Mi legyen 7 fokos?

Hidegben van elemében a téli gumi

Hidegben van elemében a téli gumi


Idén sem jó megvárni az első havat és a bepánikolt autóstársakkal sorba állni gumicserére, csúcsszezoni árakkal. A gumicsere ideje közmondásosan akkor jön el, amikor a hőmérséklet 7 fok alá megy. Ezt a határértéket a gumiipar verte bele az emberek fejébe (egyébként az útfelületre vonatkozik, nem a levegőre). Tudni kell, hogy a nyári gumi tulajdonságai nem a hideg, hanem csapadékos időben romlanak drámaian.

Amíg száraz az út, a nyári is elfogadhatóan tapad, bár a csípős időben megkeményedik, megmerevedik az anyaga, szemben a puhább téliével, amely ilyenkor van elemében. Amikor egyszerre hideg és nedves az idő, a téli gumi biztonságbeli előnyei hatványozottan kidomborodnak, hóban-jégen pedig ég és föld a különbség. Nem véletlenül varázsolnak olyan sokan a gumiipar boszorkánykonyhájában, a nyári és a téli gumi összetételét, mintázatát különböző évszakokra találták ki.

Átszerelés: kibírja, de nem jó

Jobb felnin tartani a két garnitúrát, mint átszerelni

Jobb felnin tartani a gumikat, mint átszerelni


Jó kérdés, hogy érdemes-e külön felnin tartani a két garnitúrát, vagy elég átszerelni? Nem akarjuk bántani a gumisokat, de ne rájuk hagyatkozzunk. Mi legalábbis több műhelyben hallottuk, hogy a guminak nem árt az átszerelés, mert a ruhánknak sem lesz baja attól, ha le- vagy felvesszük. Mivel a forgalmuk jelentős részét az őszi és a tavaszi átállás hozza, ezért megkérdeztük inkább a Michelin egy szakértőjét.

A szakszerű szerelést bírja az abroncs peremszerkezete. Minden abroncs fel van készítve a gumiszerelő gépek agresszív működésére, ha nem bírnák, nem terjedt volna el ez a technológia – mondja. Az átszerelés mellett szól, hogy így legalább tutira rendszeresen kiegyensúlyozzák a kereket és beállítják szezon előtt a helyes légnyomást. A szelep ellenőrzése, ha kell, cseréje, a kiegyensúlyozás és a nyomásbeállítás mindig kötelező.

Ősz és tél, a véráldozat szezonja

Ablakmosó legyen dögivel

Ablakmosó legyen dögivel


Ősszel megjön a köd, az utak a lehullott levelektől nyálkásak és korán sötétedik. A látni és látszani szlogen örökérvényű, kell a tompított fény, legyen nálunk bőven fagyálló ablakmosó folyadék, a kocsi megérdemel egy új ablaktörlőlapátot, rendszeresen tisztítsuk meg a fényszórót és a szélvédőt például egy benzinkúton!

Ha a meteorológia ködöt ígér, szánjunk több időt az utazásra, főleg a medencékben találkozhatunk átláthatatlan párával. A modernebb autók jelzik a fagyveszélyes hőmérsékletet, a régebbi modellekben magunkra vagyunk utalva.

Hidegben megadják magukat a fáradt akkuk

Hidegben megadják magukat a fáradt akkuk


Vadveszély esetén az ésszerű sebesség az elsődleges megoldás, középre behúzódva haladjunk és figyeljük az út szélét. Ha előkerül egy szarvas, akkor fékezzünk, de ne rángassuk pánikszerűen a kormányt, mert csak rosszabb lesz. Kikerülésbe akkor fogjunk, ha nincs szembeforgalom és már lelassult a kocsi. Fékezés közben dudáljunk és vegyük vissza a reflektort, hátha a patás lény lebóklászik az útról.

Erős szélben vagy vihar után is legyünk óvatosak a letört ágak miatt. Gyalog vagy biciklivel el nem indulnánk fényvisszaverő mellény vagy szalag nélkül és nehogy talpig feketébe öltözzünk! A világos szerkót sokkal könnyebb észlelni. Ne feledjük: az elégtelen követési távolság, a rossz láthatóság és a túlzottan gyors tempó mindig véráldozatot szed!


Érvek az alufelni ellen

Ezzel együtt az oldalfalnak nem használ a roppantás (amikor nagy nyomással és zajjal a helyére lövik a gumit a felnin), az átszerelés valamennyire csak megterheli az abroncsot, ezért hosszú távon jobb külön felnin tartani a gumikat, és főleg így a praktikusabb.

