A tesztalanyok
Együtt a tesztcsapat

Együtt a tesztcsapat

Együtt a tesztcsapat


Fogyasztásmérésre toboroztunk autókat, olyanokat amik különösebb hókuszpókusz nélkül fogyasztanak keveset. 1,4-es dízel Corolla, 2,0 literes Chevrolet Lacetti dízel, BMW 118d és 120d, Suzuki Swift 1.0, valamint Ford Focus 1.6 – ezek volnának tesztalanyaink. Rögtön egy kis magyarázat, miért tartozik két BMW a szűk csapata. A 118d-be épített HatékonyDinamika kiköveteli, hogy fogyasztását teszteljük, a 120d tartós tesztalanyunk, ezért minden megpróbáltatáson ott kell lennie. Átlagautónak egy előző generációs 1,6-os benzines Ford Focust hívtunk. Tesztünk nem is jöhetett volna létre, ha nincs benne Suzuki Swift, így hát az is lett.

Fogyasztástesztelés szívással

Ezt nem mi csináltuk

Ezt nem mi csináltuk

Ezt nem mi csináltuk


Csodálatos történetek hallani soha el nem romló Suzukikról, amik szolgai életmódjuk dacára csupán 5 liter benzint fogyasztanak 100-on. Ilyen darabot teszteltünk nemrég, de fogyasztásmérésre nem jutott módunk, nem tudtuk igazolni vagy cáfolni a legenda él-e. Ezért mindenképpen akartunk egy valós Swiftet fogyasztásmérésünkhöz. Csakhogy a feladat nem várt szívással indult.

Anyámnak sosem volt Suzukija, ismerősi/baráti/rokoni köreinkben sincs egyetlen futó példány. A legutóbb tesztelt autóval vidéknek indult a család, fórumunkban meghirdetett akciónkra sem jelentkezett egyetlen bátor tulaj sem. Végül akadt egy pizzafutár, aki 5 ezer kemény forintért hajlandó lett volna átengedni egy napra saját járművét. De az utolsó percben ezt az autót eladták. Kerestünk tovább, de mindhiába. Úgy tűnt, Suzuki nélkül kell tesztelnünk.

Aztán jött a megváltás, a teszt előtti este kollégám SMS-t küldött, megvan az autó! Kollégánk élettársa húgának a barátnője (messzi szál) hajlandónak mutatkozott járműve kölcsönadására. Életkort, motorváltozatot, ajtók számát és km-t nem kérdeztünk, repestünk a boldogságtól, hogy megvan az áhított jármű. A teszt napjának reggelén hozzájuthattunk. A hölgy nagy áldozatot hozott, megérdemli, hogy neve is idekerüljön. Németh Adrienn, szeretünk!

A tesztalanyok


BMW 118d – 143 LE – 320 Nm – 0-100: 8,9 mp – max: 210 km/h – fogy: 4,7 l/100 km
Annyira fejlett rendszert építettek az új 1-es BMW-be, hogy nevet is adtak neki: HatékonyDinamika. A rendszer apró, de látványos összetevője, hogy álló helyzetben leállítja a motort, hogy addig se fogyasszon gázolajat. További részei a csökkentett gördülésű abroncs, a váltásra figyelmeztető jelzés és az elektromos szervokormány. Dízelmotorja második generációs közös nyomócsöves, és ugyanúgy 2,0 literes, mint a 120d-nél.


BMW 120d – 163 LE – 340 Nm – 0-100: 7,9 mp – max: 220 km/h – fogy: 5,7 l/100 km
Tartósteszt-autónk még a modellfrissítés előtti példányok közül való, ezért a HatékonyDinamika nincs beleépítve. Ennek ellenére hatékony és dinamikus (értik, szótréfa, de legalább igaz), ezt jól megtapasztaltuk az eddigi 20 ezer kilométeren. Átlagos fogyasztása 6,5, pedig nem kíméljük, elhihetik.


Chevrolet Lacetti SW 2.0D – 121 LE – 280 Nm – 0-100: 9,8 mp – max: 186 km/h – fogy: 6,0 l/100 km
Elvileg nagyon keveset kéne fogyasztania a kétliteres közös nyomócsöves dízelmotornak, de a korábbi tesztünk alatt nem így tett, majdnem 9 literes átlagot produkált. Ebből a motorból a nagyobb Chevrolet-kban 150 lóerős változat is él, a kisebb 120 lóerős, de így is kellőképp dinamikus.


Ford Focus 1.6 (2002) – 100 LE – 145 Nm – 0-100: 11,2 mp – max: 185 km/h – fogy: 7,3 l/100 km
A rokonságból szeltük ki az átlagos családi autónak gondolt Focust, ami 100 lóerős benzinmotorjával temperamentumos, de egyáltalán nem sportos. Tulajdonosa kifejezetten torkosnak tartja 9 literes városi fogyasztásával. Szerintünk nem az, de a tesztre nagyon vártunk.


Suzuki Swift 1.0 (2000) – 53 LE – 76 Nm – 0-100: 16,0 mp – max: 145 km/h – fogy: 5,5 l/100 km
Felnőttkorán már jócskán túllépett a Swift, 1988 óta létezik ebben a formában, idehaza 1992-ben kezdték meg gyártani. Parányi motorja miatt aggódtunk, nehogy az autópálya-tempó betegyen neki, de a Swift hősiesen állta a próbát. Fogyasztásáról legendák terjengenek Suzuki-körökben, ezért a tesztelése lélektani fontosságú.


