Még csak ígéretek vannak
A Mitsubishi i-MIEV lehet az első villanyautó nagy sorozatban

A Mitsubishi i-MIEV lehet az első villanyautó nagy sorozatban

A Mitsubishi i MIEV lehet az első villanyautó nagy sorozatban


Márciusban a Genfi Autókiállításon azt láttuk, hogy minden autógyártó iparkodik elektromos autóval előrukkolni. Ám amit jelenleg mutatnak, az csak ígéret, a Chevrolet Volttól a Mitsubishi iMIEV-ig.

A dolgok mai állása szerint a nagyszériás villanyautók között a Nissan lesz az egyik első. 2011-re várható első sorozatgyártású modelljük bemutatása, amely nem egy résmodell lesz, hanem egy négyfős családot kiszolgáló autó, tisztességes csomagtérrel.

A biztonság itt is fontos

Tom Lane a Nissan egyik alelnöke

Tom Lane a Nissan egyik alelnöke

Tom Lane a Nissan egyik alelnöke


Nemrég alkalmunk nyílt beszélgetni a Nissan globális termékfejlesztési vezetőjével, aki sokat tud a villanyautók sorsáról. Tom Lane Tokióból irányítja a Nissanok kifejlesztését, a jövő újdonságaival kapcsolatban ő minden titkok tudója. Az amerikai menedzsert az elektromos autók megvalósulásáról, illetve a benzines és a dízelmotorokkal szembeni esélyeiről faggattuk.
 
A japán márka nem egy villanymotorra átszerelt jelenlegi modellt dob piacra, hanem egy vadonatúj konstrukciót. Az autóban természetesen az elektromos hajtáslánc kifejlesztése okoz fejfájást, a futóműalkatrészeket, a kasztnigyártási technológiát és sok mást át lehet venni a mostani autókból.

Az akkuk köré érdemes tervezni az autót

Az akkuk köré érdemes tervezni az autót

Az akkuk köré érdemes tervezni az autót


Nem véletlen, hogy a Nissan egy új konstrukcióban mutatja be a villanyautót. A telepek ugyanis nemcsak nagyok, de súlyosak is. Nem elég helyet találni nekik, megfelelően kell legyenek rögzítve egy esetleges balesetnél is. Egy kész autó áttervezésével ez rendkívül nehéz feladat volna, érdemes kimondottan az akkumulátorokra méretezni a gyűrődő zónákat.

Fűteni és hűteni kell

Az elektromos autó telepei csak bizonyos hőmérsékleti tartományban működnek megfelelően, ezért hűteni vagy épp fűteni kell őket, hogy normál hatótávolságot biztosítsanak. Egy dízelnek, pláne a kemény fagyra még kevésbé érzékeny benzinesnek nincsenek hasonló nyűgjei.

Nem bírja a nagy testet

A kicsikből könnyebben lesz villanyautó

A kicsikből könnyebben lesz villanyautó

A kicsikből könnyebben lesz villanyautó


Emiatt nem minden piacon lesz kapható az újdonság, legalábbis az első időkben. A túlságosan hideg vagy forró klímájú országokban csúszik a villanyautó piacra dobása, például Skandináviában, Oroszország északi részén és a trópusi vidékeken is.

Idővel a Nissan elektromos autója nem marad egyke, de a villanyautók mérete korlátozott. “3 és 4,5-4,6 méteres hossz között könnyen megvalósítható az elektromos autó. Nagyobb modellek becsületes mozgatására túl nehéz és túl terebélyes akkumulátorok kellenének, pedig vonzó lenne egy elektromos hajtású SUV” – mondja Tom Lane.

A folytatásban: nagy testtel, nagy hidegben, nagy melegben nem működik. Akkor mégis mi a jó az egészben?


A pszichének kell a töltőhálózat

A ma elérhető lítiumion-telepekkel 150-160 km a maximális hatótávolság, ami elvben elég is volna. Statisztikailag az európai emberek zöme naponta 50-60 kilométernél kevesebbet autózik. A lemerült akkukkal vergődő autó rémképe azonban belevésődött az emberekbe, amit csak megfelelő töltőhálózat kiépítésével lehet ellensúlyozni.

Elvileg elég volna 50-60 km hatótáv

Elvileg elég volna 50-60 km hatótáv

Elvileg elég volna 50-60 km hatótáv


Az újratöltés gyorsasága is döntő az elektromos autók áttörésében. 240 voltos/50 amperes háttérrel 6 óráig tart a töltési folyamat, amit sokan nem tolerálnának.

Feltöltés 20 perc alatt

De egy autó mozgatására képes lítiumion-telep húsz percen belül újratölthető, ha a gyors töltéssel járó felforrósodást megfelelő töltésmenedzsmenttel sikerül kezelni. Az extrém felmelegedés erősen csökkentené az akkuk minimum nyolc évre tervezett élettartamát.

A gyorstöltő megoldások előnye az akkucserés villanyautóval szemben – amin a Nissan a Renault-val és néhány állammal együtt szintén dolgozik – a költségekben keresendő.

Fillérekből megtankolni

Konnektorból olcsón autózhatunk

Konnektorból olcsón autózhatunk

Konnektorból olcsón autózhatunk


Egy precíz robotokkal működő akkucsere-állomás költségének a felébe sem kerül egy gyorstöltő kiépítése, amely egy kávészünet vagy bevásárlás alatt fillérekből jóllakatja az autót. Mert a helyi károsanyag-kibocsátás megszűnésén kívül az elektromos autózás olcsósága miatt érdemes dollármilliárdokat ölni a fejlesztésbe.

Érdekes elképzelés, hogy a Nissan az újratöltési hálózat üzemeltetéséből és az energiaszolgáltatásból is részt kíván szerezni. Lane szerint jelenleg az autózásból egyedül az üzemanyagot biztosító olajcégek profitálnak komolyan, a villanyautók esetében más felállást szeretnének.

Sötétebb jövő a dízelek előtt

Az emisszió a dízelek baja - mondja Lane

Az emisszió a dízelek baja – mondja Lane

Az emisszió a dízelek baja – mondja Lane


Tom Lane szerint az akkumulátoros autók előretörésével a dízelek ázsiója csökkenhet, mert a jövőbeni károsanyag-kibocsátási normák betartása kész, de drága technikai megoldásokat igényel.

Szerinte a feltöltött benzinmotorok a jövőben megközelítik a turbódízelek nyomatékát és ami érdekesebb, a fogyasztását is. A benzinesek ezzel a modern turbódízelek előnyeinek jó részét megadhatják, de az eredendően tisztább kipufogógázok miatt elkerülhető a költséges kipufogógáz-utánkezelés nitrogén-oxid csapdával és részecskeszűrővel.