Családi autók – Mit adnak   1 millióért? 1

Családi autók - Mit adnak 1 millióért?


Beleéltük magunkat egy családapa helyzetébe, aki egymillió forint készpénzzel keres egy jó nagy autót, amiben elfér a hintaló és a babakocsi, hosszabb utakra is kényelmes, de értelmes költséggel fenntartható. 3 gyermekkel már főleg a kisbuszok és nagy egyterűk jönnek szóba, de ezekből egymillió alatt nehéz jót kifogni. 2 gyermekkel elég lehet egy kombi vagy az ötajtós ferdehátú, a lépcsőshátú limuzin viszont családi autónak nem ideális, mert nagy csomagterébe legtöbbször kis nyílás vezet. Egy babakocsi, vagy összecsukható ágy túl nagy falat lehet.

A tét: egy guriga

Ezen a szinten nem elsősorban az évjáratot vagy az olcsón visszapörgethető kilométerszámlálót kell nézegetni, hanem az autó általános állapotát. Ha 200-300 ezer kilométert mutat az óra, az jelentheti azt is, hogy a tulajdonos nem tekergette, vagy ha már csal, legalább szerényebben.

Használt autót leginkább magánszemélytől van bizalmunk venni, esetleg hivatalos márkakereskedésből. Ezért használtuk a vezess.hu keresőjét, ahol csak ilyen ajánlatok jelenhetnek meg, faházas-murvás parkolós használtautó-kereskedőké nem.

Lenézettek esélye

Félredobtuk az előítéleteket, hogy csak a német és a japán autó az autó, és a válogatáskor a nagyon egzotikus kocsikat is kiszuperáltuk. Az elterjedt gépekhez könnyebb bontott alkatrészt venni, ráadásul ritka autókat nehéz elsózni használtan. A drágább biztosítás miatt a két liter fölötti autókat is kirostáltuk.

Ha viszonylag kevés pénzből kell minél jobb autót kifogni, kár eleve kizárni a kisebb presztízsű márkákat. Hasonló állapotban egy Renault 21 olcsóbb, mint egy VW Passat.

Ugyanez igaz a Citroën Xantiára, tehát kevésbé elhasznált autót vehetünk ugyanannyiért. Azért merem ezeket a típusokat konkrétan említeni, mert a családban három Xantia és négy Passat mellett egy Renault 21 is évekig szolgált. Mind a három tényleg jó autó, még ha nem is zokszó nélkül üzemelő japán vas.

Egyeseknek elképesztő fogalmaik vannak a jó állapotról, gyakorlatilag a véres torkú autókat is megkíméltként hirdetik. Néha kedvünk lett volna vázolni a gyári új, a megkímélt és az eladhatatlan szakadék közötti különbséget. Időnként rácsodálkoztunk a gagyi legalját jelentő kormányvédőkre, az üléstámlára húzott fényvisszaverő mellényre, de túrtunk fáradhatatlanul.


Százezer az áron felül

Ha a családnak egymillió forintja van autóra, akkor legfeljebb 850-900 000 forintig érdemes elmenni árban, mert a vétel után is lesznek kiadások. Átíratáskor 1890 köbcentiig köbcentinként 15 forinttal gazdagodik a költségvetés. Ennél nagyobb hengerűrtartalmú autók átírási illetéke 20 forint köbcentinként. Egy kétliteres Opel Vectra esetében ez rögtön 39 960 forint. Ehhez jön a forgalmi és a törzskönyv 12 000 forintért. Mire az okmányirodába megyünk, már kifizetett kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkeznünk. Az autóvétel után érdemes rögtön vezérműszíjat, ékszíjat cseréltetni és az eladás előtt sokszor elsunnyogott olajcserét is megérdemli a gépezet.

Bevállalós dízelek

Dízelt használtan nem igazán vennénk, de néhány szívódízellel kivételt tennénk. Hamar megakadt a szemünk egy 405-ös Peugeot kombin 1992-ből, állítólag 200 000 alatti kilométerrel. A J-s rendszám alapján külföldről behozott autó, persze nem sérülésmentes, de ránézésre egyben van. 730 000 forintról elkezdtünk volna alkudni rá, mert a típus maga jó választás és maradna pénz a szükséges javításokra.

Kicsit drágábban, 760 000 forintért kínálnak egy két évvel idősebb Passatot, ezt is kamrás, 1,9 literes szívódízellel, ami nem tűnik rossznak. A W 124-es Mercedes nagy kedvencünk, ésszerű áron nagyon sokáig életben tartható, de egy 8 kilóra kiírt 200D-ről inkább leteszünk. A Comprex töltőben sem bízunk, ezért 850 000-es irányáron a Mazda 626 dízel végképp kiesik a keretből. Feleennyiért találni belőle kétezres benzinest. Hatékony árletörés után két 1.9-es turbódízel Xantiába bele tudnánk szeretni, az induló áruk 950 000 forint. Itt a hidropneumatikus rugózásra kell figyelni, de az autó egyébként jobb, mint a híre, kényelme, tágassága és pompás dízelmotorja ma is elismerésre méltó.

