Érkezik a kátyúkommandó

Érkezik a kátyúkommandó

Érkezik a kátyúkommandó


Naponta öt-tíz kátyújavító brigád rója a fővárosi utakat, hogy eltüntessék a tél és a fagy nyomait. Legutóbb mi is az egyik csapattal tartottunk és meglestük, hogyan, milyen eszközökkel és mennyi idő alatt tűnnek el az autógyilkos úthibák a szemünk elől.

Mennyibe kerül?

Az FKF Zrt. szóvivője, Horti Zsófia elmondta, tavaly bruttó 763 millió forint ment el a kátyúk eltüntetésére. Ezt az összeget 21 ezer lyukba töltötték bele, amelyek a cég által karbantartott 1050 kilométernyi úton keletkeztek. Mielőtt jajveszékelve kapnánk a fejünkhöz, a kátyúk száma 2005-ben még 91 ezerre rúgott. Hogy minek köszönhető ez a szembetűnő javulás? Állítólag a Podmaniczky Program keretében megújult 400 kilométernyi útburkolatnak, amelyek egyelőre állják a sarat.

Kétféle módszer

A lámpa sokat segít az autósokon

A lámpa sokat segít az autósokon

A lámpa sokat segít az autósokon


Kátyújavításra alapvetően kétféle technológia létezik. Az egyik – hideg technológia – csak tűzoltás jellegű – leginkább a komoly baleseti kockázatot jelentő hibáknál alkalmazzák -, ilyenkor egy zsákból öntenek varázsszert az úthibába, kicsit megtapossák és reménykednek benne, hogy tavaszig kitart. Útjavító szakembereink szerint, ha nincs eső és fagy, ez is elég jól bírja a gyűrődést, de az igazi megoldás mégis a meleg technológia, amely egy- öt évig is simán kibírja. Ennek feltétele, hogy ne fagypont alatt lássanak neki a melónak és lehetőleg ne essen az eső. Ugyanis az útjavító legnagyobb ellensége a csapadék és a fagy. Tudják, általános iskolás fizikaanyag a gaz vízről, amely jéggé fagyva köveket is képes felaprózni. A jóval puhányabb aszfalttal valamivel hamarabb végez.

Miért tágul, amikor hűl?
A víz a legtöbb folyadékkal ellentétben, szilárd fázisában – halmazállapotában – kisebb sűrűségű, mint folyadékként. Magyarul, ha beszivárog egy vékony résbe, akkor miközben jéggé fagy, azt jó eséllyel szét fogja feszíteni. Képes az acélcsövet, sziklát is felaprózni, hiszen fagyás közben közel kilenc százalékkal nő meg a térfogata.

Ez a jég sajátos kristályszerkezetéből adódik, amelyben a molekulák közötti átlagos távolság az összevisszaságból – folyadék – a rácsba rendeződés közben – fagyás – megnő. (A hidrogénkötésről, tetraéderes szerkezetről majd legközelebb.)
De vannak ennek előnyei is. A halak például roppant hálásak érte, hogy a víznél könnyebb a jég, így a tavak nem alulról kezdenek el befagyni, és az egész telet nem a fenéktől befagyott tó tetején, a jég hátán fekve kell eltölteniük.

Start

Az autósok nem szeretnek útjavítás miatt állni

Az autósok nem szeretnek útjavítás miatt állni

Az autósok nem szeretnek útjavítás miatt állni


Az előre kijelölt útvonalon, célirányosan közlekedő négyfős kommandó, elsőként a saját biztonságára ügyelve kitáblázza, körbebójázza a munkaterületet. Ha hosszabb szakaszon dolgoznak, ideiglenes lámpákkal próbálják elérni, hogy többé-kevésbé zavartalan maradjon a forgalom. Ennek ellenére az autósok általában nehezen viselik a kényszerű araszolást. Mi is éreztük a drámát; reggel Budaörsről próbáltunk Budakeszi érintésével bejutni a szerkesztőségbe, elkeserítő átlagtempót autózva. Az útjavítás miatt kialakult irgalmatlan dugóban állva nem nagyon élveztük a helyzetet. Sőt, kár lenne szépíteni, kifejezetten utáltuk.

Ennél jobban csak azt gyűlölnénk, ha defektet, vagy más nyavalyát szednénk össze egy benézett, rosszindulatú úthiba miatt. Így nem sírtunk. Gyorsan letámasztottuk a tesztautót, és nekiláttunk a fényképezésnek, videózásnak.