Lehet, hogy a téli gumi ott lesz olcsóbb, ahol nem is gondolnánk. Folytatjuk a témát lapozás után


Télre az alufelnis kocsikat is érdemes átállítani acélkerékre, mert a könnyűfém ötvözetnek szerkezetileg ártalmasabb a sólé, mint az acélnak, és a sózást megsínyli a külcsín. Ez mind bagatell ahhoz képest, hogy a kátyúkkal szemben az acélfelni ellenállóbb. Ha mégis elgörbül, javítása könnyebb és olcsóbb a könnyűfém kerékénél.

Tárolás: fektetve vagy függesztve

Gyilkos az ónos eső

Gyilkos az ónos eső


Többféle elmélet csap össze használaton kívüli gumik tárolásáról. Ha nincsenek felnin, még mindig jobb egymásra fektetve eltenni őket, mint állítva, mivel a kutya nem fogja forgatni őket rendszeresen. A felni nélkül és állítva áttelelő gumik kicsit üthetnek a kiegyensúlyozás ellenére, de pár kilométer alatt kirúgják magukat. Ideális esetben a felnin lévő és a szóló abroncsokat is rúdra felhúzva kellene tartani szakértőnk szerint, de ez nem mindig kivitelezhető. Jó megoldás a felnin lévő gumikat polcon, állítva tárolni és rendszeresen forgatni.

Légnyomásból elég beléjük a normál. Száraz, napmentes, hűvös helyen tartva akár 10 évet is kibírna egy gumiabroncs, de ennyire precíz tulaj szinte nincs is, tehát 4-6 év alatt keveset vezetve is elhasználódik a téli és a nyári garnitúra.

A törvény nem elég precíz

Főleg a nedvesség miatt kell a téli abroncs

Főleg a nedvesség miatt kell a téli abroncs


Törvényileg nincs különbség a kötelező minimális profilmélységben (1,6 mm) a téli és a nyári abroncsok között.

De míg a 2-3 milliméteres nyári gumival még be merném ültetni a gyerekeket hátra, a téli esetében a 3-4 milliméteres profil az alsó határ.

Igazi baromság, hogy összkerekes autóra nem kell téli gumi. Egy terepjáró nyári gumival tud ugyan haladni, de a nehéz és magas, eleve instabilabb autó megállni már nem képes. A kocsi és az aszfalt közötti tényleg csupán négy tenyérnyi felületet rendes téli abronccsal kell kihasználni az erők átvitelére.

0,3 bar pluszban

Meleg guminál 0,3 bart nő a légnyomás. Pár km után az abroncs melegnek számít

Pár kilométer után az abroncs már meleg


Egy bekezdést megér a légnyomás, amin sok múlik. A tanknyílás fedelében vagy az első ajtó környékén lévő matricán a hideg abroncsra előírt nyomásérték szerepel. A gumi pár kilométer után már nem hideg, ezért 5-10 kilométertől 0,3 barral magasabb lesz a nyomása a hideg értéknél, tehát a gépkönyvben megadottnál ennyivel magasabbat kell beállítani. Ha az előírás 2,4 bar és melegen 2,7-et mérünk, ki ne eresszük a luftot!

A gumit azért kell rendesen felfújni, mert az oldalfal dolga a rugózás, nem pedig a teherviselés. Az ugyanis a futófelület két szélén lévő vállak feladata. A puha abroncs élettartama 10-15 százalékot csökken, mert a terhelés az oldalfalra helyeződik át, ráadásul a gyengén felfújt gumi könnyebben felúszik a vízre, rontja a féktávot és egyenetlenül kopik.

Ne legyen keskenyebb!

A téli gumi olcsóbb, mint lezúzni a kocsit

A téli gumi olcsóbb, mint lezúzni a kocsit


Tévhit, hogy a keskenyebb váltóméretű abronccsal jobban járunk. Egyedül vételárával és mély hóban autózáskor van előnyben a vékonyabb gumi, de itthon többet ér a szélesebbek előnye fékútban és úttartásban, épp a romló tapadási viszonyok miatt.

Hópihés gumiért érdemes benézni a márkaszervizekbe is. Előfordulhat, hogy egy teljes hálózat jobb árat tud kipréselni a gumi-nagykereskedőktől, mint amit mi találunk. A választék sem korlátozódik egyetlen fajtára, és előfordulnak akciók is, komplett téli kerékre vagy csak abroncsra. Amiatt sem kell aggódni, hogy csak egyféle van, a Ford kereskedésekben például a Michelin, a Goodyear, a Continental termékei mellett Bridgestone-abroncsokat is választhatunk.

A végére pedig egy a gumiktól független, de elgondolkodtató tanács az ADAC német autóklub szakértőitől: ha rossz látási viszonyok között autópályán dugóba kerülünk, a külső helyett a belső sávban álljunk meg. Itt ugyanis kisebb eséllyel pusztít el hátulról egy kamion félálomban vezető sofőrje.