150-nel zúztak a farmotorosok

150-nel zúztak a farmotorosok

150-nel zúztak a farmotorosok


A többieknél már 20 000 hibamentes kilométer beleugrott a tartóstesztre átvett BMW 120d-be, de kedvesemmel valahogy most először mentünk vele külföldre. Prága volt az úti cél. Ha nem sietünk, a 120d akár egyetlen tankolással megjárná a jó 1000 kilométeres utat.

Öt óra alatt kényelmesen odaérni. A város kocsival is jól járható volt, de a három metró, a sok villamos és busz az olcsó jegyekkel együtt versenyképtelenné tette a BMW-t. Mi is megerősíthetjük, hogy Prága csurig van turistákkal.

Fekvése mint Budapesté

Ömlenek a turisták a Károly-hídra

Ömlenek a turisták a Károly-hídra

Ömlenek a turisták a Károly-hídra


Pedig a fekvése nem szebb Budapesténél. A Duna helyett a Moldva folyik keresztül a városon, a vár ott is az egyik oldalán, dombokon, a belváros a másik parton, síkon terül el. Séta közben nem muszáj az útikönyvet kipipálni, óváros, kisoldal (Mala Strana), vár (magyarosan Hradzsin vagy csehül Hradcany) sorrendben végigtalpalva a fővárost.

Bármerre elindulhatunk, barátságos utcákat, kedélyes tereket, hangulatos kávézókat és megfizethető éttermeket találunk. Prága élhetőbb, barátságosabb, emberibb és szebb oldalát mutatta Budapestnél, ráadásul nincs lepusztulva a belváros, sok a pad és van elég nyilvános WC. Az illemhelyeket táblák jelölik, de általában 10 koronáért (90 Ft) a kávézók vizesblokkját is igénye vehetjük a város szívében.

Csak szebb és barátságosabb

Prága 500 kilométer Budapesttől

Prága 500 kilométer Budapesttől

Prága 500 kilométer Budapesttől


Életszagú útikönyvünk figyelmeztetett rá, hogy az éttermi kiszolgálás nem mindenhol fejlődött a Kórház a város szélén vagy a Nők pult mögött leforgatása óta. Egy vendéglőben richtig nem engedtek megebédelni az öt üresen álló hatfős asztal egyikénél sem, kérlelhetetlenül odaszögeltek kettőnket a gagyibb helyen lévő kettes asztalhoz.

Talán az lehet mögötte, hogy netán egyszerre beesik kíséretével a kuvaiti emír, az ománi szultán és még három tőkepénzes társaság és akkor ugye elvesszük a helyet a profitábilisabb vendégektől. A táplálkozás során persze üresen maradt mind az öt, amit az ott gyakrabban megforduló személyzet megsejthetett volna, de oda se neki.

A malátabokrok árnyékában

Budapest kimaradt, ez vér ciki

Budapest kimaradt, ez vér ciki

Budapest kimaradt, ez vér ciki


A sör minősége és olcsósága mindent ellensúlyoz. Csehországban a sörivás olyan fontos része a mindennapok és a nemzeti identitásnak, mint nálunk a téliszalámi, a pirospaprika és a tokaji aszú együtt. A csehül rezane, magyarul rigoletto (a barna és a világos sör keveréke) is ott figyel az itallapon, de nekem a barnák jobban ízlettek.

A sörök között a 12 és a 14 fokos drágább a 10 fokosnál, de az az érték nem az alkoholtartalmat jelöli. Különben az évente fejenként 160 litert legurító csehek delirium traemensben töltenék életüket. Az ár a termék arculatán, presztízsén kívül a fokokkal jelölt malátatartalomtól függ, de az igen jó nedűket is olcsóbban megkapni, mint a focimeccs mellé éppcsak elcsúszó hazai középmezőnyt.

A következő oldalon folytatódik a sörtúra és a BMW-ről is lesz szó


Egy kocsma, egy márka

Egy kocsmában-kávézóban általában egyféle sörmárkát mérnek, ezért érdemes sorban beülni a Staropramen, Pilsner Urquell, Budweiser Budvar, Gambrinus, Velkopopovicky Kozel és Krusovice-feliratú napernyők alá is. A nagy márkák mellett persze van elég kisebb sörfőzde, amiket kár kihagyni, ha utunkba esnek.

A sör ott nem tréfa

A sör ott nem tréfa

A sör ott nem tréfa


Fejlett cseh nyelvismereteim kimerülnek annyiban, hogy pozor, vlak, de talán ez is szlovákul van. A sörvásárláshoz segítségül annyit, hogy a világos sörök üvegén a svetle, a barnákon a cerne vagy a tmavy lezak feliratot keressük. A lezak az utóbbiban az ászoksör. A cseheknél közmondásos, hogy megbukna a kormány a sör árát felemelve, ezért a prágai várban is megihatunk 350-500 forint között egy korsóval, kevésbé felkapott helyeken pedig még jutányosabb.

5,5 liter százon, autópályán

Nyaraláskor nem spórolunk, ezért hőn szeretett kisautónk végig 150-nel hasított a régi M7-re emlékeztető szlovák és cseh autópályán. A betonlapokon való zötyögést 5,5 literből kihoztuk. Ezzel a számmal tartósteszt-autónk nemcsak a 118d-t tette helyre a fogyasztási tesztben, hanem sok dízel kisautót is. Egy Fabia Combi az 1,4-es TDI-vel nem fogyaszt kevesebbet autópályán és akkor az 1-es kényelméről nem is szóltunk. Két embernek mindig, mindenhol, mindenre jó.

Prága élhető, barátságos és szép

Prága élhető, barátságos és szép

Prága élhető, barátságos és szép


Rendkívül szórakoztató mutatványokra képes. Ha az előző kamionok miatt lassítunk és ránk mászik egy barom, mintha nem telne tőlünk 100-nál nagyobb tempóra, ne jöjjünk dühbe! Ha szabad az út, apró kis ponttá zsugorodik majd a tükörben. Az autón nincs típusjelzés, ezért nagyon sokakat meglepett, ahogy ötödikben és hatodikban ellő. 80, 120, 160, szinte mindegy milyen sebességről, bitang jól húz a 340 Nm és a 163 lóerő.

Kettőnek igen, négynek nem

A tempó sosem megterhelő. Megkockáztatom, hogy a 120d két embernek a 3-as sorozat kényelmét, nyugalmát, biztonságát nyújtja, de kisebb és könnyebb kasztnija miatt még agilisabb. Ha akarjuk, gyorsvonat, ha akarjuk, versenyló. Ha nem érdekes a hátsó sor és nem zavar a csüngőhasú kocára emlékeztető küszöbvonal, az 1-es a mi autónk.

5,5 litert fogyasztott csupán

5,5 litert fogyasztott csupán

5,5 litert fogyasztott csupán


Az 1-es sorozat csomagtere persze épp olyan szűk, mint az első utasoktól hátrafelé az egész autó, de a cseh sörből azért sikerült bepakolni rendes mennyiséget. Vámmentesen mindenki csak 110 litert hozhat magával, ha a határon rákérdeznek.

De nem kérdeztek. Oda-vissza a magyar, a cseh és a szlovák állam összes átlépett határán elég volt fejenként egy útlevelet felmutatni az ablakon és mehettünk tovább. A gázolaj Szlovákiában az autópályán nem volt olcsóbb az itthoninál, a szintén sztrádás cseh kúton sem. Mondjuk ha nem féláron adják, én csak itthon tankolok: inkább jusson az adó a magyar államnak, mint a szomszédokénak.