Menekülés rendőrautók elől 1

Menekülés rendőrautók elől


Széles a rendőrautó paletta kis hazánkban. Az új Dacia Logantól kezdve az Audi TT-ig számtalan típusú és életkorú rendőrautó kerülgeti a kátyúkat, de még mindig nem koptak ki az öreg Golfok és a Lada Nivak sem. Tőlünk nyugatabbra jobb a helyzet, ott Porschéval, sőt Lamborghinivel is nyomába szegődnek a rossz fiúknak.

Egyre több autós üldözésről hallani a hírekben! Mérjük fel az erőviszonyokat, mikor és milyen esélyekkel indulnak a rendőrök egy üldözésben! Izmos szolgálati vasaktól az autópályán kívül senkinek sem kell tartania, de ez még nem jelenti feltétlen a sötét oldal győzelmét.

Nem róják kék pólós, fehér zakós hekusok sem az utcákat Ferrarival, sokkal valószínűbb egy lepukkant Felicia, kék villogóval és 400 ezer kilométerrel. Ahány kerület, annyiféle autó, nem tudhatjuk, épp mivel hasítanak az egyenruhások. Általánosságban a kicsit magasabb, robosztusabb autókra esik a választás, mert azok bírják a budapesti gyűrődést. Az sem árt, ha az átlagosnál jobban viselik a padkázást. Ilyen célra kiváló a városban semmi másra nem alkalmas Lada Niva vagy az Opel Frontera.

A hagyományos 1,6-os Opel Astrákon és Skoda Octaviakon kívül van smart fortwo is szolgálatban, és nem ritka a Suzuki Swift Sedan vagy újabban a Wagon R+ sem. Utóbbiak jóindulattal sem nevezhetőek vérmes üldözőautónak, de városi használatban inkább a vezetéstechnika számít, egy 100 lóerő körüli autó elől már nem könnyű meglógni.

Egységben az erő

A menekülőknek a rendőrökkel az a bajuk, hogy sokan vannak, ráadásul kapcsolatban állnak egymással. Ez jelentősen rontja a meglépési esélyeket. Hiába ráznak le egy 1,4-es Skoda Fabiát, esetleg a ritka Renault Lagunák egyikét, a rendőrautók szaporodnak és váratlanul bukkannak elő. Mindig lépéselőnyben vannak hozzájuk képest. Csatát nyerhetnek, de háborút nem!

Persze a rendőrök csak indokolt esetben bocsátkoznak autós üldözésekbe, a vérre menő hajszák nem számítanak mindennapos eseménynek. Jellemzően azokat veszik üldözőbe a yardok, akik bizonyítottan rossz fát tettek a tűzre. Az ártatlan járókelők vagy autósok védelme szerencsére előbbre valóbb az üldözött elfogásánál, úgyhogy rendőrautót nem fogunk látni szemben a forgalommal szlalomozni, vagy hotdog árust büfékocsistul halálra gázolni.

Bumm a fejbe

Nem kell behúzott nyakkal menekülniük a gyanúsítottaknak, alaphelyzetben a rendőrök kizárólag az autó gumijára adhatnak le lövéseket, és nem szabad Bruce Willis módra az autó után rohanva kiüríteniük a pisztolytárat. Akkor lőhet a rendőr, ha teljesen biztos abban, hogy a közelítő autós ki akarja lapítani.


A kontroll alól legtöbbször az ittas, vagy a jogosítvány nélkül vezetők szeretnének kibújni. Aki elmulaszt megállni, azt üldözésbe foghatják a járőrök, de az idő és sebességkülönbség miatt gyakran letesznek erről.

Autópályán nincs menekvés

Ezzel a kijelentéssel mit sem törődve száguldott át tavaly februárban egy szlovák BMW az országon, jellemzőn mégis ezen a terepen a legnehezebb meglógni. A dízel Ford Mondeókon kívül jó pár 180 lóerős Skoda Octavia RS teljesít szolgálatot a gyorsforgalmi utakon.

Ugyan a fényhíd csökkeneti valamelyest 235 km/órás végsebességüket, így is bőven 200 felett vadászhatnak vele a rendőrök. Ha időben indulnak, nehéz lesz meglépni előlük a gyakorlatban. A menekülők réme a nemrégiben átadott 225 lóerős Audi TT rendőrautó, ami elől tényleg nincs menekvés. A rosszalkodók azzal nyugtathatják magukat, hogy ebből mindössze egyetlen darab fut jelenleg.

EVO VI, 911 Carrera és Lambo Gallardo

Az elrettentő erővel bíró, izmos elfogóautó nem ismeretlen fogalom tőlünk nyugatabbra sem. Sőt ott komolyabban gondolják, mivel az átlagautósok nem Suzuki Swifttel követik el vétkeiket.

A legdurvább rendőrautó tudomásunk szerint az 500 lóerős, összkerék-hajtású Lamborghini Gallardo, ami az olasz pályán riogatja a gyorshajtókat. Nem panaszkodhatnak lóerőhiányra a németek sem, akik a már meglévő 911-esek mellé, mostanában egy Techart tuningos, 370 lóerős Porschét is csatasorba állíthattak. A hűvös és esős Angliában fontos a tapadás, így ott néhány éve egy 280 lovas Mitsubishi EVO VI-ost fogtak be hasonló célra.


Ha jóban akarunk lenni a rendőrökkel…

Ne bűnözzünk autóval!
Ne rémisztgessük az igazoltató rendőrt, ha nem akarunk golyót kapni!
Ne feledjük, a menekülök nagy része balesetet szenved, csak keveseknek sikerül!
Nemcsak a lóerők számítanak. Ha egyet leráznak, kettő új jön helyette!
Soha ne vezessünk ittasan!
Száguldozásra irány a versenypálya, vagy a német autópálya!