Igazolt késés

Az első színhelyre már késve érkeztünk – éppen az útjavítás miatt – így a napirendet követve kicsit lejjebb csorogtunk a Budakeszi úton, és egy aprócska gödör módszeres kivégzését tekintettük meg, közvetlen közelről.

A következő lapon stopperrel a kézben stresszeljük a munkásokat


Szerencsére hírünk megelőzött, így a fényképezések, videózások közben megszokott, – Oszt zengedélye van-e, é? kezdetű végtelennek tűnő dialógustól megmenekültünk. Szimpatikus, közlékeny útjavítókkal hozott össze a sorsunk, így hamar elfelejtettük, mennyi időt autóztunk ma már.

Starttól a célig

Borzalmas hangja van, de hatékony

Borzalmas hangja van, de hatékony

Borzalmas hangja van, de hatékony


A jobbkormányos teherautó – a sofőr így nem a forgalom közepébe kénytelen lehuppanni – megállásának pillanatától indult a stopper. Az első öt perc a kikászálódás, tábla- és lámpatelepítéssel telt. Eközben a pótkocsiról lekerült a borzalmas hanggal működő aszfaltszaggatógép, hogy néhány pillanattal később már porolva vágja körbe a célterületet. Sokat rá kell hagyni, így a javítás jobban bírja majd a strapát és így lesz a pár tenyérnyi hibából négyzetméteres javítás. Lassan újabb zajforrás, a puska – légkalapács – is lekerül a platóról. A tizenhetedik perc környékén már csak ez dalol, felváltva a csákány hangjával.

Ezúttal szerencséjük van a dolgozóknak, a felső aszfaltréteg szabályosan lemállik az alsóbb rétegről. De mint megtudjuk, ez nincs mindig így. Előfordul, hogy alaposan megizzasztja őket egy-egy útdarab szabályos feltörése, ha már rendesen összegyógyultak a rétegek.

Takarítás

Aszfaltozás előtti sikálás

Aszfaltozás előtti sikálás

Aszfaltozás előtti sikálás


A szabályos, négyszög alakú gödör takarítása következik. Közben a lecsatolt platóról leugratott a kompakt kis zsebúthenger és a teherautó is a gödör elé került. Az egyik szakember úgy vajazza ki a talicskát, mint nagyi a palacsintasütőt, csak itt tészta helyett 130 fokos aszfalt folyik az edénybe, ami pár pillanat múlva a gödörben végzi.

Most jön a lényeg, a forró trutyit egy elrontott gereblyével – nincsenek fogai – csinos kis kupaccá rendezik. Nem tudom, hogy csak nekünk volt szerencsénk, vagy direkt lelkiismeretes csapathoz irányítottak minket, de az aszfalthalom annyira szabályos lett, hogy szerkeszteni sem lehetne szebbet. Leginkább egy nagyon csonka gúlára hasonlít, de higgyék el, a teteje tökéletesen vízszintes. Valahol a 29. perc környékén járunk.

Tömörítés, hűtés

Gyors mérés a végére, majd adminiszráció

Gyors mérés a végére, majd adminiszráció

Gyors mérés a végére, majd adminiszráció


Kicsit sajnáljuk is, amikor az úthenger remegve, furcsa táncot járva elkezdi beletömöríteni a lyukba az anyagot. Az aszfalt közben le is hűl. Pár perc és kész. De annyira kész, hogy az eddig elöl álló teherautó át is tolat rajta, hogy újra felvegye a pótkocsit, amit szép lassan tele is pakoltak a szerszámokkal. Végül 53 percnél áll meg a stopper, addigra vesznek tőlünk búcsút a kátyújavítók. A terelés megszűnte után az első öt autó még nagy ívben elkerüli az új aszfaltot, de aki már nem látta a narancssárga autót, az simán áthajt a friss fekete folton. Pár száz méterrel lejjebb aztán minden kezdődik elölről. Lepakolás, vágás, törés, aszfaltozás, hengerelés. Amíg el nem fogy az összes kátyú, vagy újból ránk nem köszönt a fagy.

Addig is, ha kátyút találnak, akkor a fővárosban a 06 80 204 386-os zöld számon jelenthetik be. Kátyú okozta károkkal kapcsolatban a Magyar Közút Kht. illetékes megyei igazgatóságát keressék.