Lepattogtt festék

Lepattogtt festék

Lepattogtt festék


Próbálok vigyázni az autómra, nem csapom oda mindenhová, legalább havonta lemosatom, pótolom a letörő műanyagokat, a mattuló krómalkatrészeket. És mégis minden mosás után újabb és újabb napi harctéri sérüléseket találok rajta.

Egyszer annyira nyilvánvalóan rányitották az ajtót, hogy a bűnös Swift szélvédőjén hagytam egy cetlit “talán te fogod lefényezni az ajtómat?” kérdéssel, de persze ez csak a düh levezetésére volt jó. Ez van, ejtünk a másik dolgára, nem vigyázunk még a sajátra sem. Legutóbb a bevásárlókocsi indult el és gurult neki a kocsi farának! Elég, nekiálltam eltüntetni a hibákat.

Megoldás a polírozás

Mikroszkóppal

Mikroszkóppal

Mikroszkóppal


A bevásárlókocsi egy vékony karcolást ejtett, mintha tűvel húzták volna végig legalább négy centin a fényezést. Szerencsére csak a lakkozás sérült, ez onnan látszik, hogy nem mély a seb, és világítófehér, tehát festékpigmentmentes a széle. Nem olyan vészes a dolog, pár nap alatt telítődik kosszal, és majdnem láthatatlanná válik.

De akkor is elvittem lepolíroztatni, mert ezzel gyógyítható a dolog. A polírozás a kis napi sérülések javára jó orvosság. Például a kőfelverődés enyhébb fajtájára, vagy a másképp eltüntethetetlen mocskolódás eltüntetésére, mint a madárpiszok, vagy a beégett rovarnyom, útjavítási felhordott bitumen.

A polírozásra akkor kell figyelni, ha már idősödő az autó, és mattul a fényezése. Ekkor nem szabad foltban polírozni csak a sérülést, mert ott lesz egy fényes paca, ami ronda. Az egész környezetét polírozni kell a sérülésnek, például az egész elemet. Azonban, ha annyira matt a kasztni, hogy ez is feltűnő, akkor telibe kell polírozni az egész autót. Ez az áruházi cuccokkal kimerítő és nem is elég hatékony, fényezők profi felszereléssel, 20-30 ezerért megcsinálják, évente egyszer érdemes rászánni, már ha számít az autó megjelenése.

Karosszériasérülések ellen nem véd

Lakatosmunka kellene

Lakatosmunka kellene

Lakatosmunka kellene


Vannak azonban olyan sérülések, amire a polír nem orvosság. Ilyen a kőfelverődések java. Általában felsértik a fényezést, sokszor kis horpadást is okoznak az autók egyre puhább lemezein. Valamint jó pár karc is ilyen mély, illetve a meghúzások, és a még mindig messze nem ismeretlen rozsda.

Van ismerősöm, aki szinte félévente újrafényezteti a lökhárítóját, mert sokat járva vidéken a fényezett darab annyi követ kap, hogy csúnyán lepattog róla a festék. Tény, hogy szép a kocsija, de ennyit költeni rá… És még ez a szerencsésebb dolog, mármint a lökhárító – vagy a tükörház -, ami műanyag lévén nem horpad.

A fémet sokkal nehezebb javítani. Mert a meghúzások java, nem csak felületi kosz, bizony horpad a lemez is, és ha nem javíttatja az ember, akkor rozsdásodni kezd. A húzásnyomot, rozsdásodást sokszor a fényező már nem tudja eltüntetni, kell hozzá a karosszérialakatos is, így nem csoda, hogy sok autótulajdonos inkább hagyja a francba az egészet.

Mert ugye ötezerért eltüntetik és kigittelik, öt- és huszonötezer között lefújják, és akkor illik még lepolíroztatni is a kocsit, hogy ne üssön el a frissen fényezett elem. Alaphangon is ötvenes lehet a kör, ha szép végeredményt akarunk. És a jövő héten ott az újabb meghúzás, vagy kőfelverődés.

Nem ér semmit a házi javítgatás, ne is kísérletezzenek hibajavítókkal! Jó tanácsok és elrettentő esetek a következő lapon


Persze otthon is lehet molyolni, de sajnos az rendszerint nem több mint varázslás. A színezett vaxok sokszor árnyalattal eltolják a kocsi eredeti színét, ráadásul foltos lehet a végeredmény. A karcjavító kréták feltűnőbbek a karcnál. A kitisztított sérülésre odaillesztett festékcsepp is csak akkor áll össze, ha kézügyes az ember és utána azt is összepolírozza a környezetével.
Kő és bogár

Kő és bogár

Kő és bogár


Mikor már flexhez és gittesdobozhoz kell nyúlni, akkor sokszor olcsóbb megcsináltatni, mint bevásárolni a szükséges segédanyagokat a csiszolókorongtól az alapozón át a kikevert javítószínig, nem is beszélve a szerszámokról – persze jó érzés, ha az ember maga javítja meg a kocsiját.

Érdemes költeni a megelőzésre

Mindezek miatt érdemes elgondolkozni a megelőzésen. Létezik fényezésvédő fólia, a kilencvenes évek hajnala óta alkalmazzák a gyárak is (főképp a hátsó kerékjárati íven). A lényeg, hogy fóliával bevont felület kapja a követ, bogarat, amit sérülés nélkül kivéd, mert elég rugalmas. A mai védőfóliák már olyan minőségűek, hogy csak igazán hozzáértő veszi észre, hogy felragasztották egy autóra – főképp igaz ez, ha profik teszik fel.

Védőfólia

Védőfólia

Védőfólia


Fóliázni lehet a teljes lökhárítót, a motorháztető élét, a tükröket, a küszöböt a lábkoptatás ellen, a csomagtartó alsó élét, és mindent, ahol rendszeresen karcveszélynek van kitéve a fényezés – sajnos egy izmos ajtórányitás és egy parkolói meghúzás ellen ez se véd.

Az ellen ez sem véd

A fóliázás költsége a bevont felület nagyságától függ, 10 ezertől indul, plafont nehéz mondani, mert az egész autó lefóliázható, mint láthatjuk néhány cégautón, vagy nem látjuk ugyan, de így van taxikon. Létezik a fóliánál ősibb dolog is a kőfelverődések ellen, ez a magyarosan “hood protector”-ként hirdetett bőrbugyi, amit a motorháztető elejére kell felerősíteni – ára 5-10 ezer Ft. De azt hiszem ezt inkább dizájnelemként, mintsem a valós funkciója miatt teszik fel az autóra.