kameránál milyen esemény történt. Például azt, hogy az 56-os kilométer 750. méterénél egy autó megállt. Ilyenkor a diszpécser megnézheti a telepített kamera képét, illetve a szintén telepített mozgatható és zoomolható (PTZ) kamerával az ügyeletes ráközelíthet az eseményre.

Az intelligens kamera

Az intelligens kamera

Az intelligens kamera


A VGA felbontású, éjjel is látó intelligens kamerákból összesen 27 darabot telepítettek. IP-alapú hálózati rendszeren kötötték rendszerbe őket. A kamerákkal felszerelésük után több helyszíni gond nincs, minden egyéb paraméterük hálózaton keresztül programozható. Egy kamera ára körülbelül 1500 euró a hozzá tartozó programmal együtt, ezért nem csoda, hogy magát a kamerát is lopásvédő rendszer őrzi.

Magyar agyak gyümölcse

Az Intellio nevű fejlesztőcégben körülbelül harminc ember dolgozik, ebből 15-20 fő a fejlesztőgárda. A külföldi értékesítéseken kívül az M0 biztosítása a legjelentősebb projekt, de például a budapesti Ferihegyi gyorsforgalmi útra is szereltek hasonló kamerát – bár az csupán statisztikai méréseket végez.

Természetesen a fejlesztés nem áll meg. Mostanában egy olyan rendszeren dolgoznak, amely az útpályába épített hurok segítségével a túlsúlyos gépjárművek folyamatos szűrésére alkalmas.

Bár általában gyűlöletes dolog, ha a Nagy Testvér figyelni kezd, de az M0 autóúton ez a figyelem nem a zaklatásunkat, hanem a biztonságunkat szolgálja. Végre barátunk lehet a kamera is!

Videó! Ezt is tudja az új kamera: