Autóárak: jön a drágulás 1

Autóárak: jön a drágulás


Dúlt a kedvezményháború az első félévben, és nőni tudott a magyar autópiac. 3,1 százalékkal több, összesen 97 609 személyautó talált gazdára hazánkban júniusig. Mivel idén a legtöbben autópiaci recessziót vártak, a fejlődés annál nagyobb öröm. A jól sikerült félévben talán az előrehozott vásárlásoknak is szerepe lehet, mert némi sütnivalóval látni lehetett, hogy az új kormány megnyirbálja a jövedelmeket és csavar egyet az adóprésen.

Akit kirúgnak, nem vesz Suzukit

A továbbra is piacvezető Suzuki az első félévben jócskán visszaesett. A tényleges piaci helyzetet tükröző forgalomba helyezési adatok alapján a mínusz 2843 autó 2005 első félévéhez képest. A Suzukinál kiesett az Alto (hiányzik az Euro 4-es motor) és a Wagon R+, de a modellek keresettsége is csökkenti a hazai eladásokat. A Swiftre és az SX4-re is olyan nagy az igény Európa-szerte, hogy nincs belőlük elég a magyar piacnak.

A Suzuki erős második félévet tervez, bár az állami szférában tervezett leépítések is visszavethetik eladásokat. A közigazgatásból kirúgandó tisztségviselők esetében egy a saját helyzetét eddig stabilnak tudó réteg eshet ki az autóvásárlók köréből – mutatott rá Tihanyi Tamás, a Suzuki PR-menedzsere, ami a Suzukit az átlagnál jobban érintheti.

Jól fogy, ami elegáns

A legtöbb prémiummárka értékesítései az átlagot meghaladóan gyarapodtak. Az Audi növelte előnyét a BMW-vel szemben, a Mercedes pedig feljött másodiknak, a bajorokat megelőzve. A Volvo nincs nagyon messze a német konkurensektől, a Saab a katasztrofális 2005-ös első félév után megduplázta eladásait. Az eddig vegetáló Lexus az IS-től nagyon beindult, és itthon is sokan ráharaptak az egyedülálló hibrid hajtásra az RX400h-ban.

Pluszban a Távol-Kelet, stagnál Itália

Az első félévet követően a Suzukin és a Nissanon kívül minden japán márka javuló piaci részesedésnek örvendhet. A vásárlók értékelik a japán autók jó ár/érték arányát, elég a Mazda6-ra gondolni. Százalékra a Subaru is nagyot nőtt, a darabszámok alapján nagyon megszaladt a Mitsubishinek, a Hondának és főként a Toyotának. Náluk a Yaris és a Corolla Verso is nagyon kapós.

A Kia akkorát ugrott, hogy még a máshol népszerűbb és szintén menetelő Hyundait ismegelőzte itthon. Az Alfa Romeo nem adott el több autót, hiába az új 159, a Fiat viszont hajszálnyival jobb eredményeket közölt, mint egy éve.

Mínuszban a franciák

A Peugeot (-16%), a Renault (-11,3%) és a hozzájuk tartozó Dacia (-6,9%) sem zárt jó félévet. A Daciánál különösen feltűnő a ténylegesen forgalomba helyezett autók (720 db) és az MGE statisztikában szereplő 1617 db különbsége.

Miért és mennyit drágulnak az autók? Részletek a 2. oldalon, a Ford, az Opel és a VW eredményeivel


Itthon ugyanis kétféle eladási adattal dolgozunk. Az egyikben a vezérképviseletek a márkakereskedőknek kiszállított autók számát önbevallással közlik az MGE-nek (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete). A másik statisztika reálisabban tükrözi a piaci helyzetet, mert a Belügyminisztérium forgalomba helyezési adataira épül. Ebben nincs kozmetikázás a dealerekre rászámlázott, de el nem adott kocsikkal, ám a szürkeimportban beérkezett autók torzíthatják a képet, ha jelentős a beseftelt darabszám, mint pl. a BMW esetében.

Hengerel a Ford, szalad a VW, szinten van az Opel

Bármely statisztikát nézzük is, a Ford pompásan áll. A nagy piaci részesedésű márkák közül az ő értékesítésük és piaci részesedésük nőtt a leginkább. Nem kell sokat túrni a sikert hozó modellek után, mivel csak a leváltás előtt álló Galaxy és a dízel híján eladhatatlan Maverick esett vissza. 15-ből 13 típus értékesítései nőttek, a Ka-tól a Mondeón át a Transitig.

Remek félévet zárt a Volkswagen is. A többi piaci szereplőhöz hasonlóan ők is nyomják a gázt akció ügyben, és a hazai piac mindig nagyra értékeli a VW emblémás autókat. A Passat hagyományosan a legerősebb szereplő a középkategóriás autók között, de a többi modell is jól fogyott. A piaccal párhuzamosan nőtt az Opel. 10 657 személyautóval a márka maradt második a Suzuki mögött, náluk a H Astrák fogynak szépen.

Esésben a kiskocsik

A magyar piacon továbbra is a kis és az alsó középkategóriás autókra van kereslet, az eladások 90 százalékát a Peugeot 107, Skoda Fabia és Opel Astra méretű autók adják. Ezen belül nőtt azonban a Golf, Corolla, Mégane kategória aránya és kimutathatóan csökkent a kisebbeké. Némileg talán többet költhettünk autóra?

Kevesebb jut autóra

Ha a válasz igen, akkor ez nem sokáig lesz így. A Gyurcsány-csomag gazdasági megszorításai 9-11 százalékkal csökkenthetik a vásárlóerőt közgazdasági elemzések szerint. Ez a visszaesés nagyságrendileg akkora, mint amit a Bokros Lajos-i sokkterápia okozott. A visszaesés mértékét nem látni előre, de Győző Gábor, az MGE elnöke a teljes évre 5 százalékos mínuszt vár, ami 190 000 autót jelent.

Lefelé mennek majd a teljes évi eladások, de nem tudni, mikor és mennyit esik vissza a piac, hangsúlyozta Dr. Wolf Károly, a GM Hungary vezérigazgatója. Az egyik hónapban talán 4-5, egy másikban 20 százalék mínusz is elképzelhető a második félévben.

Drágulás jöhet

A forintgyengülés az autóárakban is érezteti a hatását. A 250 Ft/euró árfolyammal kalkulált árakat nem lehet tartani, nincs bennük annyi tartalék, hogy az importőrök kigazdálkodják a 12 százalékos esést a 280 Ft/euró körüli szintre. Sokan már árat emeltek, így az Audi, Skoda, SEAT, VW és Porsche márkákat képviselő Porsche Hungaria és az Opel, hogy a legnagyobb szereplőknél maradjunk. Ha a forint nem erősödik, újabb árkorrekcióra számíthatunk.

Fizessenek az autósok!

Az autózás azoknak is többe fog kerülni, akik nem is álmodhatnak új autó vásárlásáról. Győző Gábor szóhasználatával élve, “Az autósok érzik meg elsőként a költségvetési többletigényt.” Tehát megint azok tartják a hátukat, akik egyébként is az állam fejős tehenének számítanak, de ez nem magyar sajátosság.