Megbuktatlak, az tuti

Megbuktatlak, az tuti

Megbuktatlak, az tuti


2007. május elsejétől változott a gépjárművek és pótkocsik műszaki vizsgája. Amellett, hogy változott az alkalmazott technológia, az eljárás kibővült az úgynevezett integrált vizsgálattal, ami az autók tiszta származását hivatott bizonyítani.

Az integrált vizsgálat a gyakorlatban azokat az autókat érinti, amelyek nagyon hosszú ideje ugyanazon tulajdonos birtokában vannak. A vizsga nem váltja ki az eredetiségvizsgálatot, mivel azzal ellentétben megbontás nélkül vizsgálja az azonosítókat. 

Integrál vizsgálatot, abban az esetben kell alkalmazni, amennyiben:
– a járművön korábban még nem végeztek előzetes eredetiségvizsgálatot,
– 1998. január elseje előtt helyezték forgalomba az autót
– 1999. július 12-ét megelőzően került sor tulajdonosváltásra,
– a gépkocsi rendelkezik ugyan törzskönyvvel, de abban adategyeztetés nélküli kiállításra vonatkozó záradék szerepel

A plusz vizsgálat díja 7200 forint többletköltséget ró a tulajdonosra, ami közel annyiba kerül, mint a hagyományos 7700 forintos műszaki vizsga. Ezen felül sikeres vizsga esetén további 1190 forintot kell a műszaki adatlapért, valamint 420 forintot az érvényesítő címkéért kiadnunk.

Durván megnőtt a várakozási idő, mióta az új rendszer élesítésre került. Egyes állomásokon, – mint pl. a Mozaik utcában – akár 30 napot is várnunk kell, amíg megjelenhetünk autónkkal. Lovas Károly Róbert – a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elsőfokú területi főigazgatója szerint ennek ellenére rossz indulatúak azok a híresztelések, amelyekben a vizsgáztatás sikertelenségéről hallani.

Sokat kell várni a motorokra

Sokat kell várni a motorokra

Sokat kell várni a motorokra


Szerinte a rendszer átállásakor voltak ugyan problémák, de alig egy hét után már közel 100 százalékosan működtek a vizsgáztató állomások. Az új rendszer a vizsgaállomások büdzséjét is megterhelte, nagyjából 1-1,5 millió forinttal. Ennyibe kerültek azok az eszközök, amelyek feltétlenül szükségesek az integrált vizsgához.
 
Lovas szerint vidéken és a kevésbé felkapott állomásokon akár 3 nap alatt is áteshetünk a procedúrán, nem kell heteket várnunk a vizsgáztatásra. A forgalmasabb helyeken felgyülemlett autókat azzal magyarázta, hogy sokan már a műszaki lejárta előtt jóval beadták igényüket, épp azért, mert hosszú ügymenetre számítottak.

Eredetiségvizsgálat
Eredetiségvizsgálatot továbbra is kötelesek vagyunk csináltatni, amennyiben az autó tulajdonosának adataiban változás történik. Az árazás fix díjas, mindenhol ugyanannyit kérnek a vizsgálatért. Miután befizettük a csekket, ellenőrzik, hogy azt nem használtuk-e fel máshol, majd átesik az autó az ellenőrzésen. Az adatokat közvetlenül a Belügyminisztérium szerverére továbbítják, így a helyszínen semmi nem derül ki az autóról. Az eredményről postai úton, vagy az okmányirodában értesülhetünk, ahol egy számítógép hozza meg a döntést a beküldött adatok alapján.

Az eredetiségvizsgálat egész Európában csak nálunk kötelező, így forgalomba helyezett lopott  autóra itthon a legkisebb az esély. Az egyik magyarországi eredetiségvizsgáló cég munkatársa szerint tőlünk nyugatabbra könnyedén kijátszható a hatóság akár egy áthegesztett alvázszámmal, míg itthon ez szinte lehetetlen.

 
3 nap helyett 2 hónap, azaz mit mutat a gyakorlat. A következő oldalon


Maga az integrált vizsgálat nem tart tovább 10-15 percnél, és mivel csak az autók 10-12 százalékát érinti, átlagosan 5 perccel kell hosszabb időre számítani autónként. Az NKH javaslata szerint elég két héttel a műszaki lejárta előtt
Hm... milyen arcszeszt használsz?

Hm… milyen arcszeszt használsz?

Hm… milyen arcszeszt használsz Béla?


jelentkezni, de nem kell aggódnia az utolsó pillanatban ébredőknek sem.

Azok, akik még érvényes forgalmival jelentkeznek a vizsgára, nyugodtan autózhatnak tovább, akkor is ha a vizsga lejárta után kaptak időpontot. A hatóság kiállít egy igazolást, amely a vizsga napjáig lehetővé teszi a forgalomban való részvételt. Azon kérdésünkre, miszerint lehet-e így külföldön közlekedni, nem kaptunk megnyugtató választ. Az igazolás magyar nyelvű, így azt semmi okuk nincs elfogadni a külföldi hatóságoknak. Nyugodt szívvel senki ne induljon nyaralni lejárt vizsgával. 

Így működik
A gépjármű műszaki megvizsgálását a tulajdonosa személyesen, vagy meghatalmazottja kérheti a vizsgálóállomáson. Céges meghatalmazás esetén csatolni kell a 30 napnál nem régebbi cégkivonatot és az aláírási címpéldányt is.

A hatóság a kérelmező által benyújtott papírok alapján dönti el, hogy szükséges-e az integrált vizsga elvégzése. A hatóság nem csak az autót, de a kérelmező adatait is megvizsgálja.

Mit mutat a gyakorlat?

Nem széria a gumi, öcsisajt

Nem széria a gumi, öcsisajt

Nem széria a gumi, öcsisajt


A gyakorlat hosszú tömött sorokat és eredményeket egyaránt hozott az elmúlt szűk egy hónapban. A rendszer mellett szólazoknak a lopott autóknak a kiszűrése (napi 3-4 db), amelyek korábban átcsúsztak volna a szitán. Kevesebb a lehetőség a visszaélésekre is, már nem kaphat olyan autó vizsgát, amelyik nem járt a helyszínen. Korábban volt lehetőség, hogy egy rendszámmal megússzuk a dolgot, persze nem legálisan.

A negatívumok közé sorolandó, hogy a május elején jelentkezők akár 2 hónappal későbbi időpontot is kaphattak. A szakmában dolgozók szerint a lassúság a megnövekedett forgalom mellett annak köszönhető, hogy az új rendszert egyes kollégák csak nagyon nehezen képesek megszokni.

Az új autó átadásokat a megújult vizsgarendszer nem veszélyezteti, mivel legtöbbször ezen járgányokat el sem viszik vizsgázni. Erre az ún. Generál Importőri Projekt ad lehetőséget, amely egy elektronikus adatcserével oldja meg a vadonatúj járművek forgalomba helyezését. Bajban vannak viszont a motorkereskedők, ahol ez a rendszer még nem működik, így akár egy hónapot is csúszhatnak az átadások.