Emlékezzünk!

A szilveszteri kacagás és békés tévénézés előtt a vezesst is meglegyintette a visszaemlékezés szele az elbúcsúztatott évre, meg ott van még az idő felettünk átsuhanó vasfoga, ezért nincs más hátra: megfúvom fűzfa lantomat.

A képzavarokkal felvezetett privát toplistám élén a hazai autógyártást gazdagító három új típus áll. Az A3 Cabrio Győr új büszkesége, az Opel Agila B Esztergom szülötte lesz, a Suzuki Splash klónjaként. Egy évben ennyi új magyar autónak nemigen örülhettünk, pedig a Kóka János-féle villanyautó projektet most nem is fényezzük. Mondjuk úgy, hogy utóbbi a sajtóvonalon mindig iparkodó miniszter PR-munkásságának része.

Megtorpant a kínai invázió

Egy ember aligha élné túl a tesztet a BS6-ban

Egy ember aligha élné túl a tesztet a BS6-ban

Egy ember aligha élné túl a tesztet


Idén még pár év haladékot kapott a kontinens autógyártása a kínai márkák betörésétől. Az embereket a Landwind-féle Opel Frontera (2005), a Daewoo Matizról koppintott Chery QQ (2006) után ebben az évben a Brilliance BS6 halálos töréstesztje tette helyre végképp a jelenlegi kínai kocsik biztonságával kapcsolatban.

Ám az is biztos, hogy képesek ott rendesebb autókat is tervezni, lám az alapos kipofozás után a BS6 őszre eljutott három csillagig – állítja az európai importőr egy későbbi töréstesztre hivatkozva.

Az év másik kolosszális lebőgése a Chrysler Voyagerhez fűződik, de itt csak a jobbkormányos modellekben kell rettegni az Euro NCAP-teszt alapján.

Grand Cherokee SRT 8: Mike Tyson autóban

Grand Cherokee SRT 8: Mike Tyson autóban

Mike Tyson autóban


Ha a keresztmotoros Voyagerben a váltó felőli (bal) oldalt éri az ütközés, nincs nagy baj, de ha a jobb felét csapjuk oda a kocsinak, akkor az ott ülő vezető életveszélybe kerül. Az ok a hátranyomuló, merev motorblokk, amely beékelődve megakadályozza a gyűrődő zónát az energia elnyelésében.

426 és 514 lóerő

Vidámabb emlékeim is maradnak 2007-ből, például a boldogító E 63 AMG és a simán vér brutális Grand Cherokee SRT 8 kipróbálása. Elég annyi, hogy a kettő együtt 940 lóerős. Az év meglepetése a Kia Cee’d lett volna, ha Hamar Balázs a menetpróba után nem zeng ódákat az autóról. Így kevésbé ért váratlanul, mennyire jó.

Walter Röhrl utálja a smartot

G-osztály: nincs nála csodálatosabb

G-osztály: nincs nála csodálatosabb

G-osztály: nincs nála csodálatosabb


Az idén vezetett autók közül a legjobban mégis a G-osztály fog hiányozni. Nincs hozzá hasonló, mert kapnék vele egy luxusautót, egy családi kombit és főleg egy elpusztíthatatlan terepjárót. Kár, hogy mindez 20 milliónál kezdődik.

Járt nálunk más autó is a deficites Chryslert lepattintó Daimler-konszerntől. A smart fortwo-ról Walter Röhrl (kétszeres ralivilágbajnok fenomén) azt mondta, hogy egy tolószék és ő inkább felakasztja magát, mintsem vezesse. Mi az újat nem nagyon szapultuk, mert az igencsak tré első generációhoz képest döntő előrelépés. Csak továbbra is irreálisan drága, a Citroën C1-be kétszer ennyi ember fér és nálunk 3 literrel fogyasztott kevesebbet városban. Ennyivel nem volt erősebb a turbós smart.

Háború dúl a nagy autógyártó országok között. Egy kattintást csak megér!


Dagadás helyett

Az idei év és a jövő örvendetes trendje a súlycsökkentés, amin a Mazda (MX-5, Mazda2 és Mazda6) mellett a Renault is eredményesen dolgozott az új Laguna esetében.

Reméljük, trend lesz a könnyebb autókból

Reméljük, trend lesz a könnyebb autókból

Reméljük, trend lesz a könnyebb autókból


2007-ben az is szembeszökő volt, hogy az autógyártók zöme az egyetlen üdvözítő út helyett több irányban keresi a jövő energiatakarékos és környezetkímélő hajtását. Hidrogénnel etetik az üzemanyagcellát, de el is égetik a motorban, akár a benzint, készülnek a dízel és villanymotoros hibrid személyautók.

Akinek nincs, az benzines hibrid után kapkod, közben egyre tisztábbak a dízelek, a nagy szívó benzineseket pedig kezdik leváltani a legalább olyan erős, de kisebb és takarékosabb turbómotorok.

Ez háború!

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) szerint az EU-ban 12,3 millió család él az autóiparból, ami többször ennyi választópolgárt jelent. Ebből is látható, mitől az év legnagyobb hatású ügye számomra a szén-dioxid-kibocsátási határértékek körüli gazdasági háború.

Meglakolnak a benzinéhes szabadidő-autók

Meglakolnak a benzinéhes szabadidő-autók

Meglakolnak a benzinéhes szabadidő-autók


A harc az egységes határértékben gondolkodó EU és a kis és kompakt autókkal dolgozó francia és olasz autógyártók, illetve a magasabb fogyasztású kocsikkal nagyon sikeres német márkák között dúl. Ma a Fiat modellek átlaga 140 g/km, a Renault 149, az Opel 157, a BMW 192, a Porsche 295 grammnál tart.

Zsebre megy!

Ám az Európai Bizottság döntése szerint 2012-től átlagosan 130 g/km CO2-t pufoghatnak csak ki az autók, amihez a fogyasztáscsökkentés csak drága fejlesztésekkel valósítható meg. Pár becslés: az A. T. Kearney tanácsadócég szerint a határérték betartása a Fiatnak 900, a VW-nak már 1800, a Mercedes-Benznek 2100 euróba kerül majd autónként.

Egy Golf 330 000 forinttal drágulhat

Egy Golf 330 000 forinttal drágulhat

Egy Golf 330 000 forinttal drágulhat


Ez a kalkuláció nem szentírás, de egy Golf árát is 1300 euróval (330.000 forinttal) növeli a fogyasztás lefaragása. Ennek egy része az autógyárak nyereségét csökkenti, de mivel az összes a profitért működik, a költségeket végül az autóvásárlók állják majd.

Jönnek a büntetőadók?

Ráadásul a határérték feletti kocsikra súlyos büntetőadó lehet érvényes. Maradva a Golf példájánál, az Automobilwoche című szaklap 2012-re 700, míg 2016-ra 3400 eurós büntetést vetít előre darabonként, ha a mostani szinten maradna a kocsi CO2-értéke. Ergo nem éri meg fejlesztések helyett a büntetést bekalkulálni. Annyi biztos, hogy a szén-dioxid-emisszió központi téma marad 2008-ban is, én pedig boldog új évet kívánok!