Toyota Corolla 1.4 D-4D – 90 LE – 190 Nm – 0-100: 12,0 mp – max: 175 km/h – fogy: 4,9 l/100 km
A Yaris számára készült az apró dízelmotor, később felerősítették, hogy jól bírja a Corolla súlyát. 90 lóerős teljesítménye és ötfokozatú váltója miatt tartottunk attól, nem fogjuk szeretni, de végül nagyon megkedveltük. Az új Corolla vívmánya, hogy felvillanó jelzéssekkel buzdít fel- és visszakapcsolásokra, hogy ezzel is a takarékos vezetésre szoktasson.

Egyszer egy fogyasztásmérő versenyen valaki mezitláb vezetett, mert úgy finomabban lehet adagolni a gázt. Na mi ezt nem csináltuk, de akkor mit és ki nyert? Jön a következő oldal


Indulás és a mérés

Tulajdonképpen indokolatlan tesztelésnek hívni fogyasztásmérésünket, mivel egyetlen labor, mérőeszköz vagy tudományos módszer sem állt rendelkezésünkre. De mióta tudjuk, hogy az ablakmosó folyadékok hatékonyságát is csupán az ott dolgozók empirikus tapasztalatai alapján értékelik, egyáltalán nem szégyelljük magunkat a teszt komolytalanságáért. Módszerünk a következő volt: indulás előtt csurig tankoltuk az autókat, váltott sofőrökkel indultunk 400 km-esre tervezett útra, majd a végén ismét telitankoltunk. A tankolt liter és a megtett út hányadosa adta az átlagfogyasztást.

Matrica kontroll!

Matrica kontroll!

Matrica kontroll!


Nem kétséges, a fogyasztásmérés ritka unalmas tevékenység. Azt gondoltuk, hatan rendkívül jól szórakozunk majd az egynapos mókán. Aztán az első 60 km megdöbbentő tapasztalatokkal szolgált: ennél unalmasabb foglalkozás nincs is, nem véletlen, hogy a gyári fogyasztásmérések ritkán tartanak tovább 20 percnél. A verbális kommunikáció eszközeivel (átkiabálás egymásnak letekert ablakon) csak az M3-asra vezető Hungária körúti dugóban élhettünk. Aztán a sztrádán szétszéledt a mezőny, Hatvanig csak a rádió tartotta bennünk a lelket.

Igyekeztünk legjobb tudásunk szerint betartani az összes létező KRESZ-szabályt, és a légkondit is járattuk, hogy fogyasztási tesztünk valós eredménnyel szolgáljon. Viszont nem hajtottuk be a jobb oldali tükröt és a fényszóró helyett sem használtunk helyzetjelzőt, hátha úgy kevesebb nafta megy el. A klímátlan Suzukiért viszont aggódtunk, egyliteres motorja nehogy megszenvedje a pálya 130-as tempóját. Összesen 370 kilométert mentünk, ebből százvalahány kilométert autópályán, 30-40 kilométert városban, az összes többit pedig országúton.

A gyári fogyasztás nyomában
Mi is kell bele?

Mi is kell bele?

Mi is kell bele?


Jó tudni, hogy a gyáriak alapfelszereltségű modellekkel tesztelnek, az extrák mennyisége növeli a súlyt és így a fogyasztást is. Nem egészen 20 percig tart a fogyasztásmérés, az úton nem megy a klímaberendezés és nincsenek emelkedők, lejtők. Először 780 másodpercig a városi, majd 400 másodperces szimulációban a lakott területen kívüli fogyasztást mérik, legfeljebb 120 km/órás sebességgel.

Ha autónk lényegesen többet fogyaszt a gyár által megadottnál, esetleg bírósághoz fordulhatunk, de sok esélyünk nincsen jogorvoslatra. A bizonyítási eljárás kemény dió, mert autónk állapota, az időjárási körülmények és a közlekedési viszonyok befolyásolják a fogyasztást. Ergo pervesztés esetén még nekünk kell fizetni a per költségeit. Korábban Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársa úgy nyilatkozott nekünk, hogy 5-10 azonos ügyben érkező kifogást követően a hivatal megfontolja közérdekű kereset benyújtását, de a gyakorlatban ilyen ügyben erre még nem került sor.

Önigazolás és döbbenet hegyek

Összesítés, számolgatás

Összesítés, számolgatás

Összesítés, számolgatás


Tatam-tatam!!! Kis figyelmet kérek, jön a végeredmény. És igen, az eredmény minket is több szempontból meglepett és igazolt is. A legkevesebbet az 1,4-es dízel Corolla fogyasztotta, pedig autópályán megszenvedte a hiányzó hatodik fokozatot. Ez nem meglepetés. Viszont a Swift lett a második, pedig autópályán kegyetlenül meghajtottuk, hadd érezze, milyen a való élet. Fejet hajtunk minden suzukis történet előtt: öt litert fogyasztó Suzukik létezését nem zárjuk ki.

Kissé meglepett minket, de a HatékonyanDinamikus 118d-t leverte a 120d, ahogy pestiesen mondanák mint vak a poharat. Hatékonyság ide, dinamikusság oda, az erősebb BMW takarékosabban ment. Talán magyarázat lehet erre, hogy a 118d viharvert tesztautó életet él, váltott sofőrökkel és kegyetlen életmóddal, míg 120d tartós tesztalanyunknak kíméletesebb bánásmódban van része. Chevrolet Lacetti tesztautónk sajnos kiábrándítóan sokat fogyasztott, a benzines öreg Focus csak három decivel evett többet. Ez bizony kínos egy takarékos dízeltől.

A végeredmény számokban (l/100 km)
Toyota Corolla 1.4 D-4D 5,37
Suzuki Swift 1.0 5,55
BMW 120d 5,66
BMW 118d 6,33
Chevrolet Lacetti 2.0D SW 7,05
Ford Focus 1.6 7,35