Olcsó autót Szlovákiából! 1

Olcsó autót Szlovákiából!


Sokak számára a Gyurcsány-csomaggal sújtott Magyarországnál vonzóbb célország Szlovákia cégalapításra és autóvásárlásra. A kinti autóvétel slágertémává vált, de ennek ma még nagyobb a füstje, mint a lángja.

Győrben érzékelik

A győri Audi márkakereskedésben 2-3 esetet említettek, mikor egy érdeklődő végül a határon túl vett Audit. Náluk ez csak az A6 és az ennél drágább modellek esetében fordult elő, mert a többivel nem érné meg. A kisalföldi megyeszékhely BMW szalonjában még kevesebb hasonló sztoriról számoltak be, és náluk is csak a 10 millió forint feletti kategória érintett.

Egerben a Volkswagen márkakereskedés értékesítési vezetője nem tapasztalt elvándorlást. Ők is érzik, hogy a szlovákiai autóvásárlás lehetőségként benne van a levegőben, de eddig egyetlen ügyfelüktől értesültek úgy, hogy kint vett autót a cégére (egy Toyotát).

Mazda6: itthon olcsóbb

Hasra ütéses alapon átszámoltuk néhány hétköznapi autó árát. Aki mondjuk 120 lóerős dízel Mazda6 limuzinra utazik, az biztosan nem szalad majd a Felvidékre autótért a 869 900 koronás (6,3 millió Ft) alapárat látva. Ennél 900 000 forinttal jobb ajánlatot kap itthon.

Milliós hátrány a regadó

Mivel benzinesnél 3000, dízelmotornál 3500 köbcentitől végképp eldurvul a regisztrációs adó, drágább autók esetében már jelentős megtakarítást hozhat a kinti vásárlás. Egy BMW X5 3.0i vagy 530d esetében egymillió forinttal jutányosabb a kinti listaár. Minél feljebb megyünk, annál nagyobb a különbség a hazai regadó növekedése miatt. A BMW M5 az itthoni 26,4 milliónál 2,1 millió forinttal jobb áron elhozható Pozsonyból.

Hasonló az eltérés adódhat más luxusmárkák esetében is. Egy mifelénk 26,4 milliós Audi A8 4.2 TDI quattro árát forintra felszorozva rögtön 3,1 milliós különbséget kapunk. Érdekes, hogy a csúcsmodell, a V12-es A8 viszont magasabb áron pompázik a szlovákiai márkakereskedésekben.

Szlovák rendszám itthon: tilos vagy belefér? És mi a helyzet az átlagautókkal? Kinti Astra árak a következő oldalon


Dízel Astrát érdemes?

Dunaszerdahelyen az Opel szalonban is befutott pár érdeklődő, de az értékesítő hölgy csak egy magyarországi magyar férfira emlékezett, aki szlovák cégére vett Vectrát. Az árak egyébként nem különböznek a hazaitól, az itthon 3 964 000 forintos Astra Enjoy 1.3 CDTI kint – 7,2 Ft/koronás árfolyammal számolva – 3 956 000 forintba kerül.

Ezt az autót onnan behozni és itthon forgalomba helyezni biztosan nem érdemes. A kinti ÁFA, a DPH 19 százalék, ez alig kevesebb, mint az itteni 20, és forgalomba helyezéskor még a regisztrációs adót is kivetné ránk a nyájas kormányzat.

Ott kisebb az áfa

A lényeg az, hogy a kocsit szlovák rendszámmal használhassuk. Azt hallani, hogy a Szlovákiában forgalomba helyezett autóval a biztosításon és az adókon is megtakaríthatnak valamennyit az északi szomszédunkhoz merészkedő autóvásárlók. A legkecsegtetőbb mégis a hazai regisztrációs adó megkerülése, mert odaát ilyesmi nincs.

Az autóbehozatalt és használatot a 35/2000-es BM rendelet szabályozza. Minket a 40. paragrafus környéke érdekel, csak győzzünk aktuális példányt találni belőle: egy budai okmányiroda munkatársa átlag évi két módosításra emlékszik.

Szlovák rendszám: mi a helyzet?

Úgy tudjuk, hogy magyar magánemberként egy szlovákiai címre való bejelentkezésre és állandó szlovákiai tartózkodási engedélyre van szükség ahhoz, hogy később békében használhassuk az autót külföldi rendszámmal.

Sokan a kedvezőbb adótételek és főleg a kiszámíthatóbb adópolitika miatt alapítanak vállalkozást Szlovákiában. A kinti cég nevére megvásárolt autóval itthon nyugodtan járhatunk. A céges autó használatához természetesen kell meghatalmazás, de ez sokszor annyiból áll, hogy az ügyvezető meghatalmazza saját magát a vállalati autó használatára.

Nincs súlyadó

Szlovákiában a cégnévre forgalomba helyezett autókra útadót kell fizetni, ennek nagysága a hengerűrtartalomtól függ. Egy 1,9 literes dízel Vectra esetében nagyságrendileg 7000 korona, kisebb motor esetén csak 3000, amit körülbelül 7,2 forinttal kell megszorozni.

Magánautókra ez a szabály nem vonatkozik, és a forgalomba helyezés is kisebb érvágás, mint a hazai hivatalokban a törzskönyv, a forgalmi és az átírási illeték. Egy kinti Opel értékesítő összesen 2000 koronás (14 400 Ft) díjról számolt be a rendszámügyintézés kapcsán.

Kötelező, de kijátszható

Ha egy szlovák rendszámos autót valaki 30 napnál hosszabb ideig használ itthon és tartósan itt tartózkodik, annak az előírások szerint kezdeményeznie kell a magyar rendszám használatát. Az elv egyszerű, aki ahol jár az autóval, ott fizesse érte a közterheket.

A belföldi üzemeltetési célra behozott autók esetében a szabályozás tehát 30 napon belül előírja a hazai regisztráció elindítását, így a regadó és a többi közteher megfizetését. Ez egyértelmű felállás, ám a két ország között nincs olyan határregisztráció, amellyel bizonyítható volna, hogy ki, hol használja az autóját és melyik országban mennyi időt tölt el. Ügyeskedni tehát lehet.