A következő oldalon a tuti benzinesek: Swift, japánok, németek és Korea


Benzines autóból a kitűzött 850-900 ezer forintért frissebbeket vehetünk. A kisebb hengerűrtartalom miatt a kötelező biztosítás kevesebbe kerül, az átírásból is jobban jövünk ki, így az öreg dízelek helyett inkább benzinest keresnénk családi hátasnak. A 150-160 Ft/liter körüli gázár miatt mindenképp érdemes a benzin-gázüzemű autókban is gondolkodni, de ezekből kevés van, az utólagos beépítés költsége pedig kétséges, hogy bejön-e.

Benzinmotorral a japánok nagyon jók, de fájó szívvel lemondunk egy 1998-as, 1.3-as Lancerről. Ez az egyik legésszerűbb választás volna, még szép állapotú is, de 1,1 milliós irányáron túl drága ebben a körben. A Toyotákat joggal tartják sokra, de a Carina E emiatt sokba is kerül. A Mazda 626-ban nincs takarékos 1.6-os motor, ezért inkább Nissan Primerát nézegetünk. A nagyon strapabíró csataló ára csak 8-9 év fölött olvad egymillió alá, de ebből is találni 1.6-os ötajtóst, ami a legvonzóbb a Primera kínálatban.

Swift vs. Dél-Korea

Aki a lehető legkevesebbet akarja autózásra költeni, annak a Suzuki Swift Sedan a legjobb választás. A fogyasztása, a megbízhatósága és a szervizköltsége együtt verhetetlenül olcsóvá teszi. Azt be kell látni, hogy az előző Swift biztonsága és kényelme pocsék, ráadásul csomagtartója sem túl nagy, de legalább van belőle választék. A 900 ezres határig ebből találni a legkevésbé elhasznált autókat. Amíg nem ütközünk vele, jó vétel.

Hasonló kategória a lépcsőshátú Daewoo Lanos. Magasabb fogyasztása miatt kevésbé vonzó, de komolyabb autó benyomását kelti. Itt sem kéne alkudni a 7-8 éves darabok árából, hogy beleférjenek 850-900 000 forintos limitbe. Hasonló áron kapható a nagyobb és jobban felszerelt a Nubira is. Nagy csomagtérrel a legolcsóbb családi autó talán a lépcsős hátú Daewoo Racer/Nexia. Stabilan működik, nem zabál, a Swiftnél tágasabb és megér 400-650 ezer forintot. Az Espero kényelmesebb és jóval nagyobb, de nem drágább, ezért erősen elgondolkodtunk egy keveset futott, 675 000-ért mért 1.5-ös modellen.

Erősek a németek

Nem maradhatnak ki az Opelek és a Volkswagenek sem. Opelből Astra F limuzinra és kombira, illetve az első szériás Vectrákra utaztunk. Astrából csak kétszelepes 1,4 és 1,6-os benzines jött szóba. Az Astrák közül azt az 1.4 lépcsőhátút járnánk körül alaposabban, amely 11 éves kora ellenére szervizkönyves és 750 000 forint az irányára. Vectrából csak 1.6-ost néztünk a kis fogyasztás miatt. Itt akár B sorozatú, 1995-ös autó is beleférne az egymilliós határba, de maradunk az első szériánál és kikötünk 600 000-ért egy1993-as limuzinnál. Nem valami üdítő kívülről, de itthoni, szervizkönyves és otthon szépen felpolíroznánk.

A VW Golf III-ból itthon kevés volt a kombi, külföldről az utóbbi időben behordtak rengeteget. Itt még a limuzin Vento lenne jó családi autónak. 800 000 forint körül nem gond benzineseket találni belőle, de ezen az áron inkább az 1988 és 1996 közötti Passattal szemezünk. Ebbe minden és mindenki befér, ráadásul kombi is van belőle. A legvonzóbbnak egy 1995-ös darab tűnt, 195 000 kilométerrel, viszont hazai eredettel és első tulajtól, 1.6-os motorral. 890 000 forintos irányára, a légkondi és a kulturált állapot miatt megért volna egy kemény alkut.

Itt is van másik!

Erről a témáról olyan hosszú cikket lehetne írni, amit Interneten garantáltan senki nem olvasna el, ezért az áttekintésből kényszerűen kihagytunk sok-sok autót. Van még ezeken kívül is megfizethető családi autó, a SEAT Toledo I-től az első Ford Mondeón keresztül a Skoda Felicia kombiig, és ez a névsor messze nem teljes. A lényeg az, hogy érdemes körülnézni, mert az embernek agykéregből az ésszerű lehetőségek fele sem jut eszébe. Az átverések kivédésében pedig a használtautó-bizniszt jól ismerő kollégám cikke segít.